Revisie Startrite zaagtafel , toerental en zaagas aanpassen of niet?

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
@mostudio, bedankt voor de uitleg! Zojuist zoals het schema aangesloten zonder de "1" en hij loopt. Draairichting is goed en er zit ook een motorrem op, helemaal super op zo'n oude zaagtafel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Als je je zaagblad op de as wil houden, zal je de motorrem buiten gebruik moeten stellen.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Het heeft even geduurd maar het einde komt in zicht.
Gaandeweg het opknappen heb ik besloten wat aanpassingen te doen. Zo heb ik een kunstof afzuigkap in de zaagtafel geplaatst. Het werk niet optimaal dus er moet een verbeterde versie komen. Ook heb ik de zaagas opnieuw laten draaien met meenemers dus een geremde motor is geen probleem meer.
Daarnaast heb ik besloten er een "extention wing" aan te maken wat goed uitkomt met de VSCTools geleider. De orginele geleider vond ik niet fijn werken.
Detailfotos van de motorophanging en de binnenkant van de zaag volgen nog. Het geheel staat ook nog op een mobiele basis waardoor hij wat beter verplaatsbaar is.

Ik ben opzoek naar een goede tip over het afwerken van het L-profiel en het kokerprofiel voor de langsgeleider. Als ik het kokerprofiel helemaal schilder heb ik natuurlijk grote kans dat het teflon van de VSCT de verf er af gaat schrapen wat uiteindelijk lelijk word. Moet ik hier een keiharde metaalverf overheen zetten of moet ik die stroken blank laten(wat mogelijk gaat roesten en ook lelijk word)

Mocht iemand nog een "tilt arbor" sticker van startrite hebben dan hou ik mij aanbevolen, de originele is gesneuveld tijdens het lospeuteren.
 

Bijlagen

  • IMG_0628.jpg
    IMG_0628.jpg
    94,8 KB · Weergaven: 244
  • IMG_0622.jpg
    IMG_0622.jpg
    97,5 KB · Weergaven: 241
  • IMG_0370.jpg
    IMG_0370.jpg
    64 KB · Weergaven: 230

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je kan een rvs koker en hoeklijn gebruiken, kan je mooi hoogglans polijsten, hoef je niets te schilderen.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
@ArjenH zou je eens wat foto's kunnen plaatsen van je 'afzuigkap'? Ik heb zelf ook een startrite en daarvan moet de afzuiging drastisch verbeterd worden :)
Een dergelijke kap had ik ook al in gedachten, zoals je hem ook tegenkomt in de compactere zaagtafels als bijvoorbeeld die van DeWalt (Dw745 bijv.)
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Hier de fotos van de afzuigkap. Inmiddels heb ik een tweede versie, de eerste was te breed om goed af te zuigen waardoor de afzuigopening net niet recht achter het blad zat. Er zat ook een te haakse hoek bij de aansluiting zodat het zaagsel omhoog geworpen werd.
De nieuwe variant is 5,5cm breed en heeft een gestroomlijnde afzuigaansluiting.
Beide kappen zitten op een kunststof blokje vast van 16mm dik. Het geheel zit aan de horizontale draagarm waar de as in zit. Het materiaal van de kap is 3mm pvc. De eerste variant heb ik dmv warmte in elkaar gevouwen en de tweede heb ik gelijmd. De nieuwe kap moet nog getest worden.
IMG_8744.jpgAansluiting dmv 16mm plaat

IMG_8743.jpgIMG_8897.jpg
IMG_8896.jpgAansluiting niet recht achter het zaagblad

IMG_8899.jpgIMG_8900.jpgIMG_8901.jpgNieuwe variant
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Momenteel is de zaagtafel aardig in gebruik. Wel wil ik nog wat dingen finetunen en moet ik nog het een en ander afwerken.
Hier een kleine update over de afzuiging.

De zaagselopvangbak vangt 90% op als de zaag op de hoogste stand staat. Als de zaag laag staat gooit hij het zaagsel voor de bak naar beneden, zie foto.
Een mogelijke oplossing hiervoor is het plaatsen van een vaste kap aan de voorzijde van de bak, zie laatste foto. Helaas is hier erg weinig ruimte voor.
Daarnaast is het allemaal vrij krap om de stofzuigslang fatsoenlijk aan te sluiten. Ik wil de bak opnieuw maken, nog strakker, zodat er rondom meer ruimte is en hij niet meer aanloopt op omliggende onderdelen.
De luchtflow is erg goed. Als de zaagmachine aan staat zonder dat de afzuiging aan staat werpt/duwt hij 70% van het zaagsel door 1,5m stofzuigslang heen.
Wordt vervolgd.
 

Bijlagen

  • Afzuiging (1).jpg
    Afzuiging (1).jpg
    98,9 KB · Weergaven: 66
  • Afzuiging (5).jpg
    Afzuiging (5).jpg
    36,8 KB · Weergaven: 67
  • Afzuiging (3).jpg
    Afzuiging (3).jpg
    82,2 KB · Weergaven: 67
  • Afzuiging (4).jpg
    Afzuiging (4).jpg
    48,9 KB · Weergaven: 68
  • Afzuiging (2) uitwerpen.jpg
    Afzuiging (2) uitwerpen.jpg
    77,3 KB · Weergaven: 77
  • Afzuiging (1) uitwerpen.jpg
    Afzuiging (1) uitwerpen.jpg
    99,6 KB · Weergaven: 72

Jieles van doornen

Nieuw lid
9 nov 2020
2
0
Hallo Arjen,
Ziet er goed uit jou project.
Ik ben met een gelijkwaardig project.
Vermogen en toeren omhoog.
Ik kan echter de geschikte motor niet vinden.
Ik heb gelezen dat jij er wel een gevonden hebt.
Wil je het merk en leverancier met mij delen, zodat ik ook weer verder kan.

