Wat is een goeie bovenfrees startersset?

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Ik heb onlangs een mooie Bosch POF 800 ACE bovenfrees gekocht op marktplaats, goede deal, zat zelfs een aluminium freestafelblad bij. Wat er niet bij zat was een set freesjes. Nou heb ik voor mijn eerstvolgende klus wel een idee welk freesje ik nodig heb, maar ik zou het fijn vinden als ik een set freesjes zou hebben zodat als ik de volgende keer de bovenfrees nodig heb er ook een grote kans is dat ik niet eerst bij de ijzerboer hoef te kijken naar een nieuw freesje, maar hem gewoon uit de kast kan pakken en aan de slag kan gaan.

Weten jullie toevallig een set die kwalitatief goed is en de meest gangbare frezen bevat? Ik denk dat mijn richtprijs rond de 50 is, maar als er iets geweldig is en wat duurder dan wil ik daar wel over nadenken. Is het een slim idee om frezen als een set te kopen, of kan ik bijvoorbeeld beter op ecotools 1 van ieder freesje kopen?

De bovenfrees heeft een standaard 8mm koppeling, heb hem (voorzichtig) getest met een forstner boor, en dat paste prima.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb zo een setje gehad. De hol en bolfrezen (profielfrezen) zijn goed. Al ettelijke meters mee gefreesd (ook MDF), maar ze zijn nog altijd scherp. De rechte freesjes en de zwaluwstaartfrees waren waardeloos. Onbruikbaar.
Ik zou gewoon enkele goede, rechte groeffrezen (met ondersnijder of spiraalfrees) en eventueel enkele hol en bolfreesjes kopen. En in de toekomst koop je gewoon de freesjes die je voor een project nodig hebt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb onlangs een mooie Bosch POF 800 ACE bovenfrees gekocht op marktplaats, goede deal, zat zelfs een aluminium freestafelblad bij. Wat er niet bij zat was een set freesjes. Nou heb ik voor mijn eerstvolgende klus wel een idee welk freesje ik nodig heb, maar ik zou het fijn vinden als ik een set freesjes zou hebben zodat als ik de volgende keer de bovenfrees nodig heb er ook een grote kans is dat ik niet eerst bij de ijzerboer hoef te kijken naar een nieuw freesje, maar hem gewoon uit de kast kan pakken en aan de slag kan gaan.

Weten jullie toevallig een set die kwalitatief goed is en de meest gangbare frezen bevat? Ik denk dat mijn richtprijs rond de 50 is, maar als er iets geweldig is en wat duurder dan wil ik daar wel over nadenken. Is het een slim idee om frezen als een set te kopen, of kan ik bijvoorbeeld beter op ecotools 1 van ieder freesje kopen?

De bovenfrees heeft een standaard 8mm koppeling, heb hem (voorzichtig) getest met een forstner boor, en dat paste prima.


Een goeie (kwaliteits/merk) set ga je voor 50 euro niet vinden, maar dat snap je zelf ook wel denk ik
De freesjes van Ecotools zijn heel aardig, ik zou er iig 2 van elk kopen, je zal net zien ben je bezig, valt het freesje, komt een schroef tegen of verbrand oid... daar sta je dan

Bedenk dat je wil gaan doen, profielen, sponningen etc, welk materiaal/dikte ?! 8, 10, 12, 18.... dan is het handig om daar een frees van te hebben
zo kun je een heel aardig lijstje maken van wat je nodig hebt
 
Laatst bewerkt:

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Goede freesjes kosten geld. Je kunt een starters setje kopen bij bijv HBM, voor 40 euro. Dan gaandeweg de freesjes die je vaker gebruikt, langzaam vervangen voor beter kwaliteit. Zo heb ik het zelf gedaan, heb inmiddels het een en ander vervangen voor goede, die kosten dan bijna 40 per stuk.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Hier hetzelfde; bij de freesmachine een flinke startset freesjes van zo’n €70. Daarna langszaamaan vervangen door kwaliteit van CMT. Ben je al snel 25-40 pet stuk voor kwijt, maar ‘t verschil is onbetaalbaar ;)
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Bedankt iedereen!

