Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Revisie Startrite zaagtafel , toerental en zaagas aanpassen of niet?

Momenteel ben ik bezig om een oude Startrite TA 165 op te knappen en ik ben op zoek naar wat advies
    De v-snaarschijven zijn aardig ingesleten dus er moet een nieuw set op van poellies en v-snaren. Daarnaas wil ik een nieuwe zaagas laten draaien om zodat mijn zaagbladen en freesschijven passen. Ook wil ik de zaagas iets langer maken zodat er dikkere bladen(dado of groefzaag) op passen. Hieronder zie je de fotos.

De twee poellies hebben beide een diameter is 50mm wat betekend dat de zaagblad dezelfde toerental heeft als de motor, 2850t/m. Het vermogen van de motor is 1.25PK, niet beresterk maar wel voldoende. Nou was mijn idee om metteen een grotere poelie op de motor te zetten om het toerental van de zaagas wat te verhogen, wat is een mooie snelheid? Mijn Inca draaid volgens mij rond de 4000t/m.
    Daarnaas had ik de gedachte om ipv twee keer een v-snaar een 20mm tandriem te gebruiken. Het voordeel hiervan is minder wrijving maar hij kan niet doorslippen bij een vastloper, is dit gevaarlijk?

Wat betreft het verlengen van de as, zoals op een van de fotos is te zien is de as ongeveer 4mm te kort bij het plaatsen van een 8mm dike freesschijf. Dit wilde ik oplossen door het verlengen van het schroefdraad. Het uiteinde zal dan vlak langs of net door het tafelblad heen moeten bij het kantelen van de zaag, dit is op te lossen door een fractie uit het gietijzeren blad te slijpen. (of de zaag nooit diep zetten tijden het schuin zagen). De kosten van een nieuwe as vallen erg mee dus als het echt voordelen heeft doe ik het zeker. Heb ik zaken over het hoofd gezien of moet dit wel kunnen?
    Ook wil ik dunnere en hogere stabilisatieschijven laten draaien om zo nog meer asbreedte te kunnen gebruiken.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!IMG_5102.jpgIMG_5093.JPGIMG_5107.JPGIMG_5110.jpgIMG_5111.JPGIMG_5112.JPGIMG_5105.JPGIMG_5103.JPG
    A Hout

Toerental zaagas mag opgekrikt worden naar 4500 à 4700tr/min voor een zaagblad van max 300mm.
    Getande riemen zijn beter dan V-riemen, en draaien rustiger.
    Als je de zaagas vernieuwd zou ik ook ineens de lagering vernieuwen.
    1,25pk is maar aan de magere kant voor een zaagtafel, zou er minimaal 2 à 3pk instoppen, dat gaat een wereld van verschil geven in gebruik.

Het vermogen van de motor is 1.25PK, niet beresterk maar wel voldoende. Nou was mijn idee om metteen een grotere poelie op de motor te zetten om het toerental van de zaagas wat te verhogen, wat is een mooie snelheid? Mijn Inca draaid volgens mij rond de 4000t/m.
    Als je naar 4000 toeren gaat, ga je de 40% vermogen inleveren, ga je nog hoger dan lever je nog meer in, dus als je wil blijven in het segment 'niet beresterk maar wel voldoende' zul je zeker richting 2pk moeten, wil je meer vermogen voorhanden hebben zou ik zeker naar 3pk gaan (2.2 kw)

Met een hamer past alles...

Ik zou weer v riemen kiezen voor de aandrijving. Multibelts en getande riemen kunnen slecht tegen opgebouwd houtstof. Een startrite blinkt niet uit in stofafzuiging. Zoals aangegeven , kies een 3 of 4 pk motor. De originele v riem poelies zijn nog leverbaar. Ook een moer voor je zaagas is leverbaar. Voor zo'n profielfrees kan je de flens er af draaien en een gewone ring gebruiken.

Bedankt voor jullie reacties.

Wat betreft de keuze tussen v-snaar of tandriem vind ik het argument van chevy66 erg sterk. Het worden dus v-snarren. De slechte stofafzuigen kan ik begrijpen, hij is helemaal open rond het zaagblad. Ik zit er aan te denken om een kunsstof bak rond de zaag te maken met aansluiting voor een slang.