Bij voorbaat dank
Jieles van doornen
 

Jieles van doornen

Nieuw lid
9 nov 2020
2
0
Arjen,
Bedankt voor je reactie in de privé modus.
De gietijzeren tafel nameten is een goede tip, ik had gewoon aangenomen dat deze wel vlak zou zijn. Vertrouwen is goed maar controleren is beter.
Ik weet dat de motor is ingebouwd, maar heb jij de mogelijkheid om het type plaatje nog af te lezen?
Een keer langs komen is een goed idee, maar waar woon je?
Laten wij de adressen in via privé email uitwisselen.
Mijn e-mail is Jielesvandoornen@gmail.com.
Ben nieuwsgierig naar jou oplossingen.
die van mij is er een met het uiterlijk van een 175 en de motorophanging van de 165. Tja het is en blijft een Engels product.
 

martijnpiek

Nieuw lid
3 jun 2023
4
0
Winterswijk
Hallo Arjen
Mooie tafel geworden , veel werk aan gehad zo te zien en te lezen.
Ik heb ook een startrite tafel welke het precies is weet ik niet heb hem helemaal van de kast gehaald en in een werkbank gemaakt. Zal wel even wat foto's maken.
Heb een paar vragen,
Die nieuwe as had je die nog langer gemaakt en waar heb je hem laten maken zit er zelf namelijk ook aan te denken om hem langer te maken.
En wat voor een afmetingen hoekijzer en koker heb je gebruikt als
Met vriendelijke groet Martijn
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Hey @Arjen Bosse, ik ben zelf ook met zo een oude zaagtafelupgrade bezig. Dacht de langsgeleider zelf te fabriceren. Heb je die VSCT geleider uit Amerika laten overkomen? Veel gedoe met importkosten gehad?

Mvg,Martein
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je hebt nu een heel breed meubel, maar heb je ook iets om de tafel in de lengte te vergroten? Ik merkte dat ik dat miste en heb een extra zaagtafel, bij mij een wadkin, gekocht en die als op te klappen uitvoertafel gebruikt. Dat kan natuurlijk ook van hout of plaatmateriaal.
 

martijnpiek

Nieuw lid
3 jun 2023
4
0
Winterswijk
Hoi chevy66 heb voor mijn kolomboormachine net zo'n onderstel alleen iets smaller deze zet ik er achter als ik wat langs moet zagen.
En mijn bedoel is om net zo'n rails voor de zaag te maken als arjen heeft en dan de langs geleider zelf te maken .
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Hey @Arjen Bosse, ik ben zelf ook met zo een oude zaagtafelupgrade bezig. Dacht de langsgeleider zelf te fabriceren. Heb je die VSCT geleider uit Amerika laten overkomen? Veel gedoe met importkosten gehad?

Mvg,Martein
Hallo Martein,

De langsgeleider heb ik voor een mooi bedrag over kunnen kopen van een forumlid. Ik moest er een eind voor rijden maar dat was het zeker waard. Als je handig ben met metaal zou je er zelf ook een kunnen maken, het principe is vrij eenvoudig. Ik heb nu een andere zaagtafel met een vergelijkbare geleider, maar de VSCT geleider was toch veel stabieler.

Groet
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Hallo Arjen
Mooie tafel geworden , veel werk aan gehad zo te zien en te lezen.
Ik heb ook een startrite tafel welke het precies is weet ik niet heb hem helemaal van de kast gehaald en in een werkbank gemaakt. Zal wel even wat foto's maken.
Heb een paar vragen,
Die nieuwe as had je die nog langer gemaakt en waar heb je hem laten maken zit er zelf namelijk ook aan te denken om hem langer te maken.
En wat voor een afmetingen hoekijzer en koker heb je gebruikt als
Met vriendelijke groet Martijn
Hoi Martijn,

Er zijn al meer mensen die mij iets gevraagd hebben over het vervangen van de as. Ja het was een verbetering maar uiteindelijk heb ik er maar weinig gebruik van gemaakt. Waarom ik de as wel moest aanpassen is omdat ik een geremde motor gemonteerd had. Al met al is het een heel gedoe om de as te vervangen. En je moet iemand zien te vinden die hem voor een nette prijs kan draaien. Als je er zo ook mee kan werken, lekker origineel laten. Volgens mij was het L profiel 5x5 cm en het kokerprofiel 6x4cm. Exact weet ik het niet maar je kan de maten opzoeken bij VSCT.

Groet
 

martijnpiek

Nieuw lid
3 jun 2023
4
0
Winterswijk
Hallo Arjen bedankt voor je reactie was er al over aan het denken inderdaad of het wel een meer waarde heeft om de as te vervangen en bedankt voor de afmetingen daar moet ik nog een keer mee aan de gang als ik er tijd voor heb groeten Martijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.