hoe hout vlak te krijgen?

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Ik heb gisteren een mooie plank Noten bij `` de houtleverancier uit Zwolle `` vandaan gekregen.. :D :D .
Helaas is ie wel wat getordeerd.De dikte is 2 cm.Iemand een tip hoe ik hem vlak kan krijgen?Uiteindelijk moet ie gaan dienen als top voor een gitaar...,en zal ie na verlijming vlak moeten blijven.

:?: :?:
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
superfly zei:
Als het niet al te heftig is met de schaaf, anders is een vlakbank misschien een optie?


Het hout is al gevlakt.Ik denk dat ik niets over hou als ik hem door de vlakbank haal.
Iemand al eens iets met grote druk bereikt?bv tussen 2 platen inklemmen en dan een groot gewicht erop zetten.Of zou de plank na het weghalen van de druk zijn oorspronkelijke vorm weer aannemen? :?: :?:

fred
 

kodama

Actieve deelnemer
Een klein beetje water in de holle kant laten staan en verzwaren met gewichten. Of klemmen met rechthoekige regels (smalle zijde tegen de plank).
Meestal gebruik ik een doorweekte vod en leg ik die in de holle zijde waarna ik de zijkanten verzwaar.
Je kan ook werken met stoom en dan klemmen op een vlakke mal. Ik gebruik daarvoor vaak een stoomstrijkijzer.
Dat soort dingen is soms een moeilijke opgave. Iedere dag meermaals controleren en je setup zonodig aanpassen. Meestal krijg je het wel beter na een dag of twee.
Laat ons weten hoe het ging.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Welke dikte wil je uiteindelijk overhouden?
Heeft de plank flinke overlengte? Anders zou je het kromme deel af kunnen zagen. En hem 1 keer over de vlakbank halen.

Maak anders even een foto, dan kunnen we zien hoe erg het met je plank is :p

Ik denk dat stomen, en persen etc. nogal veel werk is.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Moet het dienen voor een body voor een elektrische gitaar of als bovenblad van een akoestisch gitaar?
Ik weet niet hoeveel je in dikte moet overhouden maar ik zou dit stuk liever niet in een instrument gebruiken. Instrumentenhout moet nu eenmaal aan iets strengere eisen voldoen dan ander hout. En een rechtlijnige stabiele houtdraad is daar één van. Nu je hout in allerei vormen gaan wringen, al dan niet met stoom, gaat zich wreken op termijn.
Misschien toch is een paar foto's posten van je hout? Misschien valt het allemaal nog wel mee...
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
jokke zei:
Moet het dienen voor een body voor een elektrische gitaar of als bovenblad van een akoestisch gitaar?
Ik weet niet hoeveel je in dikte moet overhouden maar ik zou dit stuk liever niet in een instrument gebruiken. Instrumentenhout moet nu eenmaal aan iets strengere eisen voldoen dan ander hout. En een rechtlijnige stabiele houtdraad is daar één van. Nu je hout in allerei vormen gaan wringen, al dan niet met stoom, gaat zich wreken op termijn.
Misschien toch is een paar foto's posten van je hout? Misschien valt het allemaal nog wel mee...

Daar heb je helemaal gelijk in,maar ik gebruik dit als top.Voordat ik dat doe wil ik de delen doormiddenzagen en verlijmen.Welnu dat gaat niet goed als beide kanten niet vlak zijn.


Ik denk dat ik het maar doormidden zaag,een weekje onder druk vochtig weg liggen.Daarna tot 1 cm terugbrengen als dikte en dan helft voor helft verlijmen.Met een goeie ondergrond werkt het nooit weer.

Heb er net zo een gedaan met een mooi stuk elzen wat ik van jan heb gehad...,


:) :)
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
rickkoorman zei:
Fred, We willen nu eindelijk wel eens foto's zien van je werk. Ik ben echt erg benieuwd.


Binnenkort maak ik er wel een van het ``roodhout`` wat ik van je heb gekocht.
Moeders de vrouw heeft min of meer de plank geclaimd....gaat een bijzet tafeltje worden voor buiten.....tja dan heb je niks meer in te brengen.... ;) :lol:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.