Vlekken van eiken tafel halen + beschermingslaag

doubledickman

Nieuw lid
27 jan 2019
3
0
Dag iedereen,

Wij hebben hier een eiken salontafel (nieuw aangekocht) die we tot nu toe onbewerkt lieten. Er was een wijnvlek, maar mijn vriendin heeft die weggeschuurd. Met als gevolg dat we nu met een bleke plek zitten op de plaats waar ze geschuurd heeft.

Kan iemand ons zeggen wat we juist moeten doen om die tafel terug in de oorspronkelijke kleur te krijgen en de vlekken (van thee en koffie en drank enzo) die er nog opzitten weg te krijgen? We hebben al gedacht aan eventjes opschuren met een lage korrelgrootte en dan er een laagje houtolie over doen. Maar is dit wel de correcte manier?

We willen dus niet dat de kleur van de tafel gaat veranderen, enkel en alleen dat de vlekken weg zijn en er een beschermingslaagje overkomt (dmv olie ofzo) waardoor de tafel beschermt is.

Dankuwel voor de reacties :)

Een foto van de bleke plek (vanonder) en de tafel zelf:

WhatsApp Image 2019-01-27 at 1.57.46 PM.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als het een massief blad is, dan schuren totdat de vlekken weg zijn. Opschuren tot korrel 240 en dan behandelen met skylt lak. Als je zoekt op het forum op skylt kom je een zee van informatie tegen. Dit lijkt me de ideale oplossing voor jullie tafel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Hardnekkige vlekken kun je met een schraapstaal verwijderen. Daarna met een goede schuurmachine schuren, eerst met korrel 120, dan 150 en 240. Als je vervolgens met een goede olie insmeert krijgt het eiken weer een donkerder (gelere) kleur. Als er later weer vlekken ontstaan, even schrapen, licht schuren en de vlekken weer oliën.

Succes! Fons
 

doubledickman

Nieuw lid
27 jan 2019
3
0
Als het een massief blad is, dan schuren totdat de vlekken weg zijn. Opschuren tot korrel 240 en dan behandelen met skylt lak. Als je zoekt op het forum op skylt kom je een zee van informatie tegen. Dit lijkt me de ideale oplossing voor jullie tafel.

De meubel is gewoon massief eik.

We waren sowieso net van plan een schuurmachine te kopen. Dus dat komt ideaal uit.

Is dit een goeie? https://www.amazon.de/Makita-BO3711...002T9VRX4/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8

En dan gewoon schuren met korrel 240 schuurpapier? Wat bedoel je met opschuren "tot" korrel 240? Dat je geleidelijk aan met oplopende korrelgrootte moet schuren? Hoe weet je dan hoe lang je met welke korrelgrootte moet schuren?
En is het de bedoeling dan dat ik gans de meubel schuur of gewoon het blad?

https://www.amazon.de/gp/product/B002OHRH3K/ref=ox_sc_act_title_5?smid=A3JWKAKR8XB7XF&th=1
Dus een paar rolletjes van 120 150 en 240 kopen en ze allemaal gebruiken?
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Inderdaad starten met 120 tot je een egaal oppervlak hebt, daarna 150 en 240. Sla je één van deze over, heb je meer moeite om de krassen van de vorige korrel schuurpapier eruit te schuren. Als het kleurverschil te groot word met de poten en het blad, dan zou ik de hele tafel schuren. Maar misschien dat je bij de poten alleen met 240 kan schuren, omdat je daar geen vlekken uit hoeft te schuren. Even proberen, anders wel met een grovere korrel starten.

Als je daarna de onbehandelde look wil houden, dan zou ik behandelen met skylt lak. Dit is een 2 componenten lak die (bijna) onzichtbaar is, maar zeer goed beschermd. Maar denk er wel om, dan je de onderkant van het tafelblad ook mee lakt, om kromtrekken te voorkomen!

De schuurmachine lijkt me een prima keuze. Al gebruik ikzelf vaak een roterende schuurmachine. Gaat iets sneller, maar met deze haal je hetzelfde resultaat.
 
Laatst bewerkt:

doubledickman

Nieuw lid
27 jan 2019
3
0
Misschien een stomme vraag maar als ik die tafel nu ga schuren, gaan die houtnerven dan niet verdwijnen? Dat wil ik natuurlijk ten alle koste vermijden want de houtnerven vind ik het mooist.

En kan ik gewoon het bovenste tafelblad niet opschuren en de rest met rust laten? Want de tafel heeft veel hoekjes en kantjes en ik zie het niet zitten om dat allemaal te gaan schuren. Op de andere plaatsen zitten bovendien geen vlekken of dergelijke, enkel op het bovenste blad.

Sorry, ben geen expert in deze materie, ik ben gewoon iemand die deze tafel terug er mooi willen laten uitzien :D
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Zo te zien is het blank eiken dat enigszins is vergeeld. Ik zou alleen het blad schuren, te tekening in het hout blijft bestaan. Als het te licht van kleur is kun je het met olie snel geler krijgen. Als die een tijd gedroogd is kun je later er altijd nog een lak overheen zetten.

Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik heb diverse eiken tafels kaal geschuurd. Moest soms met p40 beginnen. Koste mij toch wel enkele uren per tafel. Belangrijk is dat je geen schuurstap overslaat. Begin je met p60 dan p80 p120 p150 p180 p 240 etc etc. Onder invloed van daglicht word eiken lichter in de loop van de jaren. Komt er een zuur op dan kan je zwarte vlekken krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.