Wow, die startersset van HBM is wel erg goedkoop, 40 euro voor 35 verschillende freesjes. Ik vind jouw benadering wel interessant Joost, maar ik ben ook een beetje bang dat sommige van die frezen zoals mathieu zegt "waardeloos" zijn. Kan het zijn dat die goedkope freesjes bij de eerste plank al zo bot/slap zijn dat ze de eerste plank niet eens trekken? Het andere uiterste, met Bert's voorstel van de kwalitatief betere frezen van 120 euro voor 12, is ook interessant, maar dat is wel een stuk meer geld.

Ik moet er misschien bij zeggen dat ik nog nooit iets heb gefreesd, mijn vader had er vroeger niet een in de werkplaats, en tot nu toe heb ik al mijn eigen werk gedaan met schuurwerk of creatief gebruik van verschillende zagen. Het is dus zeker een verkenningstocht voor mij. Als er in al die freesjes minstens een metertje of 5 leven zit op een eiken plank, dan is dat het misschien al waard voor mij, dan weet ik in ieder geval hoe het werkt en of ik het weer wil doen.

Vervelend dat er niet meer wordt geadverteerd met de kwalitatieve eigenschappen. Dat die systemshop24 frezen beter zijn dan de HBM frezen moet ik opmaken uit het prijsverschil, en misschien dat ze bij systemshop24 durven te beweren dat ze geschikt zijn voor trespa?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voor een specifiek profielfreesje dat ik nodig heb voor één project zou ik ook nu nog voor een goedkope uitvoering gaan. Maar groeffrezen nog enkel CMT.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pekur

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Ik gebruik zelf ook de frezen van ecotools. Ik gebruik mijn bovenfrees vaak om hout te vlakken en op dikte te brengen. Voor een paar euro 22mm frezen besteld en dat gaat perfect. Frees er alles mee. Zal niet te vergelijken zijn met een frees van 40 euro, maar voor de hobby voldoet het perfect.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Bedankt iedereen!

Wow, die startersset van HBM is wel erg goedkoop, 40 euro voor 35 verschillende freesjes. Ik vind jouw benadering wel interessant Joost, maar ik ben ook een beetje bang dat sommige van die frezen zoals mathieu zegt "waardeloos" zijn. Kan het zijn dat die goedkope freesjes bij de eerste plank al zo bot/slap zijn dat ze de eerste plank niet eens trekken? Het andere uiterste, met Bert's voorstel van de kwalitatief betere frezen van 120 euro voor 12, is ook interessant, maar dat is wel een stuk meer geld.

Ik moet er misschien bij zeggen dat ik nog nooit iets heb gefreesd, mijn vader had er vroeger niet een in de werkplaats, en tot nu toe heb ik al mijn eigen werk gedaan met schuurwerk of creatief gebruik van verschillende zagen. Het is dus zeker een verkenningstocht voor mij. Als er in al die freesjes minstens een metertje of 5 leven zit op een eiken plank, dan is dat het misschien al waard voor mij, dan weet ik in ieder geval hoe het werkt en of ik het weer wil doen.

Vervelend dat er niet meer wordt geadverteerd met de kwalitatieve eigenschappen. Dat die systemshop24 frezen beter zijn dan de HBM frezen moet ik opmaken uit het prijsverschil, en misschien dat ze bij systemshop24 durven te beweren dat ze geschikt zijn voor trespa?
Voor een euro per frees zou ik er niet aan beginnen.
Kijk eens naar een starterset van Bosch, bij de ijzerwarenhandel of op Amazon.de. Dat was mijn starterset en ik gebruikte de profielfrees om kanten af te ronden en heb wat gootje gemaakt. Daarna alles per project betere frezen zoals de al genoemde CMT frezen. Ik heb tot nu toe ook goede ervaringen met ENT frezen, met Name die T-Track frezen en boven en onder geleiding.
Om alles op te bergen heb ik een grote Stanley assortimentsdoos genomen en daar per vakje een frees ingedaan. Overzichtelijk en ze kunnen niet beschadigen.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Inderdaad, goedkoop setje om te zien wat er allemaal op de markt is...

Blauwe maandag een Woodrat gehad, weer doorverkocht maar de (zwaluw)staart frezen gehouden. Je kunt ze zelf slijpen met een diamantsteen dus uiteindelijk niet zo heel duur (vind ik).
Dit is de pagina van Woodrat zelf: https://woodrat.com/diamond-stones/ Baptist verkoopt ze ook. Let wel HSS!
Dit zijn de diamonds stones https://woodrat.com/diamond-stones-1/ Klein maar fijn.
Dit is hoe je ze snel slijpt en voor en nadelen https://www.youtube.com/watch?v=ANJwC7kn8Fk
Groet, Hendrick
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Ik heb inmiddels al aardig wat freesjes gehad van cmt(professioneel) tot arden (aliexpress).
Mijn tip Begin met een goedkoop setje, doe daar ervaring mee op en kijk wat je veel gebruikt. Koop gaandeweg daarvan een duurder / beter exemplaar.

