Probleem met DW742

l'Empereur

Nieuw lid
24 dec 2013
14
0
Bonjour medeforummers.

Enige jaren geleden hebben we het nuttige met het aangename weten te combineren en zijn we een kilometer of 1000 zuidelijker gaan wonen.
Met de verhuizing is mijn DW742 meegekomen en de machine doet het al een jaar of 15 perfect.
Onlangs wilde ik in de 45 graden-stand afkorten om een vlakke vierkante lijst te maken. Toen ik de 4 stukken hout wilde samenvoegen bleek er in elke hoek wat ruimte te zitten.
Kortom de hoeken worden niet perfect op 45 graden gezaagd maar ongeveer 44 graden. Meestal is Google mijn beste vriend maar daar kon ik niet vinden hoe ik het na kan stellen.
Hopelijk zijn er een paar goede verstaanders op dit forum die aan deze woorden genoeg hebben om me te helpen met het vinden van de oplossing.

Groeten en alvast dank vanaf één van de mooiere plekjes in Frankrijk.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hoi,

Hoe je die specifieke zaag afstelt weet ik niet precies, maar je kunt op 2 manier 45 graden zagen toch?:eek:

Voor het bed lijkt het me niet zo'n probleem om dat te corrigeren toch?

Voor de zaag (zowel afkort als tafel) gebruik ik o'n digitale hoekmeter om op basis daarvan de zaag te stellen.
 

l'Empereur

Nieuw lid
24 dec 2013
14
0
Bonjour Puff.

Je kan inderdaad op twee manieren op 45 graden zagen en ik pak ook af en toe een driehoek om de zaag vast te zetten.
Maar er zit aan beide kanten op deze maat een pen op de zaag te blokkeren en dat is wel zo makkelijk.Je kan met deze zaag op twee manieren onder een hoek zagen.
Als ik bv een plank heb die 10 cm breed en 2cm dik is kan ik in het vlakke vlak zagen,Om een vierkant te maken zaag ik dus 4 plankjes.
ik krijg dan een schuinte van ongeveer 14cm en ik kan hem op de lengte van 10 cm zagen. Bij de ene krijg ik een vierkant die je in het vlakke (10 cm) ziet en de andere waarbij je de plank aan de zijkant ziet (2 cm).
Zo, ik hoop dat er nog iemand is die de uitleg snapt.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Normaal gesproken valt die pen in een maatverdeling, deze maatverdeling kun je vaak in zijn geheel een beetje verschuiven door de boutjes waarmee die vast zit even te lossen. Succes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.