Schuurrol op de kolomboor

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Voor een stoel die ik aan het renoveren ben moest ik een boogvormig plankje namaken, waarvan het origineel niet meer te redden was. Om de zaagsnede van de lintzaag aan de binnenkant van de boog mooi glad te krijgen heb ik een schuurrolletje gemaakt voor op de kolomboor. In traditie van dit forum heb ik daar maar eens wat fotootjes bij gemaakt.

1: IMG_20190127_144901.jpg 2: IMG_20190127_145356.jpg

Met de gatenzaag zes rondjes uit een rondslingerend oud stuk goedkoop Gammahout gehaald...
8 mm draadeind erdoor om de boel uit te lijnen en verlijmen maar! Dit draadeind gebruik ik later ook om de rol in de boor te zetten.

3: IMG_20190127_144651.jpg

Geultje zagen om het schuurpapier in vast te zetten

4: IMG_20190127_150256.jpg

Plankje op de voet van de kolomboor om het draadeind aan de onderkant te fixeren (heb ik op foto 8 opnieuw gedaan omdat ik deze niet zuiver was en bovendien lelijk). Volgende keer zou ik deze op de tafel monteren, zodat hij dichterbij de schuurrol zit. Dat loopt waarschijnlijk soepeler. Misschien verander ik dit nog wel.

5: IMG_20190127_145018.jpg 6: IMG_20190127_145109.jpg

Draadeind op lengte maken, zodat deze tussen de kop van de kolomboor en het plankje van foto 3 past. Natuurlijk wel even afbramen.

7: IMG_20190127_151530.jpg 8: IMG_20190127_154040.jpg 9: IMG_20190127_171327.jpg

De rol heb ik ingeklemd tussen carrosserieringen en moeren en stevig aangedraaid om slippen te voorkomen.
De rol opschuren om hem mooi vlak te maken (dat schuurpapiertje wordt best warm!)
Afzuiging even provisorisch aan de kolom bevestigd, want zonder afzuiging sta je binnen de kortste keren in een wolk stof en da's niet heel fijn, en ook bepaald niet gezond. Op deze manier is er bijna geen stof.



10: IMG_20190127_155303.jpg

En als laatste het schuurpapier bevestigd. Dit heb ik aan een kant in het geultje gedaan, vervolgens strak om de rol getrokken en aan de andere kant met een paar cm overlap op zichzelf vastgelijmd. Vandaar de lijmklemmen op de foto. Hierbij natuurlijk goed op de draairichting van de machine gelet ivm het open uiteinde van het schuurpapier. Ik heb hier 3M schuurpapier dat op rol verkocht wordt gebruikt.

Nadat ik even een ander klusje had gedaan om de lijm te laten drogen heb ik een proefhoutje geschuurd. Dit ging goed, en zolang ik het hout blijf bewegen geeft het een mooi glad resultaat. Daarna heb ik het plankje waar het uiteindelijk om draaide ermee geschuurd, en ook daar was ik blij met het resultaat. De sporen van de lintzaag waren vlot weg, zonder dat er oneffenheden in het hout ontstonden.

Wat kan er nog verbeterd:
- Het plankje dat het draadeind fixeert aan de onderkant op de tafel van de boor in plaats van op de voet. En voorzien van vleugelmoeren in plaats van gewone moeren.
- De schroefdraad van de bovenkant van het draadeind afvijlen voor een betere grip in de boorkop. Idealiter vijl je hier een zeskant aan, zoals veel bitjes hebben. Maar om dat uit de hand zuiver te krijgen lijkt mij onbegonnen werk. Om die reden zou ik het rond vijlen.
- De stofafzuiging voorzien van een mof, zodat de slang eenvoudig aan- en afgekoppeld kan worden om tussendoor met andere machines te gebruiken
- Een manier bedenken om het schuurpapier eenvoudig aan te brengen en te verwisselen. Nu moet ik het van de rol af snijden. Wisselen van korrelgrootte zonder het papier weg te moeten gooien is dus onmogelijk.

Om af te sluiten - anders raken jullie afgeleid voordat je mijn post hebt gelezen :p - het idee kwam van YouTube. Ik kan het fimpje niet meer vinden, maar zoek op schuurrol en je vindt van alles.

Matthijs

PS: twee van mijn foto's doen het niet. Ik weet niet waarom... Is er een maximum aan het aantal foto's in een post? - gefixt, met dank aan Marcel en Athanor
 
Laatst bewerkt:

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Ik heb een rol gemaakt die ik in de draaibank kan zetten maar nu draait op een stationaire machine die ik gemaakt heb van een centrifugemotor waar de plaat nog op de as zit waar eerder de trommel op vastzat. Op deze schijf kan ik ook een komslijpsteen vastzetten waarmee ik vorige week nog een lintzaag geslepen heb.
Maar voordat ik met de diameter van de rol begon heb ik schuurbanden gehaald voor een bandschuurmachine en vanuit die omtrekmaat heb ik een houten rol gedraaid die ik in diameter zoveel dunner heb gemaakt dat er een dun laagje schuimrubber tussen houten rol en schuurband past. Dit schuim heeft een stroeve structuur dus goede grip op de schuurband zonder slippen. Voordat ik een nieuwe schuurband opleg, wikkel ik een dun laagje plastic strak om de rol zodat het schuim inveert en de rol dus net iets dunner is zodat de schuurband er omheen wil, als eenmaal de schuurband op de juiste positie is haal ik het plastic er weer tussenuit zodat het schuim weer uitzet en de band klem zit.

Bekijk bijlage 84349

In het gat past de moer die ooit de centrifugetrommel vastklemde op de motoras, met een pijpsleutel kan die worden vastgezet. Het gebruikte schuim heeft bij de leverancier in IJmuiden de naam Enduro meegekregen, een mooi stevig materiaal dat bijna niet indeukt. Korrel 40 heeft een afname die vooral fijn is om machineslag weg te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Mooi gedocumenteerd Matthijs, een prima manier om een extra machine uit te sparen of om te kijken of het werkt zoals gehoopt.

Dat met die foto's heb ik ook wel eens gehad en de foto opnieuw opslaan/bewerken op je computer en dan vervangen verhelpt het probleem?
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Dank voor de complimenten. Leuk om te zien hoe anderen zoiets aanpakken, en ook leuk dat jullie zulke uiteenlopende methodes gebruiken :)

Mans, Geeft die naad nooit problemen?
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik vind het mooi gemaakt en al meer zien langs komen.
Maar toch heb ik er een vraagteken bij, is een kolomboormachine daar wel voor gemaakt ?
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik vind het mooi gemaakt en al meer zien langs komen.
Maar toch heb ik er een vraagteken bij, is een kolomboormachine daar wel voor gemaakt ?

Dank voor het compliment. Het antwoord op je vraag is simpel: Nee. Een kolomboormachine is gemaakt om mee te boren, niet om mee te schuren. Maar ik denk dat de meer relevante vraag zou moeten zijn: kan je kolomboormachine de zijwaartse krachten aan? Ik heb dat niet onderzocht, maar denk persoonlijk dat dit wel moet kunnen, omdat ook bij boren soms zijwaartse krachten op kunnen treden in sommige situaties (denk aan boren in verstek) en de krachten bij het schuren niet snel erg groot worden.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik denk dat het vooral heel erg van belang is dat je aan de onderkant goede geleiding maakt, met voorkeur gelagerd. Op die manier zal je boormachine best wel wat kunnen hebben (ligt uiteraard ook wel een beetje aan de kwaliteit van het spul).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.