De bewering dat het vermogen 40% zal afnemen begrijp ik niet helemaal. De draaisnelheid zal wel toenemen maar de kracht per ronddraai neemt dan af maar per saldo zal het dan toch gelijk blijven??
    Stel, Ik heb een zaagtafel met een 1450 toeren motor met 1 pk waarvan de zaagas 4000 toeren draaid, deze is dan toch net zo sterk als een zaag met een 2850 toeren en 1pk motor met ook 4000 toeren op de as?

Ik vind het plaatsen van een zwaardere motor teveel werk opleveren ivm het maken van een motorsteun met spanner. Daarnaast is een motor met meer vermogen meestal een stuk zwaarder waardoor het zaagaggregaat wel erg zwaar belast word aangezien hij alleen aan de voorzijde hangt. Mijn INCA heeft het zelfde vermogen en draaisnelheid en dat is voor mij nog nooit te weinig geweest. Het is trouwens het kleine model van Startrite en dus niet erg geschikt voor het zware werk.

De orginele poellies zijn inderdaad leverbaar maar volgens mij tussen de 50 en 60 pond p/s! vrij prijzig. Met een beetje zoeken is een vergelijkbare poellie te vinden voor 25 euro (poellie 14, taperlock 9) De lagers worden natuurlijk allemaal vervangen, ook die van de motor.

Ik hou jullie op de hoogte.

Trouwens, ik ga het onderstel ook laten stralen en spuiten, nog een idee voor een kleurtje?
    A Hout

Je gaat een versnelling inbouwen, dus lever je vermogen in. Kracht X arm, en de arm van de poelie op de aandrijfmotor wordt groter, want grotere diameter, en daar heb je hetzelfde aandrijfvermogen op. Een 1,5 pk (heb het zelf liever over kW) is dan gewoon erg weinig, zeker op een klassieke Startrite, die moet gewoon trekken. Een 2 kW motor gaat minimaal nodig zijn.

Als je de gehele zaagmachine op gaat knappen, gaat stralen en spuiten, en je gaat de poelies en snaren vervangen, is het laten zitten van een te lichte motor gewoon stomme zuinigheid. Daar doe je jezelf geen plezier mee. Bijft de machine open, is een klassieke V-snaar inderdaad het minst gevoelig voor vuil, ga je de stofafzuiging ook verbeteren, dan kun je opteren voor een poly/multibelt, dat is een riem met meerdere kleine V vormen naast elkaar. Een tandriem zou ik niet doen, bij een vastloper gaat die er zeker aan, en die is erg gevoelig voor vuil en stof. Denk ook aan een goede thermische beveiliging voor de motor, dat voorkomt een hoop ellende, niets zo makkelijk als een knop indrukken na een calamiteit, de schade blijft dan minimaal en het is verreweg de beste en betrouwbaarste bescherming voor je machine.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Sorry, maar er zijn beweringen die niet kloppen. Het afgegeven vermogen van een motor blijft constant. Verhoog je het toerental van de as waar het zaagblad op zit via een overbrenging, dan blijft het vermogen op die as nog altijd hetzelfde als het vermogen van de motor. Vermogen is koppel x toerental. Het koppel gaat dus afnemen bij verhogen van het toerental. Je hebt dus minder kracht. Maar dat is iets heel anders dan minder vermogen (en nog iets anders dan verrichte arbeid).
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door trilliwilli Bekijk Berichten
    Een 1,5 pk (heb het zelf liever over kW) is dan gewoon erg weinig, zeker op een klassieke Startrite, die moet gewoon trekken. Een 2 kW motor gaat minimaal nodig zijn.
    Ik begrijp alle adviezen wel om er een sterkere motor onder te hangen alleen vraag ik me wel af waarom ze dan orgineel zo geleverd/ontworpen zijn. Deze 165 uitvoering is niet eens met een zwaardere motor geleverd. Zijn grotere broer, de 175 heeft ook niet veel meer vermogen. Het voordeel van de 175 is dat de motorophanging gebruikt maakt van een voet wat het plaatsen van een andere motor een stuk eenvoudiger maakt. De 165 gebruikt een flens ophanging.
    T/A165 - Handbook 18E
    T/A175 1755DS - Handbook 15E

Ik moet ook nog even meten of er een grotere motor onder past. Bij het 45graden zagen komt te motor bijna tegen het blad aan. Iemand enig idee of 2kw motoren net zo groot kunnen zijn als 1kw motoren? Zit er ook aanzienlijk gewichtsverschil in?

