Oude maar fijne Bosch PWS 10-125 CE slijptol

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Beste lui,

Mijn favoriete (tweedehandse) slijptol kreeg kuren bij de schakelaar. Hij schakelde soms niet meer aan omdat er een klein beetje speling zit in het witte schakelpookje wat verboden is aan het rode schakelblok. Een 2e poging voldeed altijd wel... Nu een maandje later slaat hij de stop er constant uit....
Omdat het mijn favoriete tol is en een bosch het repareren waard is geef ik het een poging.

Hij maakt kortsluiting waarneer ik de schakelaar op de laagste kracht aanzet met de koolborstel eruit. Hij maakt geen kortsluiting als de schakelaar uitstaan maar hij wel in het stopcontact zit.

1e stap= Heb het snoer en interne draden gecontroleerd en die zijn onbeschadigd voor zover ik dit extern kan zien. (geen meter)
2e stap= De koolstof borstel eruit gehaald en die bleken al een keer vervangen te zijn. Ook zag ik dat ze niet gelijk zijn afgesleten er zit een duidelijk verschil tussen. Ik heb ze dus direct vervangen maar dit mocht niet baten. Hij maakt nog steeds kortsluiting.

Is het een idee om tijdelijk een acculader 12 volt stroom aan te sluiten direct op de koolborstels om te kijken of hij dan kortsluit? Niet zeker of de motor uberhaupt draait als ik het aansluit op 12 volt.
51078340_1008141352718701_632329515091099648_n.jpg51078327_333852703896144_6470609947888451584_n.jpg51202459_403313796910499_3037405733634179072_n.jpg51265888_620130558442607_8562812646619873280_n.jpg51516233_556874914831522_6713153223609286656_n.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Draden direct op de koolborstels aansluiten. Als hij dan loopt, heb je een nieuwe schakelaar nodig.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Draden direct op de koolborstels aansluiten. Als hij dan loopt, heb je een nieuwe schakelaar nodig.

Heb de draden direct aangesloten of de drukveren van de koolborstels. De slijptol draait dan een seconde en dan knalt de stop eruit. Wat is de nu de conclusie?

De schakelaar is stuk en de rotor maakt kortsluiting of de schakelaar is kapot en hij slaat de stop eruit omdat ik de regulator en de schakelaar oversla?
 

knarfb

Actieve deelnemer
20 nov 2015
75
28
friesland
Zonder multimeter is het lastig te vinden. Met meter meten of er sluiting is tussen de lamellen van het anker ( die koperkleurige plaatjes). Als hier sluiting tussen is dan is het anker doorgebrand ( meestal ruikt het ook branderig)

gr

Frank
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Toen je de draden op de koolborstels aansloot heb je toen de draden naar de schakelaar losgemaakt?
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Toen je de draden op de koolborstels aansloot heb je toen de draden naar de schakelaar losgemaakt?

nope alleen het elecktriciteits snoer los geschroeft van de schakelaar. Ik zoek nog een oude fluke multimeter of een goedkope maar redelijke goede ''aneng''
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als er sluiting in de schakelaar zit, moet je die niet in de stroomkring laten. Dus alleen stroom op de koolborstels.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Als er sluiting in de schakelaar zit, moet je die niet in de stroomkring laten. Dus alleen stroom op de koolborstels.

çorrect dit was dom van me. Ik heb alle draden er af gehaald en de kabel direct op de rotor gezet. Precies hetzelfde hij draait 0.5 seconde en dan knalt de stop eruit....
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
51921166_245905769678568_2463587979650662400_n.jpg51248357_295960704446879_7787753766190579712_n.jpg

Condensator ziet er onbeschadigd uit maar die zit niet meer in het circuit. Alleen de rotor en de stroomkabel dat is nu het hele circuit. Volgens mij zit er niks anders op dan een multimeter vinden?
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
51135367_2243472235979437_4126571206100910080_n.jpg

Het is me gelukt ik moet blijkbaar de schakelaar niet volledig ontkoppelen. Ik stond op een veilige afstand doen ik de stroom erop zette :D

Groen is zoals het is origineel. Zwart is wat ik heb losgekoppeld. Ik vind het vreemd dat die twee traden bijzonder dicht tegen elkaar zitten in de schakelaar.

