ceder schaal

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Alvast enkele beelden van een ceder schaal. Excentrisch uitgehold, geborsteld en gepatineerd (koperoxide).
Afmetingen hoogte 8 cm en breed 27 cm.
Straks in galerie kwaliteit op de landelijke jubileum expositie van Radius in de tuinen van Appeltern op 18 en 19 mei a.s.: een overzicht van de Nederlandse houtdraaikunst in al zijn diversiteit.
Zet deze data maar in de agenda.
vr.gr. Jan Pranger.

P2030023.jpg

P2030024.jpg

P2030025.jpg

P2030026.jpg

P2030027.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Hebben we weer wat te doen in mei! Fraai werkstuk Jan, mooi dat je productie van objecten die “het goede, het schone en het ware” in zich dragen weer op gang komt,

Complimenten, Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Wat ik me nog afvraag is hoe dat werkt met de koperoxyde, is dat een soort verflaag of reageert het op de inhoudsstoffen van het hout?

Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Beste mensen,
Dank voor de reacties.
Ceder is bijzonder prettig hout om te draaien en middels borstelen te structureren.
Patineren doe ik met twee vloeistoffen: een grondlaag (zeg maart soort grondverf) en een reactie vloeistof, die reageert op de inhoudsstoffen van de grondlaag.
De reactievloeistof moet worden opgebracht wanneer de grondlaag nog niet geheel droog is. Te vroeg of te laat is een kwestie van ervaring.
Aanbrengen met een verfkwastje.
De vloeistoffen zijn verkrijgbaar bij www.drechselbedarf-schulte.de of misschien ook via Ronald Kanne (maar dat weet ik niet zeker)
Vandaag de gehele dag heerlijk in de schuur bezig geweest met ceder - wat een heerlijke geur.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.