Schaal van Pieter

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Het toeval wil (bestaat toeval?) dat ik vorige week ook een atlascederhouten schaal gedraaid heb.
Doorsnede 33 cm en afgewerkt met hardwaxolie van De Cokerije.

DSCN1540.jpg

Ik heb geschuurd tot korrel 400. Telkens met het schuurpapier gedoopt in de olie (methode Glenn Lucas).
Dat werkt fantastisch en het grote voordeel: geen stof.

Ook deze gaat straks naar Appeltern als een van de werkstukken van de jonge RADIUS-afdeling Westfriesland.
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Het toeval wil (bestaat toeval?) dat ik vorige week ook een atlascederhouten schaal gedraaid heb.
Doorsnede 33 cm en afgewerkt met hardwaxolie van De Cokerije.

Bekijk bijlage 84674

Ik heb geschuurd tot korrel 400. Telkens met het schuurpapier gedoopt in de olie (methode Glenn Lucas).
Dat werkt fantastisch en het grote voordeel: geen stof.

Ook deze gaat straks naar Appeltern als een van de werkstukken van de jonge RADIUS-afdeling Westfriesland.

Gebruik je tijdens het schuren dan ook die hardwax olie? Heb dat op verschillende filmpjes gezien maar wist nooit welke soort olie ze hiervoor gebruikte.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ja, ik heb die hardwaxolie tijdens het schuren gebruikt en daarna nog twee keer aangebracht.
Glen Lucas gebruikt paraffineolie oftewel hier in NL de SKYDD van Ikea.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Knap werk, hele mooie houtsoort. Heeft het hout van zichzelf al een beetje deze kleur of is dat vooral de olie?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
De olie heeft het hout maar een klein beetje donkerder gemaakt. De tekening in het hout is wel daardoor veel expressiever geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.