Paardentrailertop

Christof

Actieve deelnemer
19 nov 2008
32
0
Zit met metaalbewerkingsprobleempje, ben bezig een dak te maken voor een paardentrailer uit plaatstaal, en slaag er niet in om de bolle hoeken vooraan te dichten. Misschien heeft iemand van jullie de oplossing, de bedoeling is om met driehoekige strips de hoeken te dichten zoals op de voorbeeldfoto (daar wel aluminium, ik gebruik plaatstaal).

Zoiets wil ik gaan bereiken qua hoeken van het dak:

8e28_12.JPG

Heb een poging gewaagd, maar is niet gelukt, de 1e driehoek ging goed, de 2e al iets moeilijker, en dan de derde driehoek kon ik niet meer gemonteerd krijgen, waarschijnlijk klopt de geometrie van men driehoeken niet. Op onderstaande foto zit enkel nog de onderste van mijn testdriehoeken gepunt, de andere 2 had ik al weer verwijderd. Mocht iemand raad weten dan hoor ik het graag.

20190202_165301.jpg

Alvast bedankt.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Je probeert een plaatdeel te maken met een dubbele curve. Hiervoor wordt een engels wiel gebruikt. Als je in youtube zoekt op "english wheel" zie je hoe dat werkt. Ik heb het wel eens geprobeerd en het vergt wel enige oefening.....
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
In aanvulling: op de airstream die je als voorbeeld gebruikt lijkt het me eerder dat ze een aantal driehoekige strips gebruikt hebben om hetzelfde effect te bereiken. Dat is wel meer laswerk.
 

Christof

Actieve deelnemer
19 nov 2008
32
0
In aanvulling: op de airstream die je als voorbeeld gebruikt lijkt het me eerder dat ze een aantal driehoekige strips gebruikt hebben om hetzelfde effect te bereiken. Dat is wel meer laswerk.

Idd, ik denk dat op die manier het niet nodig is de driehoek in 2 dimensies te buigen. Echter ik heb het geprobeerd en het kwam niet goed uit, ik vermoed dat de dimensies van de driehoek niet correct waren ten opzichte van de straal van de bolling, vandaar mijn vraag hier, misschien weet iemand raad!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Je moet het zien als het maken van gangen voor een boot. Van hout of metaal hulpframes maken. Dan van dik karton de gangen maken. Die daarna overnemen op metaal en in elkaar lassen.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Maak inderdaad kartonnen mallen. Verddel het stuk in bijvoorbeeld 5 delen. Gebruik de eerste mal om de tweede af te tekenen etc. Je houdt dan uiteindelijk een passtuk over. Als ik naar de airstream kijk hebben ze daar hetzelfde gedaan. Als je de mallen dan hergebruikt voor de andere kant blijft het symmetrisch.
 

tuoh

Oud hout
Je gaat die opening nooit dicht krijgen met zuivere driehoeken omdat er nog een stuk recht dak zit daar waar nu de basis van de driehoek is. Maw. de basis van de driehoek zou in feite pas aan het begin van de buiging (op de kopkant) mogen starten en niet ervoor. De bolle hoek vormt dan pas min of meer een half kwart van een bol.

Je hebt verlengde driehoeken nodig waar het eerste deel (het breedste stuk) eerst nog een min of meer rechthoekige vorm heeft en pas overgaat naar een driehoek vanaf het begin van de boog. ( rechts van de lashelm)
De bolle vlakken van de zijden lopen niet ver genoeg door naar voor.

De driehoek die er nu al op zit mist ook een rechthoekig stuk aan de bovenzijde, die past dus ook niet.

Snij de gevonden vormen eerst eens uit in karton, kleef alle delen aan elkaar met plakband en presenteer dan eerst eens op het dak om te zien of het dan wel klopt.
Om die nieuwe vormen te vinden ga je moeten gebruik maken van een bijkomende strooklat die begint op het dak aan het snijpunt tussen cirkel en daklijn en eindigt op de zijkant. deze strookt moet evenwijdig lopen met de rechte voorkant van de trailer. Verdeel dan zowel de huidige basis ( daar waar de basis van de driehoek zit) als de bolle strooklat in evendeel gelijke delen (4,5, of 6) Daarna gewoon de gevonden punten doortrekken naar de punt vooraan een je hebt je vormen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.