In 5 dagen een badkamer...

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ons huis is vrij groot, 5 slaapkamers met 3 personen geeft opties
Het enige waar we graag meer van zouden willen hebben is de badkamer
Deze vergroten is geen optie en zou ook te weinig toevoegen maar een 2e badkamer zou wel heel fijn zijn.

Nu zal vrouwlief in augustus 5 dagen weg zijn voor haar werk
Dat moet toch lukken om dan een toffe badkamer klaar te hebben (de ruimte is tenslotte leeg (alleen behang en vloerbedekking)

Echter, een nieuwe badkamer bouwen heb ik nog nooit gedaan, er zijn vast wat zaken waar ik rekening mee moet houden als ik de boel beneden ook droog wil houden

Om mij goed voor te bereiden open ik daarom dit draadje en er zal vast en zeker een hout worden gebruikt in de afwerking

Er ligt nog geen afvoer, wel is er al aanvoer (die heb ik laten maken toen onze warmte systeem geplaatst werd, dus ik kan zo aansluiten)
Voor de afvoer wil ik een sleuf in de dekvloer maken van ca 2 cm, dan ligt de leiding er nog maar 2cm boven, dat kan ik opvangen met een laagje beton/egalisatie
Wel moet ik even zien of ik dan ook uitkom met de afvoer van het bad (er komt geen douche, dat is de andere badkamer)

De muren (rondom) is: muur naar de buren beton, muur naar buiten dubbel gipsplaat met daarachter isolatie, binnen muren gibo blokken

VRAAG 1: zodra de vloer opgehoogd is wat breng ik dan aan om de boel droog te houden, komt er iets in de hoeken (verbinding vloer naar wand)
Smeer ik nog iets over de vloer om deze waterdicht te maken voordat er getegeld word
Moeten de muren nog met een coating worden voorzien om deze waterdicht/afstotend te maken ?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
5 Dagen is te weinig. Je zit met je droogtijden van de diverse handelingen die alleen al de vijf dagen kosten. Je kunt niet tegelen op een natte vloer. Idem met het voegen, de tegellijm moet voldoende droog zijn. Denk ook aan de installatie. Voor sanitair is dat aan en afvoer, gaat meestal ook door andere ruimtes, en de elektrische installatie.

Vergeet geen aardnet in de vloer, en dan ook een aardvereffeningspunt. Zit meestal onder/achter de wastafel, en mag tegenwoordig op de aardedraad van de verlichting worden aangesloten. Let ook op kruisingen van koudwaterleidingen met warmwater en CV leidingen i.v.m. legionella. Ik zie dat vaak mis gaan, ben de ellende in mijn eigen huis ook al tegengekomen.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik heb toevallig vandaag mijn nieuwe badkamer afgerond, maar ik was er wel wat langer mee bezig dan vijf dagen... Werden 4 maanden.
Wel hoop bespaard door alles zelf te doen.

Voor de hoeken heb ik speciale kimpasta van eurocol gebruikt, die is vezelversterkt wat het kimband overbodig maakt. Er zit vrij veel in zon emmer dus ik heb de hele vloer en alle wanden meteen maar waterdicht gemaakt. Kan geen kwaad met een lijngoot.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Let op, Een afvoer heeft echt wel een afschot nodig van ongeveer 5 mm /meter Alleen zonder afschot blijft een 40 mm buis 20 mm boven de voer uitkomen. Zonder of met te weinig afschot ontstaat er bezinksel in de leiding, dan stroomt het daarom nog wat slechter weg, nog meer bezinksel en weldra zit het gewoon dicht.

Plaats het kimband zeer zorgvuldig! Een geïsoleerde houten wand, een betonwand met de buren, een blokkenwand en een betonvloer boven je eigen verwarmde kamer beneden hebben allemaal een verschillende reactie als de badkamer warm / koud is. Ze werken allemaal iets anders, sneller / langzamer wat groter / kleiner. Die werking moet het kimband blijvend kunnen opvangen zonder los te raken van de wand / vloer. Bij een beetje los kan vocht /water (gecondenseerde damp / gaatje in het voegwerk) achter het band langs en is er kans op lekkage. De methode is prima maar doe het zeer zorgvuldig, zeker in de binnenhoek(en) tussen 2 wanden en de vloer.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
5 Dagen is te weinig. Je zit met je droogtijden van de diverse handelingen die alleen al de vijf dagen kosten. Je kunt niet tegelen op een natte vloer. Idem met het voegen, de tegellijm moet voldoende droog zijn. Denk ook aan de installatie. Voor sanitair is dat aan en afvoer, gaat meestal ook door andere ruimtes, en de elektrische installatie.

Vergeet geen aardnet in de vloer, en dan ook een aardvereffeningspunt. Zit meestal onder/achter de wastafel, en mag tegenwoordig op de aardedraad van de verlichting worden aangesloten. Let ook op kruisingen van koudwaterleidingen met warmwater en CV leidingen i.v.m. legionella. Ik zie dat vaak mis gaan, ben de ellende in mijn eigen huis ook al tegengekomen.