Ik frees relatief veel met een 8mm frees, een normale frees(€3.58 ecotools) met 2 snijvlakken werkt maar geeft niet het meest mooie resultaat.
Ik heb een poos geleden geïnvesteerd in een cnc spiraal frees: https://www.mzsgereedschap.nl/jhv-3006-volhardmetaal-cylindrische-spiraalfrees-n.html?id=17132009&quantity=1 Snijd fantastisch maar kost wel het 6 a 12x meer dan de goedkopere variant.

Voor een project had ik een verstek-verlijmfrees nodig, van cmt was deze destijds circa 160 euro. Omdat ik alles bij elkaar maar 4 meter te frezen had heb ik gekozen voor een Arden (aliexpres frees) voor een fractie van het geld. Een professionele frees zal ongetwijfeld een strakker beeld geven of langer scherp blijven. Maar voor de hoeveelheid werk die ik er mee gedaan heb (inmiddels ruim 20 meter in eiken) voldoet hij nog steeds prima.

Als je even geduld (levertijd) kan ik aliexpress frezen zeer zeker aan kunnen raden om het uit te proberen. Let dan wel op de schachtmaat, veel frezen worden verkocht met een half inch schacht (12.7mm) deze passen niet in een 12mm klembek!!
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
.... Is het een slim idee om frezen als een set te kopen, of kan ik bijvoorbeeld beter op ecotools 1 van ieder freesje kopen?

Tinco,

Zelf heb ik nooit een set gekocht. Ik verkies om wel de frees te kopen die ik op dat ogenblik nodig ga hebben.

ok, ze steken dan wel niet in een mooi doosje, maar dan heb je gelijk een reden om een mooi doosje te maken waar je ze kunt in bewaren.

Wil je toch een degelijke set kopen en je zou gaan voor een degelijke set van CMT, dan ben je al snel 500 Euro aan het uitgeven .....

https://www.garnotec.be/producten/BE/2/187


Groetjes
Jos
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik heb een paar goedkope freesjes gehad, die waren in mijn V313 MDF zo bot.

Daarna overgegaan op duurdere frezen van ENT, ik vind die echt prettig werken.

Wel dusdanig prijzig, omdat ik ze bij de lokale ijzerboer haalde, dat ik toch ook eens richting de ecotools/CMT ga.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Tinco,

Zelf heb ik nooit een set gekocht. Ik verkies om wel de frees te kopen die ik op dat ogenblik nodig ga hebben.

ok, ze steken dan wel niet in een mooi doosje, maar dan heb je gelijk een reden om een mooi doosje te maken waar je ze kunt in bewaren.

Wil je toch een degelijke set kopen en je zou gaan voor een degelijke set van CMT, dan ben je al snel 500 Euro aan het uitgeven .....

https://www.garnotec.be/producten/BE/2/187


Groetjes
Jos

Jos, CMT kun je het beste kopen in Italië, want daar zijn ze veel goedkoper (CMT is Italiaans). Bijvoorbeeld bij Mobiltecnica.com of venditautensili.it. De set waar jij naar linkt kost €285 (+€10 verzendkosten) bij Mobiltecnica. Die leveren ook goede service. Ze wilden voor mij kosteloos de as van een freesje van 12 mm naar 8 mm afdraaien.

Maar we dwalen hier wat af, want er wordt gevraagd naar een set van €50 (of iets meer)...
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Koop een set zeer prijsbewust en kies zeker niet voor de dure. Want 1) je weet nog niet welke je het meest zal gebruiken; 2) een aantal ga je nooit gebruiken; en 3) na verloop van tijd zal je toch nét die ene missen die je nodig hebt ;-)
Zie het als een kleine investering om te zien wat je het vaakst gebruikt en koop dan aparte freesjes van goede kwaliteit.

Het gebruik van minder kwalitatieve frezen kan je soms wel wat compenseren door kleine afnames te doen in meerdere stappen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.