Het is dus de schakelaar die is maar 20 zloty. (5 euro). Toch ga ik de schakelaar ook eens openen, mischien leer ik nog wat.
 
Laatst bewerkt:

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
53297075_663481617424368_1826135981619675136_n.jpg

Nieuwe schakelaar gehaald en precies hetzelfde probleem:D Het werkt alleen als ik dezelfde 2 draden niet verbind met de nieuwe schakelaar.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
De schakelaar en de capacitor waren beiden stuk nu is het werkend! IIG zeer bedankt voor een paar waardevolle tips!
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Ik heb de slijptol opgebrand. Het is een 1000 watt slijptol van bosch is het mogelijk dat dit te licht is voor een schuurpad? Het is bijzonder veel gebruikt en ik vroeg me af wat de reden kan zijn.

De brushes zijn een een half jaar geleden vervangen en het lijkt me dat ze wel erg snel versleten zijn? Zie hier onder het gevolg.

69178705_2389381581137570_9019337884586475520_n.jpg68721284_1385500918265340_221644793787187200_n.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Fijnstof is de pest voor slijptollen. Kruipt overal tussen en verstoort ook de koeling, zeker als je de tol zonder handgreep gebruikt.

Het verschil tussen goede slijptollen en de goedkope is de stofdichtheid ben ik achter gekomen.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik heb de slijptol opgebrand. Het is een 1000 watt slijptol van bosch is het mogelijk dat dit te licht is voor een schuurpad? Het is bijzonder veel gebruikt en ik vroeg me af wat de reden kan zijn.

De brushes zijn een een half jaar geleden vervangen en het lijkt me dat ze wel erg snel versleten zijn? Zie hier onder het gevolg.

De koolborstels zijn niet de oorzaak, maar slachtoffer. Er is een wikkeling in het anker doorgebrand, waarschijnlijk door overbelasting. Als zo'n wikkeling doorgebrand is, dan zal er op de collectorbaan zwaar vuur ontstaan (de electrische belasting is inductief; als de stroom plotseling onderbroken wordt, dan zal de spoel hoge spanning opbouwen in een poging om de stroom in stand te houden. Dan ontstaan dus zware vonken of zelfs rondvuur). Als je dan toch doorwerkt met de machine, dan zijn de koolborstels in no-time weggeslagen.

Ik werk ook vaak en stevig met fiber schuurschijven op éénhands slijptolletjes, meestal van blauwe bosch. Als je het beheerst kun je geweldig mooi en snel vormgeven met die fiberschijven.
Door de zware belasting worden de machines heet; vooral de aluminium kop met de tandwieloverbrenging is al gauw te heet om zonder handschoenen vast te kunnen houden.
Elk jaar draai ik wel 1 of 2 machientjes kapot. Ik beschouw ze dan ook als wegwerpmachines, en de prijs is daar ook naar. Laatst had de aldi ze in de aanbieding: blauwe boschjes voor drie tientjes (ex BTW). Ik heb meteen een bosje Boschjes gekocht.
In het verleden kocht ik ook wel chinese of japanse slijptolletjes, maar dat doe ik niet meer. Die zijn vaak binnen 1 draaiuur naar de slijptolhemel.
Wim.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Is het dan niet handiger om twee slijptollen naast elkaar te gebruiken, als de een te warm dreigt te worden switchen naar de andere en vice versa. En om de zoveel tijd even uitblazen met de compressor.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Kijk dat is helemaal handig! Aan de ts: de oude slijptol wegdoen en een nieuwe kopen. Dat is veruit de beste en meest voordelige optie.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bosch groen is voor DHZ gebruik. De meeste machines staan tijdens hun levensduur niet meer dan 20 uur aan. Een vertegenwoordiger heeft mij vroeger eens verteld dat 60 uur gebruik het wel was. Zelf ben ik mbt haakse slijpers fan van metabo flex en fein.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.