Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: Tafelpoten draaien

  1. #1

    Tafelpoten draaien

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar iemand die 2 flinke tafelpoten voor me kan draaien.

    Ik heb dit tafeltje ooit gemaakt http://www.martijnassen.nl/Autonoom/...Sidetable.html
    Hiervoor heb ik uitsluitend onderdelen gebruikt die ik of bij het grofvuil van straat geplukt heb of bij de kringloopwinkel vandaan heb.
    Het tafeltje is niet al te groot en dus kunnen de poten die ik overhoeks doorgezaagd heb dit hebben.
    Inmiddels heb ik het sidetabletje verkocht en zouden diezelfde mensen een eettafel met het zelfde ontwerp willen.

    Probleem: Ik vind nergens dit type gedraaide poten die (nadat ze doorgezaagd zijn) dik genoeg blijven om een eettafel stabiel te laten staan.

    Daarom de vraag; Is er iemand die 2 poten uit Frans eiken kan draaien met gem. dikte van ong. 15cm??

    Ik hoor graag,

    groeten Martijn

  2. #2

    Re: Tafelpoten draaien

    Er zijn hier ongetwijfeld draaiers die dat kunnen. Maar even afgezien daarvan, denk ik dat je halve poten zoals hier getoond beter via een proces dat ook wel als 'therming' bekend staat kunt maken dan door een reeds gedraaide poot door te zagen. Draaien en dan zagen leidt namelijk veel sneller tot onnauwkeurigheid dan andersom. In dit geval zou ik twee regels met de (toekomstige) achterkanten/vlakke kanten tegen elkaar klemmen en het geheel gecentreerd in de draaibank monteren; draaien en na afloop heb je automagisch twee identieke halve poten...

  3. #3
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    6.103
    Blog Berichten
    1

    Re: Tafelpoten draaien

    Martijn,

    Ik denk dat je Wilco Woodworker even een pb'tje moet sturen. Normaal zou ik dit zelf wel doen maar ik kom er niet aan toe. Heb je al wel het hout??

  4. #4

    Re: Tafelpoten draaien

    Martijn hoe lang zijn de poten en heb je een voorbeeld? Je moet een overmaats balkje eerst diagonaal doorzagen - dan verlijmen met papier ertussen - de uiteinden omwikkelen met montagetape - draaien/schuren/beitsen/afwerken - splitsen en klaar zijn de poten.
    Ik kan rond de 80 cm tussen de centers hebben. Maar moet dit nog nameten.
    Dus ik hoor wel.
    vr.gr. Jan Pranger.

  5. #5

    Re: Tafelpoten draaien

    Bedankt voor jullie reactie's.

    Jan; je hebt helemaal gelijk. Het strak doorzagen van een reeds gedraaide poot was lastig en ik moest inventief zijn om het voor elkaar te krijgen. (had indertijd alleen nog beschikking over een festool invalzaag van 55mm).Ik denk dat jouw methode (eerst doorzagen en dan draaien) veel makkelijker is.

    Henk; Ik heb weinig kaas gegeten van hout draaien. Waar onderscheid 'Therming' zich door van normaal draaien? Is het verenigbaar met de methode die Jan Pranger voorstelt?

    Rick; Ik heb 2 massieve balken eiken van ong.15x15cm liggen. Zitten wel dikke scheuren in (is dit een probleem bij het draaien van hout?)
    Verder ben ik er nog niet uit, maar denk dat ik evt. in grenen ga uitvoeren.

  6. #6
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    6.103
    Blog Berichten
    1

    Re: Tafelpoten draaien

    Martijn,

    ik kom binnenkort wel even langs om te kijken. goed?

  7. #7

    Re: Tafelpoten draaien

    Het gaat de facto om hetzelfde porces, alleen wordt de term therming meestal alleen gebruikt al je meer (dan 2) latten op een trommel spant en die trommel op de draaibank draait. Je werkstukken krijgen dan een gedraaide voorkant en een vlakke achterkant, bijvoorbeeld voor fake balusters die tegen een achterwand geplakt moeten worden...

  8. #8

    Re: Tafelpoten draaien

    Zo even weg geweest, maar ben er nu weer. Ik heb echt geen kaas gegeten van hout draaien dus de term fake balusters heb ik even moeten googlen. Werd ik niet veel wijzer van.
    Het gaat idd om een dergelijke "Baluster" maar wat je er verder mee bedoeld ...geen idee.

    @Rick, Langs komen mag altijd. Ben er vandaag de hele dag. Weet niet of je vandaag vrij bent maar ik zie het wel. Bel even want ben de rest van de week bezig met een project voor een overwaardetafel in o.a. "De Hete Brij". Anders wordt het woensdag middag/avond.

    Ps. Weet niet of ik het in mijn eerste post al had gezegd, maar wil natuurlijk wel een bedrag betalen aan degene die me deze poten kan draaien.

    Gr.

    Martijn

  9. #9

    Re: Tafelpoten draaien

    Een baluster is een 'steunpaal in een hekje' zoals een balustrade, trapleuning (aan de open kant) of balkonhek. Normaliter zijn dat gewoon gedraaide palen. Een 'fake' baluster is een platte poot, waarvan maar één zijde de gedraaide vorm heeft, de 'achterkant' is gewoon vlak. Of, bij echt therming, ook gedraaid, maar dan is de doorsnede niet rond maar scherp ovaal. In beide gevallen heb je een veel dunnere paal dan wanneer je normale ronde balusters hebt. De platte versie wordt vaak gebruikt als de balusters als reliefversiering op een wand geplakt zitten, de tweezijdige als de balusters weinig ruimte moeten innemen en niet veel gewicht hoeven te dragen, maar wel vanuit een beperkte gezichtshoek de indruk van normale balusters moeten geven.

    Hier een voorbeeld van therming waarbij het doel precies andersom was, in de 'breedte' afgeplat: http://www.houtdraaierijkramer.nl/Houtd ... otjes.html

  10. #10

    Re: Tafelpoten draaien

    Ah het is me nu helemaal duidelijk/

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top