Ebonizing wood

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Heb deze week eens besteed aan het maken van een vurenhouten schaal 200mm rond, en een oplossing gemaakt van schoonmaakazijn met staalwol wat ik 4 dagen laten rijpen heb.
Ik wilde het resultaat eens zien met mijn eigen ogen hoe dat zou uitpakken door deze vurenhouten schaal te behandelen met die oplossing van schoonmaakazijn met staalwol.
Nou is vurenhout nou niet bepaald het juiste houtsoort voor draaiwerk, eik zou beter zijn, maar ik wilde alleen maar eens het resultaat zien.
Heb wel eerst de vurenhouten schaal behandeld met sterke thee voor het tannine gehalte, daar ik verwachte dat dat niet of nauwelijks in vurenhout zit.
Hier is het resultaat van mijn proef.
De eerste foto van de vurenhouten schaal.

De tweede foto is de schaal behandeld met sterke thee.

De derde foto na de eerste keer met de oplossing van schoonmaakazijn met staalwol.

De vierde foto het uiteindelijke resultaat na de tweede behandeling.

Als ik eik gebruikt zou hebben was het resultaat beter geweest, maar het geeft wel aan dat het voor bepaalde voorwerpen een goede en vooral goedkope oplossing is om een gedraaid voorwerp zwart te maken.
Vond het in elk geval een leerzame ervaring.
Groeten. Ad

Attached files
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
op eiken werkt het echt super,,
maar mijn ervaring is dat je het beter met roestige schroeven, spijkers en andere zaken die flink zijn aangeroest en om een optimaal effect te krijgen kun je net zolang geroest materiaal toevoegen tot het geen roest meer opneemt (verzadigen)

de verkleuring komt door de reactie met tanine/ looizuur en deze kun je voor houtsoorten die geen of weinig tanine hebben toevoegen door er taninehoudende vloestoffen in te laten trekken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.