Even voorstellen

Bertus

Actieve deelnemer
1 feb 2011
42
0
Hallo Allemaal.
Ik heb dit Forum pas gevonden omdat ik opzoek was/ben naar nieuwe machine's

Ik zit helaas thuis en moet wat omhanden hebben.
Ik was op mijn werk scheepstimmerman (niet de jachten)
Mijn hobby is modelvliegen.

Ik wil in mijn garage blijven knutselen.
Ik zou graag een cirkelzaag en frees hebben.
Omdat mijn ruimte niet erg groot is denk ik aan een mft met verlenging.
Deze:
81836d1219838249-new-release-festool-multifunction-table-mft-3-mft3_seite_4_5.jpg

Ik kan de boel dan opklappen als ik even niets wil doen dan kan de auto weer naar binnen.


Ik weet alleen niet opdat de parralel geleider, ook zonder opstakels naar de mft kan schuiven.
Ik heb zo ongeveel alles op dit forum over mtf op het forum door gelezen maar kom er niet uit.

Wat ik met de machines wil is van mdf of geplastificeerd spaanplaat meubels maken.
En ze moeten als ik ze niet gebruik op een plaatsje van 1900 mm bij 900 mm passen.
Als jullie andere opties hebben wat machines betreft hoor ik het graag.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Bertus.
Ik weet niet of het voor jou een oplossing is, maar ik heb eens een kleinbehuisde hobbyist gezien, die de poten van zijn werktafel inklapte en het geheel tegen het plafond omhoog trok. Hierdoor had hij de gehele vloer weer vrij.
Succes bij je "ruimtereis".
vr.gr. Jan Pranger.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb 1 van mijn werkbanken opklapbaar gemaakt. Zware scharnieren aan de muur en de poten ook in te klappen. Uitgeklapt een werkbank van 2,20m breed en 1m diep, ingeklapt ben ik de breedte uiteraard nog steeds kwijt, maar is het geheel maar een cm of 30/40 diep.
 

Bertus

Actieve deelnemer
1 feb 2011
42
0
Ik bedoelde eigenlijk meer van daarom wil ik deze machine, en geen zware gietijzeren combi machine.
Daar heb ik namelijk ook naar gekeken, (zou ik stiekum ook liever hebben) maar die zou nooit passen.
Maar met de mft tafel met verlenging hoop ik ook uit de voeten te kunnen.
Alleen zitten er bij elkaar 6 poten onder, mijn vloer is redellijk vlak, maar met 6 poten kan hij nooit helemaal vlak staan denk ik.

Ik weet alleen niet in de praktijk hoe dat zal zijn.
En ik weet niet of de geleider van de verlening als ik breed wil zagen, ook op de mft verder te schuiven is.
Als jullie dat weten hoor ik het graag.
 

Bertus

Actieve deelnemer
1 feb 2011
42
0
Hier een foto van het stereo kastje wat ik pas gemaakt heb.
Foto-YTIYE4YS.jpg


Foto-YLC8Q3JR.jpg


Achter de 2 schuine deurtjes zitten de luidsprekers en er onder het torentje zelf.
Het webbing is dus om het geluid door te laten, en de afstandbediening werkt er ook gewoon door.
 

Bertus

Actieve deelnemer
1 feb 2011
42
0
Dank jullie wel.

Dit orgel heb ik 12 jaar geleden met mijn broer gemaakt.
Het is electrisch en we hebben alleen de kast gemaakt.

Foto-DNHAAOTZ.jpg


Foto-ZBRZFXPN.jpg


Mijn broer heeft ook een eigen zaak dus daar konden we het maken met de juiste spullen.

Nu moet ik het met minder doen maar dat maakt het zeker niet minder leuk is me opgevallen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bertus, welkom op ons mooie forum! Mooie combinatie heb je in gedachten, heb hier zelf een oude mft en een cs50 in gebruik. Daar kun je niet de parallelaanslag van doorschuiven, maar de mft3 heeft een ander profiel. Ik zou naar een goede dealer gaan om het zelf te bekijken, op de website staat ook een leuk filmpje http://www.festool.nl/Products/Page...95315&name=Multifunctionele-tafel-MFT-3-MFT-3

Maar alleen mdf en spaanplaat?? Of is dat prachtige orgel ook van spaanplaat :lol: :lol: ?

jaap
 

Bertus

Actieve deelnemer
1 feb 2011
42
0
Hallo Jaap.
Er zit aan het orgel wel spaanplaat maar ook veel hout.
Ik heb hem trouwen niet meer. (verhuisd en onze huidige kamer is te laag)

Ik werk het liefste met plaatmateriaal.
Verder wil ik niet te veel herrie monsters in de garage hebben.
Ik woon namelijk midden in het groene hart (krimpenerwaard) in een erg stil gebied.

Ik ben pas al naar herman buitelaar geweest (gouda) voor de festool.
Ik vond het een aardige man maar ik kwam daar niet veel verder.
Waar zou ik als particulier beter naar toe kunnen gaan voor duidelijke uitleg?
 

