In 5 dagen een badkamer...

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
In de praktijk voegen wij regelmatig direct na het plakken van de tegels in en ik weet van collega's ook dat zij dat doen, zonder problemen.

Deden jullie dat 20 jaar geleden ook? Fabrikanten zijn vaak erg voorzichtig met het geven van verwerkingsvoorschriften, maar dat heeft ook te maken met het feit dat het gedurende lange tijd goed moet zitten. Dat het nu werkt is hartstikke fijn, maar blijven die tegels wel zo lang zitten. Eens de klus is geklaard, moet het niet voor een paar jaar goed genoeg zijn. Als de snelheid teveel omhoog wordt gegooid, gaat de garantie op goed werk net zo hard naar beneden.

Ik heb meerdere collega's met nieuwbouwwoningen, en in de familie de nodige verbouwingen, ik kan niet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de geleverde kwaliteit en service. Snel klaar is het allemaal wel, maar daar koop ik niks voor. Ik zou toch sterk adviseren de droogtijden aan te houden, als kwaliteit in het werk tenminste nog een beetje waarde heeft. Economische voorspoed komt ook met een prijs, en daar pluk ik momenteel iets teveel wrange vruchten van! Wil iemand anders dat zelf niet adviseren.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik zit zelf niet in de nieuwbouw maar in de renovatie, ben daar in gerold door met m'n vader te werken. Doe dit zelf ruim 10 jaar, en m'n vader al veel langer.
Maar ik zei dus dat het na 8 uur kan, de tijd die op de zak lijm staat die ik toepas: http://www.ardex.eu/nl/producten/tegelprogramma/ardex-x-7-g-plus.htm
Op het product infoblad.
En ik melde dat wij het vaak gelijk doen en dat probleemloos gaat, ik beveel het niet aan, voor ons het praktisch omdat we vaak kleine klussen hebben en omdat de klant het ook meestal liever gisteren klaar heeft dan vandaag, bij ons werk.

En als je een vloer gelijk wilt belasten kan dit door een snellijn te gebruiken bv de ardex 78 s
 
Laatst bewerkt:

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Precies, er zijn tegenwoordig echt goede lijmen te krijgen, die binnen de dag droog zijn en voegen kunnen worden ingewassen. Tevens zijn er van aquapannel platen te verkrijgen die je prima met kimband snel kan verwerken. En ja misschien dat er hier en daar een kitrand en een aftimmerlat nog op moet. Maar als het voor je zelf is kunnen de dagen ook langer zijn dan je normale werkdag. En de eisen misschien ook lager dan als die voor een klant. Met allerlei inbouw kranen in de muur, een nisje hier en daar, verwarmde spiegels met extra stroom punten, op maat gemaakte glas schermen, verlaagde plafonds met led verlichting erom heen. Ik zou zelf wel min. 50mm afvoer gebruiken en dan zo snel mogelijk groter naar 90mm in combinatie met beluchter. Succes, als je er niet aan begint komt het er nooit.
Mvg Cees
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het moet wel goed zijn, het hoeft niet direct belast te worden, het is wel leuk als het 'visueel' klaar is waneer zijn terug komt

Die panelen heb ik even gekeken maar ik verschoot toch van de prijs, 25 tot 50 euro voor een paneel van 60 cm breed
Als je daar de hele badkamer mee wil doen ben je zomaar 750 euro verder, Ik denk dat ik dan liever voor een wat prijsvriendelijkere oplossing ga (kimband en kimpasta ?)

2 muren zullen met steenstrips gedaan worden van dit type

$_84.JPG


Zoals gezegd, ik kan al veel voorbereiden zonder dat het opvalt
De andere muren met een kleine tegeltjes, honingraat model (matjes) vele kleine tegeltjes, dus veel ruimte om vocht kwijt te raken (drogen vd lijm)
De vloer zal bestaan uit grote tegels, soort is nog niet zeker

In de badkamer komt een inloop douche, een wastafel en een toilet, het laatste is nog niet heel zeker, ik moet even kijken hoe ik dat doe met de afvoer, een 40 of 50mm leiding is natuurlijk veel makkelijker weg te werken dan een 75 of 100mm
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dat jij dat allemaal zo maar mag van je vrouw. Als ik een schroef in de muur wil, moet ik eerst al in overleg treden. ;)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
@toxiq, als alternatief kan je ook Qboard nemen, van de Hornbach, scheelt de helft. Is hetzelfde spul. Kimband heb je sws nodig, ongeacht wat je doet. En wat mij betreft wil je dat ook, zeker in je douchecel in de hoeken, je wil denk ik alleen boven douchen? :)

