Steelstring gitaar, brug van taxus. Kan dat?

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dag mede houtbewerkers,

Aangezien er onder jullie ook veel ervaring zit met gitaarbouw, stel ik mijn vraag hier: is het mogelijk om de brug van een steelstring van taxus te maken? Ik kan hier weinig info over vinden, maar ik kan mij voorstellen dat taxus te zacht is.

Het zou (visueel) nog mooier zijn om hem uit zowel noot als taxus te maken, maar bruggen uit twee soorten hout heb ik nog nooit gezien, dus ergens vermoed ik dat dat geen goed idee is.

Is er iemand die hier goeie inzichten on heeft?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@handig: Ja, dat klopt, maar de houtsoorten die hier standaard voor gebruikt worden zijn nog veel harder.
@nico: Daar hoop ik ook op. Momenteel heeft het taxus nog iets te weinig contrast met het vuren bovenblad, maar als het wat donkerder gaat worden, dan geeft dat (hopelijk) juist een mooi contrasterend effect.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Potver, heel mn reactie per ongeluk verwijderd.. Ik ga zo opnieuw reageren. Excuus

Hier een deel van mijn verwijderde reactie:

Hou er rekening mee dat je brug een belangrijke brace is die normaal gesproken uit een harde houtsoort wordt gemaakt om een bepaalde stijfheid te creëren bij het in beweging komen van het bovenblad vanaf de brug.. Daaruit volgt dat als de brug van een zacht materiaal is gemaakt, deze de vibraties van de snaren teveel zou dempen.. Ik heb geen idee van de hardheid van taxus tov een echte hardhoutsoort, behalve dat ik weet dat het een flexibele soort is.. Dat zou je mee kunnen nemen in je overweging...

Edit: wat dan evt. ter compensatie zou kunnen dienen is de brugplaat aan de onderzijde van het bovenblad. Deze zou je dan van hardhout kunnen maken.

Edit 2: Zacht(er) hout wordt makkelijker ingesneden door de snaren achter het zadel, waardoor de hoek en daarmee de neerwaartse druk op het bovenblad wijzigt.

Edit 3: De bruggen uit je link zijn staande mandoline bruggen met een zeer beperkt raakoppervlak met het bovenblad. Snaarspanning, druk en werking van het bovenblad zijn heel anders bij een mandoline, dus ik weet niet of dit heel goed vergelijkbaar is. Daarentegen zal de snaardruk van een 11 snarige mandoline hoger zijn dan die van een 6-snarige gitaar (e.e.a. afhankelijk van snaardikte en mensuur), zodoende zijn de tops ook dikker. De brug ondersteunt alleen de snaren, bij een gitaar zitten de snaren er ook aan vast, wat ook alweer een hele andere dynamiek geeft
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@Rizz: Damn, wat een overwegingen weer... :-(

Uiteindelijk blijft de enige optie om het uit te proberen, maar als het dan niks blijkt te zijn, dan moet ik hem er weer helemaal af slopen. Het probleem is dat de standaard houtsoorten qua kleur niet matchen met de rest van de gitaar. Ik gebruik Noot, Vuren, Taxus en een Esdoorn (hard Maple) hals. Bij voorkeur gebruik ik noot voor de brug, dat zou het mooiste contrast opleveren, maar ik heb de indruk dat Noot echt te zacht is. Dan blijft Taxus over, aangezien de hard maple echt te weinig contrast heeft met het vuren bovenblad. Zou Maple daarbij wel zeker geschikt zijn?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Maple of esdoorn is zeker geschikt (ook goed toetsmateriaal). Normaal gezien wordt de brug van hetzelfde materiaal gemaakt als de toets. Een snelle google leert dat noot wel degelijk vaker gebruikt wordt. Het gaat naast de hardheid ook om het gewicht van de brug. Palissander of ebben zijn knoeperthard en zwaar en geven dus meer door aan het bovenblad, ik vermoed dat Noot ergens tussen taxus en esdoorn inzit

Maar wat houdt je tegen om een esdoorn brug te maken en deze licht bij te kleuren? Je kan 'm gewoon donkerder maken, al naar gelang je wens.. Goed uitgevoerd kan dat nog wel eens mooi worden...
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb er wat meer over nagedacht en mogelijk is esdoorn wel een aardige oplossing. Het zal er in ieder geval voor zorgen dat er meer balans is tussen de kast en de hals wat betreft houtsoorten.

Overigens zijn de toetsen van taxus, vandaar ook mijn eerste wens om de brug daar ook van te maken.

Anyway... Ik ga een kijken of ik wat van de esdoorn oplossing vind.

thanks!
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb nog wat meer rondgezocht en vind geen goede reden om niet met taxus aan de slag te gaan. Ik ga het gewoon proberen en als het geen succes probeer ik wel iets anders.

Hierbij twee foto's als sfeerimpressie

20190206_123251.jpg 20190206_123229.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Prachtig Meron! Bij mij ligt het een beetje stil of het vordert iig maar heel traag.. Jij bent alweer verder dan ik ben! :) Dikke complimenten iig!
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@herb: thanks
@rizz: is er een reden dat je nog niet zo bent opgeschoten? Zelf ben ik er ook al twee jaar mee bezig. Ben blij als het eindelijk af is. Hopelijk is het dan ook een bruikbare gitaar.
@nico: Het gaar taxus worden!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
@rizz: is er een reden dat je nog niet zo bent opgeschoten? Zelf ben ik er ook al twee jaar mee bezig. Ben blij als het eindelijk af is. Hopelijk is het dan ook een bruikbare gitaar.
Laatste dingetje wat ik echt heb gedaan was in maart vorig jaar, daarna ben ik een verbouwing ingegaan van een half jaar t/m september. Pas nu heb ik weer een beetje zin om weer wat te gaan doen, ben net begonnen aan een jig om de body en de hals in te frezen voor een mortise/tenon verbinding, gisteren de eerste stapjes daarin gemaakt. Wat de gitaar zelf betreft kan het bovenblad erop en dan is het kastje dicht. bindingen frezen, buigen en de kontinleg doen, de hals maken (poging nr 3), infrezen en dan (laten) aflakken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.