Radiaalzaag

KristofWouters

Nieuw lid
8 jan 2019
14
0
Heren,

Ik heb dit weekend een aanbod gekregen voor een Radiaalzaag (ELU RAS 8001 Type 2) met afzuiging van Elektra Beckum voor 300€...
Uiteraard heb ik geen seconde getwijfeld en staat deze machine nu te blinken in mijn werkplaats ;);););)
Wat een klepper!! Zowel qua formaat als kracht...
Heb de hendel achteraan om de hoogte in te stellen zelf even moeten namaken, want deze ontbrak, en het zaagblad... Daar kon je met je blote kont gaan op zitten ;-) Dus ook maar even vervangen...
Mijn vraag nu is, of iemand misschien ervaring heeft met deze machine, en/of misschien een gebruikershanleiding in digitaal formaat heeft...
Ikzelf heb géén ervaring met een radiaalzaag, maar na de eerste zaagsnede gemaakt te hebben is het mij wél duidelijk dat dit beest onvergefelijk is en een enige vorm van "laksheid" je vingers kan kosten... Daarom zou ik toch graag wat meer te weten komen over deze machine...

Tips & Tricks zijn dus welkom ;-)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Eerste en meest belangrijke tip: controleer of er een zaagblad op zit met een negatieve tandhoek! Vaak worden radiaalzagen verkocht met met zaagbladen voor een zaagtafel en dat is gevaarlijk. Door de tandhoek trekt de zaag zichzelf door het hout, waardoor het zaagblad opeens op jou af kan schieten en door die beweging kan de hand waarmee je het hout vast hebt naar het zaagblad worden getrokken. Een zaagblad met een negatieve tandhoek heeft dat niet. Zaagbladen met negatieve tandhoek worden vaak verkocht als zaagbladen voor een afkortzaag.

Een ander ding is dat je het zaagblad naar je toe trekt bij het zagen en niet van je af duwt zoals bij een afkortzaag.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Voor een handleiding moet je naar de Dewalt site. Die hebben elu over genomen en maken deze zaag tegenwoordig in het geel.
 

KristofWouters

Nieuw lid
8 jan 2019
14
0
L.N. => Bedankt voor de tip! Heb er momenteel een opgegooid dat ik nog liggen had, maar ga straks zeker eens kijken of het een met negatieve tandhoek is!
Chevy66 => Al gekeken... De onderdelenlijsten kan ik terugvinden, de handleiding helaas niet...
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
L.N. Ik kan me vergissen want het is al weer eventjes geleden en ik gebruik zo'n radiaal zaag niet meer dagelijks, maar volgens mij werd ons op het HMC juist geleerd de zaag van je af te duwen, omdat hij anders ineens kan "pakken" en gruwelijk hard naar je toe kan komen.
 

KristofWouters

Nieuw lid
8 jan 2019
14
0
Ik heb gisteren met de testsnede idd gemerkt dat je de zaag stevig in de pols moet houden... Ze gaat nl idd wel erg "duwen"
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
L.N. Ik kan me vergissen want het is al weer eventjes geleden en ik gebruik zo'n radiaal zaag niet meer dagelijks, maar volgens mij werd ons op het HMC juist geleerd de zaag van je af te duwen, omdat hij anders ineens kan "pakken" en gruwelijk hard naar je toe kan komen.

Dan hoop ik toch dat jij je vergist, want dat is toch niet de juiste wijze van gebruiken. Het “pakken” is inderdaad iets om (serieus) op te letten, maar wordt voor het overgrote deel opgevangen door het zaagblad met de negatieve tandhoek. Daarmee is de kans op “pakken” veel en veel kleiner.

Het is echter een veel voorkomende vergissing en misschien niet eens een slechte. Met het verkeerde zaagblad is duwen veiliger dan trekken. Het voordeel van trekken is dat het zaagblad de houtvezels in het hout duwt. Hierdoor werkt het hout als een soort splinterguard bij een invalzaag en krijg je een schonere zaagsnede. Ook kan het zaagsel beter afgevoerd worden (minder warmteontwikkeling, beter voor het zaagblad, etc.).

Filmpje over het gebruik van een radiaalzaag.
 
Laatst bewerkt:

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
135
18
Haarlemmermeer
L.N. Ik kan me vergissen want het is al weer eventjes geleden en ik gebruik zo'n radiaal zaag niet meer dagelijks, maar volgens mij werd ons op het HMC juist geleerd de zaag van je af te duwen, omdat hij anders ineens kan "pakken" en gruwelijk hard naar je toe kan komen.

