2K lak vraag

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Ons keukenblad (eiken, geborsteld) is nu behandeld met 2 lagen 2K Lak. Fabrikant van het blad is echter failliet, dus ik kan niet meer vragen welke lak het is geweest. Volgens mij Skylt.

Door werkingen in het hout zou ik het graag nogmaals behandelen, zou ik het dan lichtjes opschuren en Skylt met een kwast of roller eroverheen zetten?

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Skylt werkt vrij makkelijk, dun uitrollen met een sponsroller geeft een mooi strak resultaat
Je schrijft 'door werken van het hout' betekend dit dat er kieren zijn ontstaan, hoe ga je die dichtmaken, of wil je die dichtrollen
Plaatst eens een paar foto's, dat maakt meedenken makkelijker
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Nou, het zijn haarscheurtjes dus het is niet heel spannend, mogelijk dat ik er wat kneedbaar hout in duw en het overtollige wegschraap.

Maar om die reden is het altijd wel raadzaam volgens mij om het opnieuw te lakken, want gezien het altijd iets werkt kan het zijn dat het hele oppervlak eigenlijk niet meer dicht is door miniscule haarscheurtjes.

Welke sponsroller zou je adviseren?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Gewoon een goede lakroller.

Let op, haarscheurtjes vullen gaat nog wel lukken, groter dan dat moet je anders oplossen, want dat gaat met lak niet mooi worden.
Vraag jezelf ook vooral af waardoor ze gekomen zijn, want symptoom bestrijding is geen structurele oplossing.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Wat wil je er aan doen bij een bestaand blad dan, om het te voorkomen?

Is mijns insziens gewoon gekomen door natuurlijke werking van het hout en schommelingen in vochtpercentage in huis. Tevens de hitte van de - destijds elektrische kookplaat (geen inductie) zal ook niet hebben geholpen. Ik denk dat het erger klinkt dan het is hoor ;) wordt alle dagen gebruikt en blad is als nieuw, maar ik weet 1 kleine scheur van werken die je echt moet weten en anders niet ziet. Verder besef ik me gewoon dat na 5 jaar het eens tijd is omdat het op microscopisch niveau heus niet meer 100% waterdicht zal zijn.

Maar ik ben wel benieuwd welke oorzaken er nog meer zouden zijn en wat je er dan aan wil doen?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.