Grote trommel - okedo daiko

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Ben terug begonnen aan de bouw van een trommel. Voordat ik een digitale camera had heb ik de ketel gemaakt, dus helaas geen foto's van dat gedeelte. Hij is van sipo gemaakt, bijna allemaal kwartiers gezaagde segmenten en dan op een soort spit (m'n kippen-grill :D) rond gedraaid langs de buitenkant.

Nu ben ik verstevigingsringen aan de kanten aan het aanbrengen. Zal bespannen worden met koe of kalfsvel.

Als deze klaar is begin ik aan eentje van dezelfde grootte in berk, maar dat gaat nog wel effe duren. En een gesegmenteerde hira-daiko staat ook nog op programma.

Hira-daiko,
hira-daiko.jpg


Om een ideetje van grootte te krijgen heb ik er een standaard stoel bijgezet. Diameter is 69 cm en hoogte 77 cm.

5415066353_98256bdb17_z.jpg


5415677192_08e9143742_z.jpg


5415066011_71ef0eddc9_z.jpg
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Re: Grote trommel

50 lijmklemmen, hoort dat tot de standaard uitrusting van een houtbewerker :shock:

Ziet er wel goed uit.... succes met de bouw.
 

Xiso

Nieuw lid
28 jan 2011
16
0
Re: Grote trommel

Creatief_Met_Hout zei:
50 lijmklemmen, hoort dat tot de standaard uitrusting van een houtbewerker :shock:

Ziet er wel goed uit.... succes met de bouw.
Haha. Dat viel mij ook al op. Je hebt flink wat klemmetjes in huis gehaald. :D
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Re: Grote trommel

Ik wist helemaal niet dat je ook instrumenten maakt? Maak je nog andere instrumenten naast trommels?
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Re: Grote trommel

jokke zei:
Ik wist helemaal niet dat je ook instrumenten maakt? Maak je nog andere instrumenten naast trommels?

Neen, vooral met natuurvel bespannen trommels. Maar moet nog veel leren, vooral over hoe ik de klank goed krijg, maar daar is zo weinig info over te vinden en diegene die wel iets weten, willen dan weer niet delen :roll: Net het tegenovergestelde van hoe ik ben ingesteld, maar ja.

Ik heb 2 jaar vioolbouw in het CMB te Puurs gevolgd. Als eerstejaars project moesten we een hommel (blokviook) bouwen. Bijna alle technieken om een viool te bouwen komen daarin aan bod. Maar zoals misschien al is opgevallen is mijn interesseveld is nogal uitgebreid en tijdens het tweede jaar viel me op hoe eng er gedacht wordt in dat wereldje tov van de gitaarbouwers/botenbouwers/meubelmakers, met alle respekt voor de vaardigheden.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Re: Grote trommel

woodie zei:
jokke zei:
Neen, vooral met natuurvel bespannen trommels. Maar moet nog veel leren, vooral over hoe ik de klank goed krijg, maar daar is zo weinig info over te vinden en diegene die wel iets weten, willen dan weer niet delen :roll: Net het tegenovergestelde van hoe ik ben ingesteld, maar ja.

Ik heb 2 jaar vioolbouw in het CMB te Puurs gevolgd. Als eerstejaars project moesten we een hommel (blokviook) bouwen. Bijna alle technieken om een viool te bouwen komen daarin aan bod. Maar zoals misschien al is opgevallen is mijn interesseveld is nogal uitgebreid en tijdens het tweede jaar viel me op hoe eng er gedacht wordt in dat wereldje tov van de gitaarbouwers/botenbouwers/meubelmakers, met alle respekt voor de vaardigheden.

Interresant, ik vermoed dat het een vrij gesloten wereldje is?
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Re: Grote trommel

Helaas momenteel niet, maar om een idee te geven

DrumJig1.jpg


De mijne is omgekeerd. De poten zijn veel hoger en er is een slede bovenaan waar de frees in loopt. Maar ik ga een nieuwe maken, eentje waar de as op lagers loopt, zoals deze

Attached files
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Re: Grote trommel

woodie zei:
jokke zei:
Ik wist helemaal niet dat je ook instrumenten maakt? Maak je nog andere instrumenten naast trommels?

Neen, vooral met natuurvel bespannen trommels. Maar moet nog veel leren, vooral over hoe ik de klank goed krijg, maar daar is zo weinig info over te vinden en diegene die wel iets weten, willen dan weer niet delen :roll: Net het tegenovergestelde van hoe ik ben ingesteld, maar ja.

Ik heb 2 jaar vioolbouw in het CMB te Puurs gevolgd. Als eerstejaars project moesten we een hommel (blokviook) bouwen. Bijna alle technieken om een viool te bouwen komen daarin aan bod. Maar zoals misschien al is opgevallen is mijn interesseveld is nogal uitgebreid en tijdens het tweede jaar viel me op hoe eng er gedacht wordt in dat wereldje tov van de gitaarbouwers/botenbouwers/meubelmakers, met alle respekt voor de vaardigheden.


Welwel!... We hebben wel zeer veel gemeen! Ik heb ook twee jaar vioolbouw gevolgd in puurs.
Nu geef ik les in Boom, een technische school waar ook instrumentenbouw in dagschool wordt aangeboden. Ikzelf geef geen les in deze richting maar ben er natuurlijk wel vriend aan huis. Ik maak veel bouwmallen met de CNC bovenfrees en sta hen bij waar mogelijk. Andersom kan ik met elke vraag bij hen terecht en ben dus al een pak slimmer geworden in al die jaren.
Ik moet wel zeggen dat men in Boom een pak meer open minded is dan in Puurs. En dan is er ook nog een duidelijk onderscheid te maken tussen gitaarbouwers en vioolbouwers...
Als je me wat tijd geeft kan ik (vooral via enkele folk-connecties) één of twee namen bezorgen van mensen die er ook mee bezig zijn en je misschien wel wat tips kunnen geven.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Re: Grote trommel

Wat nen kleine wereld. Ik heb 6 of 7 jaar in Boom gewoond, vlak bij de Schorre. 'k wist dat er in 't PTS ook aan instrumentenbouw gedaan werd, maar da's enkel voor jonge leerlingen als ik me niet vergis of 't moest ondertussen veranderd zijn. En wat je over je folk-connecties zegt zou ik echt super vinden.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Re: Grote trommel

Bedankt Rick, ik zal eens contact met de man opnemen. Alle info is welkom.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Okedo daiko is af

Hij is eindelijk af en ik ben hééél tevreden met het resultaat :mrgreen: :mrgreen: tromgeroffel

5613392580_8ce532975a_b.jpg


5613393182_7c000bbe89_b.jpg


5612814399_99211684b5_b.jpg


5613394414_f5c32f91fd_b.jpg


Om een idee van de grote te krijgen een fotootje met een 52x52x75 cm bijzettafeltje

5613414952_3ce4ba4150_b.jpg



Foto's zijn aan de grote kant, maar kleinere doen deze trommel geen eer ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.