Als je vlakke muren hebt, kan het natuurlijk ook gewoon op de muren. Ik heb de gipsplaten waar mijn douchecel staat gewoon helemaal ingesmeerd met kimpasta. lekker volblubberen, dan is het gegarandeerd dicht.. Hoeft niet, maar afhankelijk van welk filmpje je bekijkt, wordt het wel geadviseerd
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Haha, je zeker, alleen boven....
kimband en pasta ga ik zeker gebruiken
Ik kijk nog even naar dat board spul, ik vraag me voornamelijk af wat het mij als voordeel brengt
1 buitenmuur, waarvan de helft glas, dat andere stukje is holle muur (baksteen/isolatie/dubbelgips) de rest is binnen muur (giboblok of beton) materialen waar prima op getegeld kan worden (na voorbehandeling)

Als ik alleen even de muren reken met die platen van hornbach is dat al 440 euro, veel geld en wat brengt het mij als voordeel... ?
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Die natuursteenstrips zou ik wel een lijm voor pakken die ook geschikt is voor natuursteen, ivm mogelijk verkleuren. Een pastalijm droogt door het vocht dat eruit gaat, een poederlijm hard uit door de chemische reactie van het toegevoegde water met de inhoudsstoffen.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Natuursteen strips worden voegloos aangebracht. 2 á 3 meter voegloos betekent bij een temperatuurverschil van b.v. 10 graden echt wel een lengte verschil van een paar mm. Kan de lijm dat opvangen en is er ruimte aan de einden om dat op te vangen ?

Voegloos is niet waterdicht. De lijmlaag zou waterdicht kunnen zijn bij een heel zorgvuldige uitvoering. Als de lijm door de werking van warm/koud zou loslaten ben je ook niet meer waterdicht.

Ik heb in mijn werk wandtegelwerk gezien dat op ca 3 m1 wandbreedte en aan de einden strak opgesloten, in het midden ca 5 mm "los" stond maar toevallig niet spontaan spatte. Tegelwerk werkt ook, net als hout alleen lang niet zo heftig.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Ik was hetzelfde van plan, heb daar ook een draadje van een paar jaar geleden. Was wel ff stressen, vooral omdat ik alles voor de eerste keer deed (elektrisch, waterleiding, afvoer, vloer stoer storten, voorzetwand maken, Qboard vastzetten, plafond plaatsen, afzuiging plaatsen, Kimband + pasta aanbrengen, tegels snijden / plakken, voegen, kitten).

Je zult meer klus ervaring hebben, er zijn echter best veel dingetjes te doen :p Als je meer een doener bent dan ik zal het sneller gaan. Maar als je alles alleen doet en telkens het wiel opnieuw moet uitvinden, is dat best lastig en soms stressvol.. Je wilt niet een verdieping lager mee douchen.

Voordeel van Qboard, je hoeft er geen waterdichte pasta meer over te smeren, alleen kimband over de naden.

Badkamer zelf doen: Ja, 5 dagen, Mwo. Ik kijk wel uit naar een eventueel foto verslag :) succes alvast!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Jeroen succes met de vijf dagen. Ik ga er ook aan beginnen met een dag of vijf schat ik in mijn nieuwe huis. Heb ook naar die platen gekeken. Je kan ze ook alleen nemen voor je douche. Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen.
Metselen met gasbeton, gipsplaten of dat nieuwe wedi board. Ik wil me wel aan mijn eigen budget houden. Kimband en pasta daar ga ik niet op bezuinigen. Bij mij zit het grootste probleem in het omleggen van de leidingen en
De cv moet op een andere plaats komen. Alles is gefit en geen enkele radiator is afsluitbaar op de retour. Verkeerde zuinigheid dus. Ook moet ik nog eens goed kijken voor het afschot.
Ik neem er wat langer de tijd voor.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
@Wim: geen voetventielen was heel gangbaar in de jaren 70.
Zo'n gefit systeem is oerdegelijk. Geen anbo ringen gebruiken om dit uit te breiden of te veranderen. Dan gewoon een puntstuk in een koppeling.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
@Wim: geen voetventielen was heel gangbaar in de jaren 70.
Zo'n gefit systeem is oerdegelijk. Geen anbo ringen gebruiken om dit uit te breiden of te veranderen. Dan gewoon een puntstuk in een koppeling.

Anbo fittingen ga ik misschien wel gebruiken. Ik moet ze tijdelijk van de wand halen om alle schrootjes te kunnen verwijderen.(moet wel rekening houden met de temperatuur) Ik moet verder nog kijken of ik niet alle leidingen ga vervangen. Er komt een nieuwe ketel op een andere plek. Ik moet dus een hoop aanpassen. Vaak is alles vernieuwen een stuk sneller. Het probleem met gefiitte systemen is dat de maat inwendig gemeten word. Uitwendig kan een 1/2"leiding dus verschillen in diameter. Ik heb vroeger best veel anbo ringen verkocht dus weet wat er mis kan gaan. Draadsnijden bij kleine diameters is niet zo lastig. Ook wel eens 2"gesneden dan heb je echt wel een pionier nodig of een hele beste bankschroef met pijpklem.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ridgid pijpklem en een elektrische draadsnijmachine werkt vooral bij grotere maten erg fijn. Lang leve de utrechtse stadsverwarming.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.