Felder FB 510 remprobleem opgelost

Antos

Nieuw lid
18 dec 2018
2
0
Mede door de positieve ervaringen op dit forum, heb ik een Felder FB 510 Lintzaag aangeschaft. Een hele mooie machine, maar vanaf dag 1 maakt hij een vreselijk en verontrustend geluid bij het elektrisch remmen.

Het advies was om de spanning van de lintzaag extreem te verhogen, maar ook dan hield ik last van het geluid in de laatste seconden dat het bandzaagblad uiteindelijk stopte.

Ik ontdekte dat Felder een elektronische motorrem van Klinger Born gebruikt, met een instelbare remstroom. http://www.klibo.com/brake_16a.html?&L=1

Na uitgebreide tests en met veel verschillende instellingen van de potentiemeter-schroef leerde ik de volgende dingen:

- Het elektronische remsysteem gaat ongeveer 13 tot 14 seconden aan. Het is een vaste tijd, daarna loopt de motor gewoon vrij en langzaam uit, of het kwam eerder tot stilstand, afhankelijk van mijn instellingen van de potentiemeter.
- Met het aanpassen van de potentiometer verander je de kracht van de rem, maar niet de tijd van het remmen, die blijft altijd 14 seconden.
- Na een tijdje vond ik een instelling waarin de lintzag precies na 14 seconden stilstond. Niet te vroeg en niet te laat. Maar ook dan trad in de laatste seconden het vreselijk klapperende geluid op.
- Om van dit geluid af te komen heb ik uiteindelijk besloten om de motor bewust te weinig te laten remmen. Na 14 seconden stopt de remstroom en loopt de motor gewoon uit en komt langzaam aan door zijn eigen weerstand helemaal tot stilstand. Gewoon even langer wachten.
- Het verontrustende geluid wordt veroorzaakt door het heftig trillen van de motor en door het extreem klapperen van het lintzaagblad als gevolg van het zware remmen (stroom), in de laatste paar seconden, net voordat de motor helemaal stilstaat.

Het is hetzelfde als sterk remmen voor een rood verkeerslicht. Normaal geef je steeds minder druk op je rempedaal, des te dichter je bij het stoplicht komt en naarmate je snelheid door het remmen afneemt. En uiteindelijk laat je de rem bijna helemaal los om een ​​plotselinge schok bij het stilstaan te voorkomen. Dus je past de remkracht aan, terwijl de snelheid van auto afneemt. Met deze elektronische rem in de FB 510 is het gewoon 14 seconden voluit remmen! Dat zorgt ervoor dat het hele zaakje op het einde abrupt en schokkerig tot stilstand komt.

Ik ontdekte ook dat Klinger Born ook een veel meer geavanceerde elektronische remmodule produceert en verkoopt, zoals deze. http://www.klibo.com/brake_asb16.html?&L=1

Deze is weliswaar iets duurder, maar heeft de mogelijkheid om de remtijd automatisch aan te passen en kan zijn remkracht (adaptief?) bijstellen. Het lijkt er wel op dat hij een ander elektronisch bedradingsschema nodig heeft. Ik moet het verder bestuderen en om hulp vragen om erachter te komen of het mogelijk is om de originele elektronische rem te vervangen door deze meer geavanceerde remmodule.

Voorlopig ben ik al heel blij dat ik van het vreselijke klapperende geluid en getril op het einde verlost ben.

Mijn bevinden, de bewuste geluiden en oplossingen kun je uitgebreid bekijken op https://youtu.be/gaGW0wni3Ww
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Is dat een nieuwe machine ? knap dat je er zelf mee aan de gang gaat, maar ik zou Felder mooi de boel op laten lossen, dit kan toch niet zo ?!

Hele slechte service als het een nieuwe machine betreft
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.857
2.517
Ik begrijp uit je filmpje, dat je felder helemaal geen remprobleem heeft. Hij stopt netjes binnen de normen. Je hebt alleen een probleem met de manier waar op je machine dat doet.
 

