Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Quick en dirty freestafel nog dirtier

De voornoemde quick en dirty freestafel had ik begin vorig jaar gemaakt. Alleen het in hoogte verstellen was lastig. Dus moest er een oplossing komen.
    Die oplossing bestond uit wat multiplex strookjes resthout, een balkje, een draadstang, een inslagmoer, een normale moer en een knop. Voor de masochisten, de draad is 3/8". Metrisch is hier moeilijk verkrijgbaar.
    Ik heb een plaatje multiplex voorzien van vier bolkopschroefjes die precies in de gaten achterop de frees OF1400 vielen. Een gat in het midden aan de andere kant voor het einde van de draadstang. De plaatjes spreken voor zich. En de constructie voldoet boven verwachting. Nu nog een oplossing om sneller de draadstang in en uit te kunnen draaien. Dat zal wel een slingertje worden. Zo blijf je lekker bezig. :mrgreen:

Attached files

Re: Quick en dirty freestafel nog dirtier

Quick, dirty... beautifull toch?

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

I like them dirty. :mrgreen:

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Quick en dirty.....tja...ik denk aan hele andere dingen dan aan freestafels

Goede oplossing zo, ik ben gek op freestafels die je makkelijk weg kan bergen na gebruik

Kun je niet je boortol gebruiken om de hoogte te verstellen?

Ik hou dit even in gedachte voor als ik ook een nieuwe bovenfrees gekocht heb...

Quick en dirty.....tja...ik denk aan hele andere dingen dan aan freestafels
    Rick, dat kan ook in deze opzet alleen moet je dan gemiddeld genomen iets dikkere stangen gebruiken anders houd t niet op het hoogtepunt van de aktie :mrgreen:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Creatief_Met_Hout
    Kun je niet je boortol gebruiken om de hoogte te verstellen?

Ik hou dit even in gedachte voor als ik ook een nieuwe bovenfrees gekocht heb...
    Ideaal om een oude accuschroefmachine voor te gebruiken. Schakelaar naar het voorkant brengen, digitale afleeslineaal er op en je hebt een superconstructie.

jaap

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Bedankt voor de serieuze en minder serieuze aanbevelingen maar ik ga toch maar voor een slingertje. Dat is voor een dit soort van noodconstructies in mijn ogen de best passende oplossing. Als de sneeuw en het ijs van de straten verdwenen is ga ik weer even bij Home Depot of Woodcraft langs. Ik moet alleen die imperial maten goed noteren anders past het natuurlijk niet. In metrisch kan ik aardig de juiste draad schatten maar hier heb ik al een flinke handvol aan verkeerde hardware dank zij mijn gissen (= missen).

M'n oudste (en enige) accuschroefboor is trouwens een Festool TK15+3, die heb ik veel te hard nodig voor andere zaken.

Quick and dirty, nou ja.
    Creatief bezig zijn is wat telt, en dat is wat ik zie.
    Well done mate.
    Ad

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011

Een paar maanden geleden moest ik een paar honderd (mdf-)paneeltjes rondom en dubbelzijdig afronden, en daarna nog 1600 ingefreesde sleuven tweezijdig afronden. Na een paar plankjes inklemmen, met de gelagerde afrondfrees bewerken, klemmen verzetten etc. begon ik wel spijt te krijgen van het uitstellen van het bouwen van een freestafel.

Ik heb toen in een stukje mdf een paar gaten geboord, voor de schroeven en de frees, en de OF1010 onder de plaat vastgezet. Plaat vastklemmen (op een lekkere werkhoogte) en toen ging het allemaal veel vlotter. Door het freesje met lager was er ook geen aanslag nodig.

Nadeeltje: nu is het nog minder urgent een echte freestafel te gaan bouwen

Attached files

Forum Rechten