Oh, maar sommige voorbereidingen kan ik wel treffen, die kamer word zo weinig gebruikt dat al zou ik daar een cement vloer storten een week vooraf, dat merkt ze niet ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
5 Dagen is te weinig. Je zit met je droogtijden van de diverse handelingen die alleen al de vijf dagen kosten. Je kunt niet tegelen op een natte vloer. Idem met het voegen, de tegellijm moet voldoende droog zijn. Denk ook aan de installatie. Voor sanitair is dat aan en afvoer, gaat meestal ook door andere ruimtes, en de elektrische installatie.

Vergeet geen aardnet in de vloer, en dan ook een aardvereffeningspunt. Zit meestal onder/achter de wastafel, en mag tegenwoordig op de aardedraad van de verlichting worden aangesloten. Let ook op kruisingen van koudwaterleidingen met warmwater en CV leidingen i.v.m. legionella. Ik zie dat vaak mis gaan, ben de ellende in mijn eigen huis ook al tegengekomen.

opzich is er niet veel installatie
de muur waar de leidingen lopen is open, dus warm/koud water en kachel kunnen zo gelegd en aangesloten worden

Aardned is een goed punt, die had ik even vergeten
Door die zelfde muur loopt ook electra rechtstreeks naar de groepenkast

Als de vloer voorbereid is en eventueel de sleuven gefreesd voor het leidingwerk en kimband/past dan is het een kwestie van leidingen plaatsen en beginnen met tegelen, dat moet in 1 a 2 dagen wel kunnen
dag 3 voegen (een deel van het tegelwerk is voegloos, dat scheelt al een hoop)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Oh, maar sommige voorbereidingen kan ik wel treffen, die kamer word zo weinig gebruikt dat al zou ik daar een cement vloer storten een week vooraf, dat merkt ze niet ;)

Hehe, stiekum een beetje valsspelen:p

Kijk voor de alternatieven van Wedi board eens naar Jackon insulation: https://www.jackon-insulation.nl/pr...0]=396&cHash=143f68a9dd76fe01ac5e732b8a1d58ad

Is de grote en enige concurrent van Wedi. En ik zal het niet hardop roepen, maar de Q-board van de Hornbach komt bij Jackon vandaan (staat er zelfs op klein in de hoek). Het is bij holle wanden wel prachtspul om mee te werken, snel, isolerend en direct te tegelen. Kost je een paar centimeter extra dikte, dat wel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat spul zet je rondom tegen je muren en tegel je overheen, begrijp ik dat goed ?

Een beetje valsspelen ? waarom denk je dat ik het in 5 dagen wil fixen, ze weet helemaal van niks :p
Lachen toch als ze ineens iemand onder de douche hoort staan en het geluid komt niet uit de ruimte waar ze het van verwacht
 
Laatst bewerkt:

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Een beetje valsspelen ? waarom denk je dat ik het in 5 dagen wil fixen, ze weet helemaal van niks :p
Lachen toch als ze ineens iemand onder de douche hoort staan en het geluid komt niet uit de ruimte waar ze het van verwacht
En in het begin vermelde je dat er geen gemalen water installatie inkomt alleen een bad
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ambitieus in 5 dagen, je mag wel een completen crew meenemen.. Het heeft mij maanden (ook 1e keer) voorbereidingstijd gekost en uiteindelijk 4 maanden bouwen. Nu ben ik wel een denker, minder een doener en er moest echt heel heel veel gebeuren hier. Wediplaat, flexibele leidingen en een beetje ervaring met beton storten helpen heel erg om de boel te versnellen. Wedi heeft trouwens ook afvoerplaten met afschot al ingebouwd: https://www.wedi.de/nl/producten/bouwsystemen/inloopdouches/wedi-fundo-plano/

Afdichting idd kimband en -pasta. royaal aanbrengen.. As je denkt, hmm, daar zou evt. meer op kunnen, doen.. :)

Ik kan alleen maar zeggen, doe die voorbereiding en maak een plan, een heel goed plan.. En dan nog wordt het krap.. Je gaat na 5 dagen iig niet kunnen douchen. Met droogtijden van tegellijm (pasta werkt het makkelijkst voor de wanden) en voeg is dat echt onmogelijk. Eigenlijk moeten dag 2 en 3 je tegels er al opzitten, dag 4 gevoegd en dag 5 afkitten. Dan nog een week uitharden voor de zekerheid. zet er een kacheltje in en stook de ruimte een paar graden harder dan de rest van het huis. Werkt goed voor uitharding. kijk wel uit met de voeg, je wil niet dat die te hard gaat..
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
5 dagen is inderdaad snel....