Ik denk dat je je vergist. Ik heb daar namelijk juist geleerd dat je de zaag naar je toe trekt, maar dat je moet waken voor het "happen". Dus je maakt een trekkende beweging, maar voert tegelijk ook tegendruk uit.
Verder trek je met rechts en houd je je materiaal vast met links, minimaal 10cm van het blad af en met een "gesloten hand". De rechterkant van de zaag is een gevaarlijke plek om te staan; als er materiaal wegschiet is dat altijd naar rechts bij een radiaalzaag. Dit heeft weer te maken met de draaiing van het blad. Volgens mij is dit zo ongeveer wat ik er nog van weet, zie het de leraar nog vertellen en uitleggen.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat is het precies.... vastlopen van het blad en wegschieten van het materiaal is het grootste risico bij onjuist gebruik. Dat happen en voorwaarts komen voelt wellicht eng maar zo spannend is het allemaal niet, de zaag zit gewoon vast aan de rail. Gewoon goed zaagblad en met beleid werken....
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
L.N. Bedankt voor je toelichting. Nu ik er ook beter over nadenk, bedenk ik me ook dat het haast niet te doen is om te duwen, want dan zou je eerst de zaag helemaal naar je toe moeten hebben getrokken, dan je werkstuk goed neerleggen en daarna pas zagen. Met trekken, kan je eerst je werkstuk positioneren, goed vasthouden (inderdaad links van de zaag) en dan met een voorzichtige trekkende beweging zagen.
Dat het zaagsel makkelijker weggaat en je een schonere zaagsnede krijgt is ook mooi meegenomen.

Al met al een fijne schriftelijke opfriscursus.
 

tuoh

Oud hout
Radiaalzagen komen altijd met zaagbladen met positieve tandhoek, dat werkt veel vlotter. (lees = sneller).

De zaag word altijd trekkend gebruikt, zo trekt de zaag het werkstuk tegen de achtergeleider, en drukt het tezelfdertijd het hout tegen de grondplaat.
De enige uitzondering is bij het schulpen, dan draait het zaagblad uit het hout naar boven toe. MAAR, bij deze bewerking MOET er een terugslagklep gemonteerd worden op de zaagunit, deze word bij de machine meegeleverd.
De zaagunit is met een staalkabel en veer verbonden met het frame, dit helpt niet alleen de zaagunit terug naar achter lopen, maar helpt ook bij het zagen, het helpt de zaag onder controle te houden bij het afkorten.
De machine moet je ook wat gewoon worden om happen te vermijden. Hapt de zaag toch, dan kan er niks gebeuren, enkel de motor blokkeert. Van wegspringende stukken is hoegenaamd geen sprake.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Tuoh, ik heb heel veel respect voor jouw grote kennis. Maar hier ben ik het niet met jouw eens. Bij goed gebruik zou een zaagblad met een positieve spaanhoek geen gevaar moeten opleveren. Maar het gaat juist om die keren dat je net iets te snel wilt zagen of een stuk hout met een onregelmatige vorm wilt zagen. Dat zijn de momenten dat het mis kan gaan. Als dan het hout met de linker hand vast hebt en het handvat de rechter en de zaag dan naar je toe schiet, dan draait jouw lichaam zo dat jouw linker hand richting het zaagblad gaat. Met alle gevolgen van dien. Een zaagblad met een negatieve spaanhoek trekt niet naar jou toe en verkomt dit dus.
 

tuoh

Oud hout
Geen probleem hoor, verschil van mening moet er zijn anders word alles eenheidsworst:p
Persoonlijk heb ik een gruwelijke hekel aan zagen met een negatieve hoek, die dingen snijden voor geen meter. Of althans, zo voelt het toch aan.
Het "leuke" aan een radiaalzaag is dat de unit op een leibaan zit, de boel kan dus enkel recht vooruit. Maar als het plots te snel gaat blokkeert gewoon de motor.

Op al mijn zaagmachines, afkort- en schulpzagen zitten bladen met een positieve hoek, vind er veel meer voordelen dan nadelen aan. Zagen met een negatieve hoek gebruik ik soms bij het zagen van alu, maar meestal neem ik de moeite niet om van blad te wisselen. Moet iedereen dat dan maar doen? Nee dus, dat is iets wat elk maar voor zich moet uitmaken.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Positieve spaanhoek, zaagt veel beter. Zo werd zijn neefje destijds ook uitgeleverd.
Tja, en heel af en toe hapt de zaag. Het te zagen onderdeel hoort aan de achterzijde steun te hebben, als het niet tegen de vaste achtergeleider is, dan maar tegen een tijdelijke die goed vast zit. Anders kan je wachten op een paar blauwe nagels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.