Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 16 van de 16
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Ik denk dat je mij niet goed begrepen heb.

Het begint met het afzuigen bij de bron met een stofzuiger of afzuiger en met een microfilter zoals hiervoor beschreven is al veel beter dan een zak.
    Maar dat laat toch nog het schadelijke fijnstof door omdat het filter niet fijn genoeg is.
    Daarom is het dragen van een masker met goede filters nog steeds aanbevolen.
    Daarnaast is een fijnstoffilter van bv. Kor waarover ik schreef nog steeds nodig om al het rond dwarrelde fijnstof zoveel mogelijk weg te filteren.
    Zodat je na enige tijd weer een schone werkplek heb als je met wat anders zonder masker gaat werken.

Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, .

Ik heb het draadje doorgelezen, mooie uitvinding heeft die man gedaan, dit laat ik zeker niet achterwege.

Bedankt voor je bericht.

Danny

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    De getoonde machine in de openinspost heeft als ik juist ben (hier heeft ooit hetzelfde model gestaan van een ander merk) slechts een vermogen van 1pk. Is héél weinig. Werkt als hij ongeveer naast de machine staat, maar zit niet veel reserve op. Als je iets koopt zou ik voor meer vermogen gaan....

Opmerkingen over afzuiging in overdruk staan er zat op het forum... Maar in een hobbywerkplaats het is vaak een compromis tussen de ideale situatie en dat wat praktisch haalbaar & betaalbaar is.

Goedkoopst: dergelijke afzuiger & goede verluchting
    Wat duurder: aanvullen met microfilter & luchtfiltering
    Duurst: afzuiging in onderdruk & luchtfiltering

Hoi,

Zelf heb ik de HBM 100 Pro (dus met fijnstof microfilter).
    Op zich een prima ding, en niet teveel lawaai. Let wel op dat deze 1000M3 kan lucht verplaatsen. ALs je er een slang aan zet is dat uiteraard meteen minder.
    Een 200 Pro was een betere keus geweest (achteraf ...).

Maar let ook even op dat je een 100mm apparaat niet aan de stofzuigeraansluiting kan zetten. Dat werkt gewoon niet. De grote afzuigers werken op volume, de bouwzuigers op onderdruk.

Oordoppen en een gelaatsmasker met goed filter is misschien een betere oplossing :-)
    Ik lig niet dwars, je benaderd me gewoon vanaf de verkeerde kant.....

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ik heb voor mijn EB deze filterzak gekocht van 2 micron: https://www.charnwood.net/products/p...ry_pathway-417 In essentie is het een spanenzuiger, dus eigenlijk niet geschikt als fijnstofzuiger, maar als je de afstanden kort houdt, lukt het prima

Daarnaast heb ik een Thiens baffle gebouwd (cycloon). Ik heb laatst nog eens gewogen wat er nog in de zak terecht komt en dat is 50 gram redelijk fijn stof in 2 jaar ongeveer. Ik gebruik deze op het moment alleen voor het afzuigen van m'n tafelzaag. Hier moet ik wel bij zeggen dat ik voor de kap de bouwzuiger gebruik. Gaat net allemaal, maar er komt bijzonder weinig meer de ruimte in. Voor de rest draag ik een stofmasker en met frezen en schuren gebruik ik de bouwzuiger..
    Laatst gewijzigd door Rizz; 06-02-19 om 15:02.
    Mvg,

Richie

Goed idee, bedankt man

Forum Rechten