Welk hout voor massieve binnendeuren - Yellow Poplar geschikt? / + dikte paneel?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik wil een aantal binnendeuren maken, massief , paneeldeuren in gelijke stijl als de rest van het huis. beneden zijn alle deuren in Eiken uitgevoerd, waren gelakt maar heb ik nu geschilderd. Ik wil voor boven gelijke deuren maken.

Gewoon een standaard 2 vaks paneeldeur misschien met een nog iets grotere bossing eraan als onderstaande:

Screen Shot 2019-02-04 at 10.36.01.jpg

Omdat ze toch wit gelakt worden lijkt me eiken een beetje duur en overkil. ik heb goede ervaringen met Yellow Poplar, niet al te duur, is mooi stabiel en goed te schilderen. Zijn er echter nog andere houtsoorten te overwegen?


Een 2e vraag, de deuren wil ik met standaard profiel frezen en dan paneel erin plaatsen, is er een minimale dike die zon paneel moet hebben om stabiel te blijven?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik ben op exact hetzelfde moment een schuifdeur aan het 'bedenken' die vermoedelijk ook uit yellow poplar gaat bestaan, dus ik ga met alle plezier meevolgen (ook al is het niet 100% hetzelfde gegeven)
 

tuoh

Oud hout
De dikte van een paneel met bossing hangt af van de diepte van deze bossing x2, bossingen zitten namelijk aan beide zijden aan het paneel gefreesd. Doorgaans is een paneel dikte van 22mm voldoende.

Als het schilderdeuren worden zou ik de panelen uit mdf maken, is minder bewerkelijk dan massieve panelen, eens geschilderd zie je het verschil in materiaal niet meer.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
André, interessant, waarom dan het paneel
Wel En de stijlen en regels niet in mdf? Niet hard en stootvast genoeg?
 

tuoh

Oud hout
Mdf is niet stijf genoeg om binnendeuren met stijlen en regels van te maken. Massief hout is hier VEEL beter geschikt voor. Komt nog bij dat mdf klote is om kops scharnieren in vast te schroeven. Hier is wel een mouw aan te passen, maar dan zit je massieve deur al lang in elkaar:p Massieve panelen maken kost meer tijd, en dus geld, en de kans op werken is een stuk groter, terwijl het zichtbare eindresultaat hetzelfde is.
Op deze manier heb je het beste uit twee werelden;)

Volledig mdf voor geschilderde keuken- en schuifdeuren werkt dan weer wel, de eerste worden doorgaans afgehangen met potscharnieren. De schuifdeuren steunen meestal deels op de grond, of de wielen worden bevestigd op de vlakke achterzijde. Dus geen kopse bevestigingen hier.

vlakke binnendeuren uit mdf kan ook, maar dan wel met massieve kantlatten en cellenrooster ertussen.
 
Laatst bewerkt:

Bmw6cillinder

Actieve deelnemer
12 dec 2016
47
0
Ik heb hier thuis ook paneel deuren van Yellow poplar met 22 mm mdf paneelen.
Ze zijn al zo'n 12 jaar oud en nog steeds mooi recht en als nieuw.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Komt nog bij dat mdf klote is om kops scharnieren in vast te schroeven.

Ik heb boven deuren van 2 x 18mm MDF. Hangen met 4 (gekogellagerde) scharnieren vast met 4x50mm schroeven. Dat werkt prima. Zijn erg zware deuren. Veel te zwaar eigenlijk.

Beneden heb ik paneeldeuren van Yellow Poplar. Panelen hierin zijn van 6mm MDF. Het ruwe hout was niet zo dik, dus de deuren zijn 28mm dik geworden. Is in dit topic te zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.