Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: U-ijzer tafelblad

U-ijzer tafelblad

Voor een tafelblad ben ik op zoekn naar u-ijzers die ik onder in het blad wil frezen.
    Zijn er plekken waar je deze zo kant en klaar kunt bestellen met (sleuf)gaten erin? Of bestellen jullie die op maat bij iemand die met ijzer werkt / maken jullie ze zelf?

In het laatste geval ben ik vooral benieuwd naar afmetingen van het profiel en de materiaaldikte.

Alvast bedankt.

Thanks. Op deze manier heb ik ze nog nooit eerder gezien. Meestal zitten ze juist andersom en zijn er 2 smalle sleuven in het hout gefreesd.

Ik gebruik een unp profiel. 20/40/20 en 5 mm dik. Deze koop ik via diegene die ook voor ons de onderstellen maakt. Hij zaagt alles op gewenste lengte en boort er voor mij gelijk gaten in van gewenste diameter.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door utbartje Bekijk Berichten
    Thanks. Op deze manier heb ik ze nog nooit eerder gezien. Meestal zitten ze juist andersom en zijn er 2 smalle sleuven in het hout gefreesd.
    Wat zoveel wil zeggen als dat je het blad op die plaats tweemaal bijna middendoor zaagt! Veel eigen draagvermogen blijft er dan niet over
    Eén op die manier "mishandeld" blad in combinatie met losse poten op de hoeken staat garant voor een slap blad, één bord soep erop en het blad buigt spontaan een paar cm door

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Wat zoveel wil zeggen als dat je het blad op die plaats tweemaal bijna middendoor zaagt! Veel eigen draagvermogen blijft er dan niet over
    Eén op die manier "mishandeld" blad in combinatie met losse poten op de hoeken staat garant voor een slap blad, één bord soep erop en het blad buigt spontaan een paar cm door
    Tuoh,

is er een verschil in sterkte hoe het profiel gestoken wordt? bij eenzelfde profiel neem je in het linkse voorbeeld toch veel minder materiaal weg? en toch is dit minder sterk?
    wat is hier de verklaring voor?

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Screen Shot 01-30-19 at 09.34 PM.jpg
Bekeken:   282
Grootte:   32,3 KB
ID:        84425

Wim

Ik vraag me toch af of zo een profiel met zulke kleine schroefjes een tafelblad dat wil schotelen in het gareel kan houden.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Mij lijkt inderdaad weinig verschil in sterkte van het blad zoals Wim omschrijft.

Voor wat betreft de schroeven, volgens mij zijn dat meestal boutjes met rampamoeren in het hout. Mij lijkt dat dit sterker is dan regulieren schroeven. Maar ik heb ze zelf ook nog niet gebruikt dus mijn redenatie is puur op wat ik op internet zie.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    @wim, het gaat er om dat je de vezels doorzaagt, of je dat doet in twee smalle strookjes of 1 wat bredere zal niet veel verschil maken.

Ik heb zelf staal t-profiel onder mn tafel gebruikt en die ‘verkeerd om’ gemonteerd. Juist omdat ik niet een zaag/frees snede wilde maken dwars over het blad heen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Ik vraag me toch af of zo een profiel met zulke kleine schroefjes een tafelblad dat wil schotelen in het gareel kan houden.
    Schroefjes houden de strip alleen op de plek ,als die los komen is de strip ook niet sterk genoeg geweest
    Heb wel eens een statafel buiten laten staan met een beuken blad die naar paar weken helemaal krom was
    Enige wat nog wel goed op de plek zat waren de schroefjes van de beugels over de stalen strip.
    En dit was gewoon een platte strip geen profiel

Forum Rechten