Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 49

In 5 dagen een badkamer...

Ons huis is vrij groot, 5 slaapkamers met 3 personen geeft opties
    Het enige waar we graag meer van zouden willen hebben is de badkamer
    Deze vergroten is geen optie en zou ook te weinig toevoegen maar een 2e badkamer zou wel heel fijn zijn.

Nu zal vrouwlief in augustus 5 dagen weg zijn voor haar werk
    Dat moet toch lukken om dan een toffe badkamer klaar te hebben (de ruimte is tenslotte leeg (alleen behang en vloerbedekking)

Echter, een nieuwe badkamer bouwen heb ik nog nooit gedaan, er zijn vast wat zaken waar ik rekening mee moet houden als ik de boel beneden ook droog wil houden

Om mij goed voor te bereiden open ik daarom dit draadje en er zal vast en zeker een hout worden gebruikt in de afwerking

Er ligt nog geen afvoer, wel is er al aanvoer (die heb ik laten maken toen onze warmte systeem geplaatst werd, dus ik kan zo aansluiten)
    Voor de afvoer wil ik een sleuf in de dekvloer maken van ca 2 cm, dan ligt de leiding er nog maar 2cm boven, dat kan ik opvangen met een laagje beton/egalisatie
    Wel moet ik even zien of ik dan ook uitkom met de afvoer van het bad (er komt geen douche, dat is de andere badkamer)

De muren (rondom) is: muur naar de buren beton, muur naar buiten dubbel gipsplaat met daarachter isolatie, binnen muren gibo blokken

VRAAG 1: zodra de vloer opgehoogd is wat breng ik dan aan om de boel droog te houden, komt er iets in de hoeken (verbinding vloer naar wand)
    Smeer ik nog iets over de vloer om deze waterdicht te maken voordat er getegeld word
    Moeten de muren nog met een coating worden voorzien om deze waterdicht/afstotend te maken ?
    Met een hamer past alles...

In de hoeken kimband, deze "vastzetten" met kimpasta.
    Daar kan je ook de wand mee insmeren.
    sometimes you just need a bigger hammer

Top, ik ga me er even in verdiepen

5 Dagen is te weinig. Je zit met je droogtijden van de diverse handelingen die alleen al de vijf dagen kosten. Je kunt niet tegelen op een natte vloer. Idem met het voegen, de tegellijm moet voldoende droog zijn. Denk ook aan de installatie. Voor sanitair is dat aan en afvoer, gaat meestal ook door andere ruimtes, en de elektrische installatie.

Vergeet geen aardnet in de vloer, en dan ook een aardvereffeningspunt. Zit meestal onder/achter de wastafel, en mag tegenwoordig op de aardedraad van de verlichting worden aangesloten. Let ook op kruisingen van koudwaterleidingen met warmwater en CV leidingen i.v.m. legionella. Ik zie dat vaak mis gaan, ben de ellende in mijn eigen huis ook al tegengekomen.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

off topic....
    Jeroen....schoon je pb inbox ff op.....lol....

Om op te hogen, voor tegen de wand etc: wedi bouwplaat. Ook onder andere merknamen verkrijgbaar
    sometimes you just need a bigger hammer

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Ik heb toevallig vandaag mijn nieuwe badkamer afgerond, maar ik was er wel wat langer mee bezig dan vijf dagen... Werden 4 maanden.
    Wel hoop bespaard door alles zelf te doen.

Voor de hoeken heb ik speciale kimpasta van eurocol gebruikt, die is vezelversterkt wat het kimband overbodig maakt. Er zit vrij veel in zon emmer dus ik heb de hele vloer en alle wanden meteen maar waterdicht gemaakt. Kan geen kwaad met een lijngoot.

Let op, Een afvoer heeft echt wel een afschot nodig van ongeveer 5 mm /meter Alleen zonder afschot blijft een 40 mm buis 20 mm boven de voer uitkomen. Zonder of met te weinig afschot ontstaat er bezinksel in de leiding, dan stroomt het daarom nog wat slechter weg, nog meer bezinksel en weldra zit het gewoon dicht.

Plaats het kimband zeer zorgvuldig! Een geïsoleerde houten wand, een betonwand met de buren, een blokkenwand en een betonvloer boven je eigen verwarmde kamer beneden hebben allemaal een verschillende reactie als de badkamer warm / koud is. Ze werken allemaal iets anders, sneller / langzamer wat groter / kleiner. Die werking moet het kimband blijvend kunnen opvangen zonder los te raken van de wand / vloer. Bij een beetje los kan vocht /water (gecondenseerde damp / gaatje in het voegwerk) achter het band langs en is er kans op lekkage. De methode is prima maar doe het zeer zorgvuldig, zeker in de binnenhoek(en) tussen 2 wanden en de vloer.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door trilliwilli Bekijk Berichten
    5 Dagen is te weinig. Je zit met je droogtijden van de diverse handelingen die alleen al de vijf dagen kosten. Je kunt niet tegelen op een natte vloer. Idem met het voegen, de tegellijm moet voldoende droog zijn. Denk ook aan de installatie. Voor sanitair is dat aan en afvoer, gaat meestal ook door andere ruimtes, en de elektrische installatie.

Vergeet geen aardnet in de vloer, en dan ook een aardvereffeningspunt. Zit meestal onder/achter de wastafel, en mag tegenwoordig op de aardedraad van de verlichting worden aangesloten. Let ook op kruisingen van koudwaterleidingen met warmwater en CV leidingen i.v.m. legionella. Ik zie dat vaak mis gaan, ben de ellende in mijn eigen huis ook al tegengekomen.
    Oh, maar sommige voorbereidingen kan ik wel treffen, die kamer word zo weinig gebruikt dat al zou ik daar een cement vloer storten een week vooraf, dat merkt ze niet

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Puff Bekijk Berichten
    off topic....
    Jeroen....schoon je pb inbox ff op.....lol....
    Done

Forum Rechten