@trilliwilli, wat versta je onder gewoon trekken? Ter vergelijking, mijn 1kw Inca schulpt 5cm eiken zonder moeite en 7cm als ik rustig aan doe, voor mijn werk is dit wel het maximum.
    Het plaatsen van een noodschakelaar vind ik een goed idee, net als deze machine.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door trilliwilli Bekijk Berichten
    dan kun je opteren voor een poly/multibelt, dat is een riem met meerdere kleine V vormen naast elkaar.
    Ik neem aan de je een XPZ vsnaar bedoeld ipv een SPZ? Ben sowieso wel fan van de X-v-snaren omdat deze soepeler lopen over kleinere poellies dus deze komt er in iedergeval op.

@mathieu, bedankt voor je uitleg, maar wat betekend dat nou daadwerkelijk voor het te leveren werk? Wat is beter, een langzaam blad met veel koppel of een snel blad met minder koppel?
    A Hout

Ze zijn origineel geleverd met een motor voor het huidige toerental. Jij wil het toerental verhogen, dus afwijken van het originele ontwerp. Daarom de adviezen om niet alleen het toerental te verhogen, maar ook het vermogen (@mathieu, inderdaad koppel aan het zaagblad), omdat je bij het doorvoeren van hout niet wil dat de zaag stil komt te staan. Dat is ook wat ik bedoel met trekken, op een klassieke Startrite kun je stevig werken, mits alles klopt.

Voor de beeldvorming, hebben we het hier over een 1 of een 3 fase motor, dat maakt nogal een verschil?
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArjenH Bekijk Berichten
    Ik begrijp alle adviezen wel om er een sterkere motor onder te hangen alleen vraag ik me wel af waarom ze dan orgineel zo geleverd/ontworpen zijn. Deze 165 uitvoering is niet eens met een zwaardere motor geleverd. Zijn grotere broer, de 175 heeft ook niet veel meer vermogen. Het voordeel van de 175 is dat de motorophanging gebruikt maakt van een voet wat het plaatsen van een andere motor een stuk eenvoudiger maakt. De 165 gebruikt een flens ophanging.
    T/A165 - Handbook 18E
    T/A175 1755DS - Handbook 15E

Ik moet ook nog even meten of er een grotere motor onder past. Bij het 45graden zagen komt te motor bijna tegen het blad aan. Iemand enig idee of 2kw motoren net zo groot kunnen zijn als 1kw motoren? Zit er ook aanzienlijk gewichtsverschil in?

@trilliwilli, wat versta je onder gewoon trekken? Ter vergelijking, mijn 1kw Inca schulpt 5cm eiken zonder moeite en 7cm als ik rustig aan doe, voor mijn werk is dit wel het maximum.
    Het plaatsen van een noodschakelaar vind ik een goed idee, net als deze machine.

Ik neem aan de je een XPZ vsnaar bedoeld ipv een SPZ? Ben sowieso wel fan van de X-v-snaren omdat deze soepeler lopen over kleinere poellies dus deze komt er in iedergeval op.

@mathieu, bedankt voor je uitleg, maar wat betekend dat nou daadwerkelijk voor het te leveren werk? Wat is beter, een langzaam blad met veel koppel of een snel blad met minder koppel?
    Even gravend in mijn geheugen voor klassieke mechanica :-)

Bij een hoog koppel, lever je meer kracht voor het zaagblad om door het hout te snijden (overwinnen van weerstand), je kunt dus dikker hout zagen als je koppel hoger is. Ik zou dus kiezen voor het lage toerental als je de motor niet wilt vervangen. De ingenieur bij de fabrikant zal op dezelfde wijze gerekend hebben voor het ontwerp welke toerental bij het beschikbare vermogen en de gegeven diameter van het zaagblad nog voldoende kracht oplevert om daadwerkelijk het hout te snijden. Daarbij zullen ze ook gekeken hebben naar de benodigde kracht voor de meest gangbare houtsoorten, tenminste, als ze hun huiswerk goed gedaan hebben :-)

Even met de formules:

Vermogen (P) = Kracht (F) x Snelheid (v) oftewel Kracht = vermogen / snelheid. Je vermogen veranderd niet, dus bij hogere snelheid (hoger toerental) wordt je kracht minder.

@trilliwilli: waarom zou het een verschil uitmaken of het 1 fase of 3 fase betreft? Het gaat uiteindelijk om het afgegeven vermogen van de motor. Of doel je misschien op het inbouwen/aanpassen qua afmetingen motor?

Forum Rechten