Wie heeft er een freeskop te koop?

Stef van Rooijen

Actieve deelnemer
24 okt 2017
43
1
Beste forumleden,

In een van mijn vorige berichtjes vroeg ik advies over een freestafeltje van Scheppart. Uiteindelijk besloten om er toch maar geen aan te schaffen. Ik dacht dat het beter was om op zoek te gaan naar een wat steviger exemplaar.Sinds afgelopen weekend ben ik dan ook de trotse bezitter van een tafelfreesmachine. De afgelopen dagen uit elkaar gehaald, schoongemaakt en lagers ingevet en verder nagekeken. Helaas zitten er weinig frezen bij. Wie weet liggen er bij forumleden nog freeskoppen in de kast die niet meer worden gebruikt. Het gaat af fresen waar ik sponningen, groeven, pen- en gatverbindingen en profieltjes mee kan frezen. Het asgat van de freesmachine is 30mm. Liefst in het midden van het land.

20190129_222738 (002).jpg





















Daarnaast heb ik nog een vraag. De laatste keer dat ik met een freesmachine hebt gewekt was 45 jaar geleden (LTS). Ik weet nog dat de leraar aangaf dat de freesmachine een van de gevaarlijkste machine was die in het lokaal stond. Is er in het midden van het land een vakman die mij 'n uurtje de kneepjes van het freesvak wil bijbrengen. Vooral op het gebied van veiligheid.

Met vriendelijke groet,

Stef
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zou toch opletten met zooi waar een ander van af wil. Verouderde botte frezen die niet meer in balans zijn, wil je niet op je machine.
Best kan je een universele kop voor wisselmessen (al dan niet met spaanbrekers) kopen. Bijhorende profielmessen koop je dan naar behoefte.
http://pepe-werkzeugtechnik.de/epag...-11f3-4294-9332-ccf6a0dcb697/Categories/70/75
Hier heb ik een tijd geleden een verlijmfrees gekocht. Niet duur en goede kwaliteit.
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hmm, dat zijn inderdaad wel lage prijzen voor freeskoppen.
Heeft er nog iemand ervaring met degene hier aangeboden?
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ik zou toch opletten met zooi waar een ander van af wil. Verouderde botte frezen die niet meer in balans zijn, wil je niet op je machine.
Best kan je een universele kop voor wisselmessen (al dan niet met spaanbrekers) kopen. Bijhorende profielmessen koop je dan naar behoefte.
http://pepe-werkzeugtechnik.de/epag...-11f3-4294-9332-ccf6a0dcb697/Categories/70/75
Hier heb ik een tijd geleden een verlijmfrees gekocht. Niet duur en goede kwaliteit.

Dat is inderdaad wel een interessante website, leuke prijzen ook. Ik kom er alleen niet uit wat nou het asgat is. Is dat nou 30 of 40mm. Ik heb nl. 30 nodig..
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat is inderdaad wel een interessante website, leuke prijzen ook. Ik kom er alleen niet uit wat nou het asgat is. Is dat nou 30 of 40mm. Ik heb nl. 30 nodig..

1.jpg

Asgat is 30 mm. De 40/50 slaat op de hoogte van de freeskop. In een freeskop van 50 mm kan je ook messen van 40 monteren, maar dan moet je rekening mee houden dat je beperkt bent in diepte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.