Kärcher WD 5 cycloon hoe aan te sluiten op gereedschap

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Ik heb op aanraden van gebruikers van dit forum de Kärcher WD 5 gekocht. Ik wil hier een cycloon bij maken van Aliexpress/Ebay. De Kärcher is geleverd met maar één slang, die zou ik eigelijk intact willen houden. Ik zou dan de slang aansluiten op de cycloon, maar dan heb ik nog een extra slang nodig voor naar het gereedschap, liefst een langere want die van de Kärcher is te kort daarvoor.

Nou zijn er verschillende opties, die van Kärcher zelf, 3 meter voor zo'n 30 euro (https://www.bol.com/nl/p/karcher-ve...D8z58U76g-vd9Ms0klF0g.1_29_30.34.ProductImage). Deze heeft niet de goede aanlsuitingen maar daar valt we iets op te verzinnen

Ik zit ook te kijken naar de slang van Festool https://www.gereedschapcentrum.nl/festool-452878-afzuigslang-27-x-3-5m.html maar deze is gelijk 115 euro.

Ik gebruik een mix aan merken wat betreft gereedschap, schuurmachine van DeWalt, frees van Festool, Deltaschuurmachine van Bosch blauw, etc.

Hoe kan ik dit handig doen?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Je kunt ook op Granado.nl kijken. Scheelt nauwelijks in prijs en heb je hem veel sneller. Qua slang: kijk eens bij verkopers van zwembadbenodigdheden. Goedkoper ga je het niet krijgen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb beide typen gehad, neem niet die van ebay met de platte bovenkant, de andere heeft een veel betere stofafscheiding en de kans dat de bovenkant lostkomt is een stuk kleiner. Dat heb ik met die platte bovenkant wel gehad namelijk.
 

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Dat van die zwembadsites is een goede tip. Granada.nl bestaat niet, welke bedoel je?

Is de cycloon van Aliexpress wel goed?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb zelf een Nilfisk stofzuiger en heb idd de versie van Ali, ik heb tussen de Cycloon en de stofzuiger een stuk slang met binnen diameter van 50mm van deltaline die kun je heel mooi met 50mm PVC koppelingen (45gr bochten) kombineren en die past bij mij met wat ducttape erom heen in de aanzuigmond van de stofzuiger.
De slang van de Nilfisk past precies op de uitgang van de cycloon dus het was allemaal redelijk eenvoudig op deze manier en ik had geen extra gewone slang nodig, van de dikke slang had ik wel een paar meter gekocht omdat ik die ook nodig heb bij mijn vlak/vandiktebankje, daar zit ook een 50mm aansluiting op.
een foto met de oude cycloon erop:
20151014_191953.jpg
ik zie dat hier zelfs de oude Parkside nog op staat.
 

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Bedankt, ik bestel eerst wel die cycloon en dan ga ik puzzelen/meten hoe ik het het beste kan doen.
 

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
In ben een stap verder. De stofzuiger is nu aangesloten op de cycloon. Ik heb een Karcher verlengslang gekocht om aan de andere kant aan de cycloon aan te sluiten. Zit alleen nog met de aansluiting aan het gereedschap, oa bosch gts90, of900 frees, dewalt roteerschuurmachine, etc. Met welke aansluiting zou ik hiermee uitkomen?
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Heb zelf ook een tijd lopen zoeken naar de juiste aansluitingen voor Mn verschillende machines op de Kärcher stofzuiger. Na verschillende miskopen uiteindelijk geslaagd bij Axminster: https://www.axminster.co.uk/mirka-universal-hose-adaptor-502560
Ziet er niet uit, maar is van rubber dus flexibel en loopt mooi taps toe van binnen. Heb eerder nog (teveel) geld stuk geslagen op festool en Starmix adapters, waarvoor ik wel 6 van die Axminster dingen had kunnen bestellen. Enige nadeel is natuurlijk wel de verzendkosten, maar ik moest toch nog meer hebben, dus maakte voor mij niet zoveel uit.
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Heb precies dezelfde slang, koppelstukken eraf gehaald en rubberen stuk erop en past nu mooi op mijn zaagmachine (DW745)
 

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Die rubberen stukken van Mirka kunnen dus op de slang van Kärcher gemonteerd worden ipv de Kächer koppelstukken? Dat ding van Mirka lijkt meer een verloopstuk dan een koppelstuk namelijk, of ik zie het verkeerd.
 
Laatst bewerkt:

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Ohnee, het is zeker geen koppelstuk. Gewoon een verloopstuk maar past wel naadloos door de tapse vorm. Voor mij is het degelijk genoeg, maar kan nog strakker door gebruik te maken van een slangenklem. Doordat het van rubber is is het makkelijk aan te passen.
.DECF2ACF-36CD-4314-96C3-FCF88A1ECFBE.jpg
 

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
A zo, je klemt hem erin! En andere eind aan gereedschap. Past al je gereedschap hierop of heb je meerdere koppelstukken nodig?

Heb je de aansluiting aan de cycloon ook zo gedaan?
 
Laatst bewerkt:

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Ohnee, het is zeker geen koppelstuk. Gewoon een verloopstuk maar past wel naadloos door de tapse vorm. Voor mij is het degelijk genoeg, maar kan nog strakker door gebruik te maken van een slangenklem. Doordat het van rubber is is het makkelijk aan te passen.
.Bekijk bijlage 85098

Hoeveel heb ik van die koppelingen nodig? twee stuks? Een naar cycloon, andere naar gereedschap?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.