Ik heb hier gewerkt met een combinatie van wedi plaat en kerdi matten en membranen van schluter. Op de vloer ligt een kerdi ontkoppelingsmat (soort zwaluwstaarten) gelijmd omdat de chape hier in 2 stukken is aangelegd (plannen badkamer gewijzigd t.o.v. oorspronkelijke plan ruwbouw) naden hiervan kan je afdichten door te overlappen met de bijhorende kimband. Daarna overgang vloer naar muren gemaakt met de voegband en de specifieke hoekstukkken. Dan op de muren van de inloopdouche de doek aangebracht, en een ander muur 'opgehoogd' met wedi bord. Die schluter spullen verwerken héél goed / nauwkeurig, maar zijn prijzig.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ambitieus in 5 dagen


Vorige badkamer was in 8 dagen klaar, daar moest heel veel meer gebeuren: raamkozijn opdikken, koof wegslopen om bij de leidingen te kunnen en nieuwe plaatsen, nieuwe leidingen in de vloer, dus sleuven hakken voor meerdere leidingen, oude tegels weghakken

- - - Updated - - -

En in het begin vermelde je dat er geen gemalen water installatie inkomt alleen een bad


???
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
In België en Duitsland is het verplicht het hele natte gedeelte af te dichten, in Nederland is dat nog niet het geval, hier worden nog best veel badkamers gemaakt met bv een specie geklopte vloer, waarbij kimband niet op een goed manier toe te passen is.

In principe ben je geen dagen droogtijd nodig, invoegen kan na 8 uur na het plakken van de wandtegels, bij poederlijm, bij pasta moet je officieel 24 uur wachten. In de praktijk voegen wij regelmatig direct na het plakken van de tegels in en ik weet van collega's ook dat zij dat doen, zonder problemen. Wij lijmen met poederlijm en ik zou bv niet direct invoegen met een witte voeg, ivm risico op verkleuren, als de lijm nog niet voldoende droog is.
Wanneer je niet-zuigende/niet poreuze tegels op een niet vochtopnemende ondergrond wilt lijmen is pasta af te raden, tenminste als de tegels redelijk groot zijn, omdat het vocht uit de pastalijm dan niet goed weg kan.

Uitvlakmortels zijn vaak na een paar uur al te betegelen, wij werken met de ardex A950, bij bv een keukentje egaliseren we vaak de wanden en gaan daarna zo'n beetje gelijk door met tegelen, zo snel is dat spul. Kan dus ook bij een badkamer, alleen doen wij vaak eerst andere dingen, zoals inbouwresevoir bekleden, kimband plakken ed, zodat tegelen een dag later gebeurt.

Kimbandpasta/afdichtpasta moet vaak in 2 lagen, schrijven fabrikanten voor om te zorgen dat het zeker is dat alles "geraakt" is. Wij passen de ardex 8 en 9 toe, 2 componenten en ook na 2 uur al te betegelen en kan ook sneller op een verse cementdekvloer verwerkt worden, bij een kant en klare pasta moet de dekvloer ook voldoende droog zijn. Het stucwerk in die kamer, als dat gips is zou ik dat in het natte gedeelte ook afdichten of vervangen voor een uitvlakmortel op cementbasis, of beide. Om de kraan in de muur zou ik zeker afdichtpasta smeren en ook afkitten onder de afdekrosetten van de douchekraan, zodat water daar niet in de wand kan komen.

Er zijn ook snelle dekvloersystemen te krijgen, maar die zijn best duur. Wij halen altijd vloerspecie bij een betonproducten fabriekje in de buurt. Daar kan je de volgende dag ook weer op werken, de volgende stap is bij ons dan stucadoren/egaliseren.

Dat een badkamer een week moet drogen voordat hij in gebruik genomen is niet zo, wel is het zo dat je niet direct met schoonmaakmiddelen ed aan de gang moet gaan bij bv voegen van een dag oud. Wel moet een eventuele vloerverwarming pas na een tijdje aangezet worden.

Ben je van plan met groot formaat tegels te werken?

5 dagen is een strakke planning, zeker als het niet je vak is. Niet onmogelijk, maar zullen dan waarschijnlijk wel lange dagen worden. Ik zou wel de tijd nemen het goed te doen, je moet er jaren tegenaan kijken. Als je bv al begint met niet al te vlakke wanden, dan zal je dat altijd weer vinden in het tegelwerk.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Nou, dat zijn dus allen tegengestelde adviezen die ik heb gekregen, van een zeer ervaren tegelzetter.. Waarschijnlijk voor de veiligheid dan, vanwege de onervarenheid..

Dan nog blijft het tricky. Cementgebonden tegellijm is wel verhard na een halve dag, iig verhard genoeg om te voegen, maar ik zou het nog niet belasten. Maar dat is mijn betontechnolooghart.. Nu gebruikt Eurocol ENCI cement, dus dat is altijd goed.. :D
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.