Kolomboor of Boorfreesmachine?

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Momenteel ben ik mij voor houtbewerking aan het oriënteren voor een kolomboormachine en heb een Optimum OPTIdrill B26pro/D26pro of een B32 op het oog. Momenteel kan ik tweede hands ook aan een Optimum OPTImill BF20 Vario boorfreesmachine komen. Wat zijn belangrijke functionele verschillen? Is het niet zo dat een boorfreesmachine hetzelfde kan als een kolomboor maar dan ook nog horizontaal kan boren en daarmee ook direct een alternatief is voor een langgatboormachine?
 
Laatst bewerkt:

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Dank voor de reactie :) Nee, specificaties vergelijken is niet moeilijk en de boordiepte was mij ook al opgevallen. Maar daarmee is ongetwijfeld nog niet alles gezegd, of wel?
Ik wil ms nog wel diepere gaten boren dan resp. 50 of 85 mm. Ik kan een forstnerboor dan toch verlengen? Zijn er mensen die weten of er een mogelijke oplossing is voor het verschil dat in diepte geboord kan worden?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De boorfreesmachine is in eerste plaats een metaalbewerkingsmachine. Toleranties zijn kleiner, heeft een tandwieloverbrenging. Je langgatboor ga je hier volgens mij niet mee vervangen (uitlading van 50 mm, horizontale verplaatsing beperkt tot een kruistafel voor klein freeswerk, hier ga je geen slotkast mee in een deur frezen ofzo....) . Is behoorlijk prijzig voor iemand die zich aan het oriënteren is in de houtbewerking.


De andere is de klassieke kolomboor met riemaandrijving. Stuk betaalbaarder... grotere uitlading.... behoorlijk veelzijdig.
 

tuoh

Oud hout
Als die boorfrees combinatie ietwat prijselijk is zou ik daar voor gaan, meer mogelijkheden, maar beperkter in diepte, uitlading, boorvermogen, etc.
bij gelijk welke machine word je op een gegeven moment geconfronteerd met zijn beperkingen, aan de (ervaren) gebruiker om daar rond te werken.

Langagtboren voor stijl en regel werk gaat perfect gaan met een metaalfrees met positieve snijhoeken. Eventueel het stuk eens herpositioneren. Kan allemaal, hangt gewoon af van de inventiviteit van de gebruiker.

Ps: enkel de boor verlengen levert niks op, je gaat om dieper te kunnen boren de boortafel moeten omhoog draaien terwijl de boor al in het gat zit. Bij de boor-frees word de boorkop met motor naar beneden gedraaid.
Is makkelijker werken.

De machine zou ook kunnen werken met de klassieke "visbekboren" met een al dan niet aangepaste boorkolf.
 
Laatst bewerkt:

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Dank voor de reacties. Heb zojuist een deal gesloten voor de Optimum OPTImill BF20 Vario. De machine is bijna niet gebruikt en ik kon hem voor een goede prijs overnemen (800 euro). Ben benieuwd. Ga kijken wat de machine mij brengt.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Het voordeel van de Optimum OPTImill BF20 is dat de kop beter bestand is tegen zijdelingse krachten om wille van de freesbewerking (daarom ook die 50mm slag en niet de 70 ... 85mm van een kolomboormachine )
Voor de rest kun je deze machine wel gebruiken als kolomboor.

Jos


 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.