Afstellen Robland Vandiktebank

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Ik heb al een tijdje een (oude) Robland vlak-vandiktebank (met langgatboor inrichting), ik ken het exacte type niet meer het lijkt op enkel het vlak-vandiktegedeelte van een K26 combiné.

Recent heb ik gemerkt dat het vandikte gedeelte niet 100% afgesteld is. De messen zijn gesteld met het meegeleverd hulpmiddel (een 'gebogen latje' dat je op de schaafas legt, en waar de messen tegen geduwd worden). Ik heb geprobeerd na te meten met de messenstelset van HBM, maar die waren niet echt nauwkeurig en heb ik teruggestuurd.

Wanneer ik nu een plank met een breedte van pakweg 200mm door de vandiktebank haal heb ik een verschil in dikte van 0,5mm tussen links en rechts.

De tafel warover het hout aangevoerd wordt is bevestigd op de hoogte verstelling met 4 inbus bouten, maar hiermee lijk ik deze niet echt te kunnen stellen. Of dienen deze er wel voor? Heeft iemand tips om dit afgesteld te krijgen, en zijn er andere manieren om te meten of het correct afgesteld is, behalve er maar brede planken mee te schaven?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik gebruik altijd deze methode
https://youtu.be/ey2VvucyZEw?t=205

Hij tekent het af op het blad, ik op het houtje, twee streepjes, 2mm uit elkaar
Je legt die precies zoals in het filmpje op de as, het ene streepje gelijk met de rand van het blad, verdraai de as, het mes mag het houtje 2mm meenemen, het 2e streepje ligt nu op de streep
Doe dat aan beide kanten/uiteinden en alle messen

Uiteraard eerst de tafel op 0 zetten en controleren of deze nog goed in elkaars verlengde liggen
Dit kan je doen met een rei, een waterpas kan (vaak) ook maar is niet altijd even accuraat

Hulpmiddelen daarvoor zijn pas hier besproken
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als ik het goede type voor ogen heb, graag een foto.
1) controleer of het afvoerblad evenwijdig staat aan het aanvoerblad. Het afvoerblad is verstelbaar, het aanvoerblad niet.
2) stel je beitels af mbv een latje op je afvoerblad
3) controleer of je vandiktebank links en rechts evenveel afneemt. Dit kan je het makkelijkst corrigeren door de 4 inbus bouten los te draaien en bijvoorbeeld een strookje papier tussen de kolom en het blad te plaatsen.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
De vandiktetafel dus toch stellen met de 4 inbus bouten. Ik zal eerst op zoek gaan naar 'vulplaatjes' of iets dergelijks van 0.1mm. Geen tips om na te meten, behalve testen?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Vast wel, maar die hulpmiddelen had ik destijds ook niet.
Je kan het onder- en bovenblad evenwijdig aan elkaar zetten. En de messen staan evenwijdig aan je bovenblad. Dan zou het moeten kloppen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zal eerst op zoek gaan naar 'vulplaatjes' of iets dergelijks van 0.1mm. Geen tips om na te meten, behalve testen?

Uiteraard eerst de tafel op 0 zetten en controleren of deze nog goed in elkaars verlengde liggen
Dit kan je doen met een rei, een waterpas kan (vaak) ook maar is niet altijd even accuraat

Dit is zoals je dat meet
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Topicstarter vraag om het afstellen van de vandikte tafel. Sommige antwoorden passen daarbij, maar er wordt ook naar de vlakbanktafels verwezen. Misschien goed om dat uit elkaar te houden:rolleyes:

Fons
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Klopt, het vlakgedeelte is mooi afgesteld, het gaat me over de vandiktetafel. En daar kan je met een rei niet zo veel beginnen :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Topicstarter vraag om het afstellen van de vandikte tafel. Sommige antwoorden passen daarbij, maar er wordt ook naar de vlakbanktafels verwezen. Misschien goed om dat uit elkaar te houden:rolleyes:

Fons

My bad, je hebt gelijkt, geheel overheen gelezen blijkbaar :eek:
Wat je zou kunnen doen is een plank die iets minder breed is dan de maximale doorlaat van je vandikte geheelte aan de kant schaven die het hoogst is
Vervolgens ga je de andere kant stellen en kun je met de plank de hoogte controleren, doordat je tafel maximaal naar beneden staat heb je zicht/ruimte om daar onder te kijken/meten

Echter kan ik me voorstellen dat een plank schaven wel de makkelijkste methode, het verschil is niet zo heel veel dus je hoeft telkens maar iets meer dan 0.5 af te nemen om te controleren of je er al bent een brede plank van 40mm dik kun je dus een lange tijd vooruit

Een andere optie is om de spoed van de verstelling op te meten, als je die weet kun je uitrekenen hoeveel slag je moet geven om te corrigeren, dat scheelt misschien al een paar gangen vandikte schaven
 

tuoh

Oud hout
Kan ook zijn dat er wat speling op de centrale kolom van de aandikte tafel zit, zet daarom altijd de spanhendel van de tafel vast alvorens te gaan schaven.
Bij de meeste machines heb je wel wat afwijking in dikte links en rechts. 0,1 à 0,3mm afwijking is in de praktijk geen enkel bezwaar, dat zie je, of voel je, zelfs niet bij het samensteken van werkstukken.
Het kan al schelen of je de plank geheel links, dan wel geheel rechts doorvoert, even testen en meten dus of dit verschil geeft.
Smalle latten voer je best altijd in het midden door, dat geeft de minste torsie in de tafel(kolom).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.