Quick en dirty freestafel nog dirtier

WR1944

Oud hout
De voornoemde quick en dirty freestafel had ik begin vorig jaar gemaakt. Alleen het in hoogte verstellen was lastig. Dus moest er een oplossing komen.
Die oplossing bestond uit wat multiplex strookjes resthout, een balkje, een draadstang, een inslagmoer, een normale moer en een knop. Voor de masochisten, de draad is 3/8". Metrisch is hier moeilijk verkrijgbaar.
Ik heb een plaatje multiplex voorzien van vier bolkopschroefjes die precies in de gaten achterop de frees OF1400 vielen. Een gat in het midden aan de andere kant voor het einde van de draadstang. De plaatjes spreken voor zich. En de constructie voldoet boven verwachting. Nu nog een oplossing om sneller de draadstang in en uit te kunnen draaien. Dat zal wel een slingertje worden. Zo blijf je lekker bezig. :mrgreen:

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Quick en dirty.....tja...ik denk aan hele andere dingen dan aan freestafels :D

Goede oplossing zo, ik ben gek op freestafels die je makkelijk weg kan bergen na gebruik
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Kun je niet je boortol gebruiken om de hoogte te verstellen?

Ik hou dit even in gedachte voor als ik ook een nieuwe bovenfrees gekocht heb...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Quick en dirty.....tja...ik denk aan hele andere dingen dan aan freestafels :D

Rick, dat kan ook in deze opzet alleen moet je dan gemiddeld genomen iets dikkere stangen gebruiken anders houd t niet op het hoogtepunt van de aktie :mrgreen:
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Creatief_Met_Hout zei:
Kun je niet je boortol gebruiken om de hoogte te verstellen?

Ik hou dit even in gedachte voor als ik ook een nieuwe bovenfrees gekocht heb...

Ideaal om een oude accuschroefmachine voor te gebruiken. Schakelaar naar het voorkant brengen, digitale afleeslineaal er op en je hebt een superconstructie.

jaap
 

WR1944

Oud hout
Bedankt voor de serieuze en minder serieuze aanbevelingen maar ik ga toch maar voor een slingertje. Dat is voor een dit soort van noodconstructies in mijn ogen de best passende oplossing. Als de sneeuw en het ijs van de straten verdwenen is ga ik weer even bij Home Depot of Woodcraft langs. Ik moet alleen die imperial maten goed noteren anders past het natuurlijk niet. In metrisch kan ik aardig de juiste draad schatten maar hier heb ik al een flinke handvol aan verkeerde hardware dank zij mijn gissen (= missen).

M'n oudste (en enige) accuschroefboor is trouwens een Festool TK15+3, die heb ik veel te hard nodig voor andere zaken.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Een paar maanden geleden moest ik een paar honderd (mdf-)paneeltjes rondom en dubbelzijdig afronden, en daarna nog 1600 ingefreesde sleuven tweezijdig afronden. Na een paar plankjes inklemmen, met de gelagerde afrondfrees bewerken, klemmen verzetten etc. begon ik wel spijt te krijgen van het uitstellen van het bouwen van een freestafel.

Ik heb toen in een stukje mdf een paar gaten geboord, voor de schroeven en de frees, en de OF1010 onder de plaat vastgezet. Plaat vastklemmen (op een lekkere werkhoogte) en toen ging het allemaal veel vlotter. Door het freesje met lager was er ook geen aanslag nodig.

Nadeeltje: nu is het nog minder urgent een echte freestafel te gaan bouwen :(

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Re: Quick en dirty freestafel nog dirtier (aanvulling)

Ik moest een paar groeven frezen waarbij de plank rechtop moest staan en het liefst onder een constante hoek van 90 graden. Dus was het tijd voor een nettere versie dan de crappy samengeschroefde stukken 2x2.
Eerst een stuk 2x2 van de zelfde lengte als de tijdelijke freestafel. Daar twee stukken 2x2 tegen aan gelijmd zodat er een opening rond de frees ontstond van 60 mm. Daar de eigenlijke geleider (restje poplar 2x6=19x140mm) tegen aan geschroefd. Hier had ik al een opening in aangebracht waar de frezen ruimschoots in konden ronddraaien. Omdat de stukken 2x2 niet exact 90 graden waren heb ik met een papieren shim achter de schroeven de geleider mooi op 90 graden gekregen.
Toen kwam ik op de gedachte om iets aan stofafzuiging te gaan doen. Ik zou aan de achterkant een houten kap kunnen maken en daar een stuk PVC-pijp in kunnen lijmen. Op het moment dat de vorm zich af begon te tekenen op m'n mentale projectiescherm herinnerde ik me dat met de zijgeleiders van de Festool bovenfrezen doorzichtige kappen voor spaanafvoer meegeleverd werden. Dus een kap te voorschijn gehaald en laat die nu precies over de opening passen. Ik had gevoelsmatig een 60 mm opening rond de frees bedacht en de binnenopening van de Festool kap was ook precies 60 mm. Zonder geluk vaart niemand wel!
Met twee stripjes hout met groeven kon ik de kap op de geleider schuiven en de slang aanbrengen. Met het frezen van de groeven bleek dat deze vorm van stofafzuiging vele malen beter was dan met welke vorm van afzuiging op de frezen bij handgebruik. Deze constructie van geleider op freestafels wordt algemeen gebruikt, compleet met de zelfde vorm van afzuiging, dus niets nieuws onder de zon. Voor m'n "echte" freestafel weet ik nu zeker hoe de geleider er uit gaat zien.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.