foto's A-Z cedar strip canoe

tsala

Actieve deelnemer
24 aug 2011
34
0
Hierbij post ik een link met een aantal foto's van de bouw van mijn cedar strip canoe. het is het model 'puddle duck' uit het boek 'building a cedar strip canoe' van Gil Gilpatrick. Dit is het kleinste model uit het boek
ik moet enkel nog de buitenkant vernissen en de stoeltjes monteren, dan is hij klaar

hopelijk hebben jullie er iets aan:

https://we.tl/b-CtqLAu4z4F

Grts Tsala
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Stoeltjes? Zo'n boot moet je geknield varen hoor ;-) gewoon een leunplaat voor je kont.

Mooi hoor. Is ie 'stitch and glue' gebouwd? ZO niet, hoe heb je de strips 'aangedrukt'? Ik zie iig geen spanten (zoals bij een wood and canvas boot, of een berkenbast boot). En ga je m solo varen?
 

tsala

Actieve deelnemer
24 aug 2011
34
0
Stoeltjes? Zo'n boot moet je geknield varen hoor ;-) gewoon een leunplaat voor je kont.

Mooi hoor. Is ie 'stitch and glue' gebouwd? ZO niet, hoe heb je de strips 'aangedrukt'? Ik zie iig geen spanten (zoals bij een wood and canvas boot, of een berkenbast boot). En ga je m solo varen?

nee zijn ceder strips, deze zijn met een CMT-kanoprofiel frezenset uitgefreesd (hol en bol, engels 'bead and cove') en dan tegen een mal gebouwd met nietjes die achteraf verwijderd worden. er zijn inderdaad geen spanten, de sterkte komt van het glasvezeldoek in epoxy gedrenkt. er zijn wel stootboorden (gunnels) en in het midden een juk (Yoke) om de kano op je rug te dragen (bijvoorbeeld bij gebrek aan water). Deze geeft de boot centraal ook extra steun
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ah, duidelijk - geniet. En dat juk heb je idd echt nodig voor de stabiliteit. Dat geldt ook voor royalex en 'vezel' boten. Ik heb ooit het juk uit mijn royalex boot gehaald om een middenzitje te monteren, maar met alleen de thwarts en dat zitje wiebelde hij alle kanten op. Snel een extra thwart net achter het zitje geplaatst.

Heb m ook een keer helemaal gedemonteerd om nieuwe boorden te monteren (de oude waren doorgerot); dan heb je alleen een royalex shell - dan kan je m ongeveer een kwartslag om zijn eigen as torderen ;-)

Waar vaar je?
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Mooi project ziet er goed uit. Ben benieuwd voor hoe lang je een "landrad" blijft ik bedoel zo'n project moet je toch uitproberen met een proefvaart ik kan me niet voorstellen dat de vonk dan niet overslaat :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.