Bertus

Actieve deelnemer
1 feb 2011
42
0
Dat is wel heel ver hier vandaan.
Ik woon redelijk dicht bij Rotterdam zit daar geen dealer die goede uitleg kan geven?
Het is ook niet zo dat ik morgen de spullen wil hebben.
Eerst rustig zoeken vind ik altijd wel belangrijk en ook leuk trouwens.
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Ik haal mijn spullen meestal bij Kruis IJzerhandel in Rotterdam. Zeer goede service/uitleg en zover ik weet haal ik bij hem mijn spullen het goedkoopst. Je kan het beste bij de zaak langsgaan aangezien hij ook een showroom heeft en zo ook het nodige kan uitleggen/beantwoorden.
Hoop je zo geholpen te hebben!
 

WR1944

Oud hout
@Bertus, wat dacht je ervan als je je prangende vragen op dit forum losliet? De meeste forumleden hebben geen belang bij een verkooppraatje en geven je uitleg vanuit hun eigen onbevangen ervaring. En de ervaring gaat van super-pro tot beginnend amateur en strekt zich uit van Amerika tot Thailand. :mrgreen:
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
janus91 zei:
Ik haal mijn spullen meestal bij Kruis IJzerhandel in Rotterdam. Zeer goede service/uitleg en zover ik weet haal ik bij hem mijn spullen het goedkoopst. Je kan het beste bij de zaak langsgaan aangezien hij ook een showroom heeft en zo ook het nodige kan uitleggen/beantwoorden.
Hoop je zo geholpen te hebben!

Daar heb ik een aantal keer online besteld en ben ook erg tevreden over de service. Ook over vragen via de email krijg je netjes antwoord.
 

Bertus

Actieve deelnemer
1 feb 2011
42
0
Het zijn inderdaad neppijpen.
er zaten 14 2 weg luidsprekers achter van 300 mm doorsnede.

Maar nu over mijn prangende vragen.

Ik zal eerst zeggen wat ik wil maken, niet nu gelijk maar alles op zijn tijd.
Een slaapkamer meubelment (ledikant + kast) waarschijnlijk van mdf.
Een kinderkamer
Misschien een kast voor mijn zwager en schoonzus (ik denk deels geplastifiseerd spaanplaat deels mdf)

Wat heb ik aan gereedschap
Een goede festool handcirkelzaag met 2 geleiders van 1400 mm
Daarbij een soort zweihaak/gradenboog om schuin te zagen.
Een oud bosch bovenfreesje en een gare praxis bovenfrees.


Mijn ruimte is ongeveer 6 x 3 meter (garage)
Maar dan moeten wel de auto en fietsen er uit.
Die wil ik als ik klaar ben met knutselen wel weer binnen kunnen zetten.
De auto hoeft niet tijdens de klus maar de fietsen wel.
Als de auto en fietsen binnen staan heb ik ongeveer 1.8 meter bij 0.9 meter ruimte vrij.
Mijn prangende vraag is dus welke machine te kopen?
Ik wil graag een paneelzaag en goede frees.
Met een beetje kunst en vliegwerk leek mij dat festool setje erg handig.
Als er beter opties zijn hoor ik het natuurlijk graag, want daarom ben ik op het forum terecht gekomen.

Wat het kost vind ik minder belangrijk dan spaar ik nog liever een poosje door.
Als het dan maar wel voldoet.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Beste Bertus,

Allereerst hartelijk welkom op dit geweldige forum. Je kunt hier een hoop van elkaar leren.

Ik als echte FESTOOLIE zou je adviseren om eens langs te gaan bij FESTOOL Zelf.

Ze organiseren regelmatig dagen om eindgebruikers te adviseren en kennis te laten maken met hun producten.
Ze hebben hier 2 locatie's voor in nederland.
Namelijk:

Dalfsen, bij dhr Titus kamphuis. Hij kan je alle ins en outs laten zien en je kunt er ook machines en accesoires proberen. Het is zeer intressant om hier eens te kijken.

Waddinxveen, dit zal voor jou wel het dicht's in de buurt zijn. Festool heeft hier ook een test center maar daar heb ik geen ervaring mee.

ook kun je deze week de FESTOOL stand bezoeken op de bouwbeurs in utrecht. Via internet kun je hiervoor kaarten aanvragen.

Ik zou zeggen veel plezier en laat je goed voorlichten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
[pedantic mode on]
Even voor de duidelijkheid, een "electrisch orgel" is gewoon een pijporgel waarbij de aansturing van balg, registers en actuators in de windlades electrisch plaatsvindt, dit in tegenstelling tot een mechanisch orgel, waarbij toetsen mechanisch met de schuiven verbonden zijn, de registers mechanisch met de verschillende windladen en eventueel zelfs een slaafje de blaasbalgen bedient... Een electrisch orgel heeft dus gewoon pijpen.

Een orgel waarbij het geluid langs electromechanische weg (hammond orgels) of analoog (toongeneratoren, tape samples) of digitaal electronisch wordt opgewekt (de meeste andere niet-pijporgels) heet een electronisch orgel. Hammond orgels zijn interessante machines omdat de geluidsbron electromechanisch is (draaiende schijven die electromagnetische wisselstromen opwekken - in feite heel simpele sinusgeneratoren).
[/pedantic mode off]

;-)

Henk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.