Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Stofafzuiging beschermkap zaagtafel

Al een tijdje met volle tevredenheid een Jet JTS-250 tafelzaag in gebruik.

Foto is niet de mijne, tot nu toe gebruikte ik hem zonder beschermkap op de zaag, maar ik begin me te ergeren aan al het stof dat vrijkomt, en zou daar dus afzuiging op willen zetten.

De tafelzaag heeft vanonder een grote aansluiting (100mm) voor stofafzuiging die ik sowieso al gebruik. Op de kleine afzuigaansluiting op de beschermkap heb ik nu een gewone stofzuiger aangesloten, en dat werkt prima, maar ik moet alle keren als ik zaag beide afzuigmachines (grote afzuiger + stofzuiger) aan- en uitzetten. Kan ik die kleine afzuigaansluiting op de beschermkap ook gewoon aansluiten op de grote afzuiger? bvb. door middel van een PVC T-stuk en reductie op de grote aansluiting op de zaagtafel, of zijn hier andere oplossingen voor? Hoe wordt dit normaal gedaan?

Kan prima. Maar geen 90 graden bochten; 45 lijkt me beter.
    Voor verloopstukken gebruik ik vaak stukken van lijmkokers

Ik had indertijd op mijn Robland een 36 mm slang die met een verloopstuk op de gewone afzuiging was aangesloten. Dat was absoluut onvoldoende, de luchtsnelheid is daarvoor veel te laag. Je zult volgens mij minimaal 80 mm naar de afzuigkap moeten brengen als die daarvoor geschikt is. Daarmee werk ik momenteel ook mee op mijn Hammer, weliswaar met een verloop naar 50 mm vlak boven de afzuigkap over het zaagblad, maar dat voldoet wel.

Fons

Op zoek naar een 80mm slang met voldoende lengte dus. Bedankt voor de antwoorden!

Eea zal ook afhangen van de capaciteit van je grote afzuiger, als dat net aan is en je gaat aftakken dan hou je weinig over
    Wat voor maat is de afzuiging bovenlangs, hoe groter de diameter hoe dikker te de slang en hou je een hogere afzuigsnelheid over
    Ik heb ook wel eens een inlegplaat gezien met gaten op een zaagtafel
    Met een hamer past alles...

Forum Rechten