Antos

Nieuw lid
18 dec 2018
2
0
Dat moet ik nog uitproberen, als ik extra zaaglinten heb. Met extra spanning (25 mm) op een 16 mm bijgeleverd zaagblad bleef ik het ook nog houden. Er stond toen zoveel spanning op dat je bij wijze van spreken kon gitaarspelen met de achterkant van de het zaaglint. Misschien dat toevallig de eigen frequentie van het huidige zaaglint nu net precies overeenkomt met de trillingsfrequentie van de motor bij het remmen. De volgende test wordt met een Tuff Saw zaaglint. Ben benieuwd. Kan niet wachten tot ze zijn geleverd.
 
Laatst bewerkt:

Blauw_23

Nieuw lid
18 aug 2016
9
0
Bij Klibo hebben ze ook een brake versie waar je de tijd kunt instellen.
Deze zijn uitwisselbaar met de "vaste tijd" versies.
Hierdoor zou je de tijd kunnen instellen op 6 tot 8 seconde, en dan de remkracht zo dat hij bij 7 tot 9 seconde stil staat.

Je kan ook kiezen voor een Frequentie regelaar.
Dan heb je alle vrijheid bij starten en stoppen van de zaag.
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Mede door de positieve ervaringen op dit forum, heb ik een Felder FB 510 Lintzaag aangeschaft. Een hele mooie machine, maar vanaf dag 1 maakt hij een vreselijk en verontrustend geluid bij het elektrisch remmen.

Het advies was om de spanning van de lintzaag extreem te verhogen, maar ook dan hield ik last van het geluid in de laatste seconden dat het bandzaagblad uiteindelijk stopte.

====knip====

Ik ontdekte ook dat Klinger Born ook een veel meer geavanceerde elektronische remmodule produceert en verkoopt, zoals deze. http://www.klibo.com/brake_asb16.html?&L=1

Deze is weliswaar iets duurder, maar heeft de mogelijkheid om de remtijd automatisch aan te passen en kan zijn remkracht (adaptief?) bijstellen. Het lijkt er wel op dat hij een ander elektronisch bedradingsschema nodig heeft. Ik moet het verder bestuderen en om hulp vragen om erachter te komen of het mogelijk is om de originele elektronische rem te vervangen door deze meer geavanceerde remmodule.

Voorlopig ben ik al heel blij dat ik van het vreselijke klapperende geluid en getril op het einde verlost ben.

Mijn bevinden, de bewuste geluiden en oplossingen kun je uitgebreid bekijken op https://youtu.be/gaGW0wni3Ww

Bij Klibo hebben ze ook een brake versie waar je de tijd kunt instellen.
Deze zijn uitwisselbaar met de "vaste tijd" versies.
Hierdoor zou je de tijd kunnen instellen op 6 tot 8 seconde, en dan de remkracht zo dat hij bij 7 tot 9 seconde stil staat.

Je kan ook kiezen voor een Frequentie regelaar.
Dan heb je alle vrijheid bij starten en stoppen van de zaag.

Misschien kun je uitleggen watje bedoelt met een frequentie regelaar, de andere brake versie heeft Antos het al over?
 

Oscar

Nieuw lid
27 jan 2014
2
0
Misschien kun je uitleggen watje bedoelt met een frequentie regelaar, de andere brake versie heeft Antos het al over?

Hiermee bedoel ik dat ze bij klibo voo ongeveer dezelfde prijs als de andere brake versie ook een "echte" frequentie regelaar hebben.
Deze is dan ook direct als "soft-starter" te gebruiken, je kunt hiermee dus de aanloop stromen beperken.
Maar je kunt ook de ramp-down instellen, dat hij dus binnen een aantal seconde stil moet staan.

Een extra voordeel van een frequentie regelaar is dat je de zaagsnelheid kunt regelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.