Aansluiting Festool Domino DF 500 op Makita stofzuiger

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Hallo, ik heb een vraagje over het aansluiten van de Festool Domino DF 500 op een Makita VC2512L stofzuiger.

Ik heb net de dominofrees besteld (kijk er erg naar uit!), en ik vroeg me af of de standaardaansluiting van de Makita stofzuiger daarop past? Of is er een tussenstuk nodig, en zo ja, weet iemand toevallig welk tussenstuk daar het beste past?

Groet, Robbert
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik heb ook een Makita stofzuiger en hier zitten verschillende hulpstukken bij ook geschikt voor Festool;)
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Handig, bij die van mij zit maar 1 koppelstuk. Ik heb het nog even nagemeten en deze is ongeveer 25mm, maar van rubber, dus heeft wat speling en dus past hij hopelijk wel op 27mm ingang van de Domino. Dus mijn eigen vraag eigenlijk al beantwoord :) Maar als iemand het zeker weet hoor ik het graag.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Handig, bij die van mij zit maar 1 koppelstuk. Ik heb het nog even nagemeten en deze is ongeveer 25mm, maar van rubber, dus heeft wat speling en dus past hij hopelijk wel op 27mm ingang van de Domino. Dus mijn eigen vraag eigenlijk al beantwoord :) Maar als iemand het zeker weet hoor ik het graag.
Ik zou maar voorzichtig zijn om dit koppelstuk erop te frummelen, de afzuig aansluiting op de Festool Domino DF500 is niet al te sterk.
Mvg, :).
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik heb geen ervaring met de betreffende stofzuiger, maar ik gebruik een starmix stofzuiger in combi met diverse Festool apparaten, waaronder de domino. Ik gebruik hiervoor Festool slangen. Bij starmix passen de Festool slangen toevallig (?) perfect: waar de mof van de originele starmix slangen over de mof aan de stofzuiger gaat, past de Festool mof er perfect in. Aangezien starmix stofzuigers voor vele merken maakt, veronderstel ik dat dit bij veel merken zo zal zijn.
Festool slangen zijn wel vrij prijzig, maar ik denk dat het de beste oplossing is om een Festool slang te gebruiken, en indien deze niet past op de stofzuiger, ze aan die zijde eventueel van een losse mof van Makita te voorzien indien verkrijgbaar, of aan de zijde van de stofzuiger met een soort van verloop te werken. Vacuum houdt het hier beter bij elkaar, er is aan die zijde minder beweging dan aan de zijde van de machine, en je zit niet te kunstellen aan de soms fragiele aansluitmoffen van de machine.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Maar je heb dan waarschijnlijk niet de Makita VC2512L stofzuiger,
misschien is het wel handig als je een afbeelding plaatst van het passende hulpstuk.
Mvg, :).

CFE82C67-7D60-4E96-A357-CD0588CAA3CC.jpg

Ik heb inderdaad een andere Makita, de 3012, maar het verloopstuk ziet er hetzelfde uit. Zegt nog niet dat de maten identiek zijn, daarnaast past ie op mijn frees, invalzaag maar heb ik geen domino.

Binnenmaat is ~25mm, buitenmaat~35mm.....
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Op mijn Flex-stofzuiger heb ik een mof van Festool gezet, omdat de slang van Flex niet op mijn Festool bovenfrees past. Die Flex is volgens mij dezelfde als jouw Makita. Zie hier voor een paar foto’s (post #10). Overigens heeft mijn Flex dezelfde maat aansluiting als Festool, dus je kunt ook Festool slangen direct aansluiten op de stofzuiger.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb inderdaad een andere Makita, de 3012, maar het verloopstuk ziet er hetzelfde uit. Zegt nog niet dat de maten identiek zijn, daarnaast past ie op mijn frees, invalzaag maar heb ik geen domino. Binnenmaat is ~25mm, buitenmaat~35mm.....
Dat hulpstuk is hetzelfde als de VC2512L die past inderdaad in een invalzaag naar niet op de Domino DF500.
Tenzij je misschien met enige kracht dit hulpstuk erop krijgt?
Met het risico dat het afzuighulpstuk van de domino afbreekt. (ik vind dat er nl. nogal gammel opzitten)
Mvg, :).
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Dank voor de antwoorden allen. Wel interessant dat hij wel op de invalzaag en niet op de domino past. Volgens de specificaties van Festool is de invalzaag er met een 27mm of 36mm uitgang. Misschien heb je dan de tweede? Want dan zou hij er wel in passen (past ook in mijn Bosch frees aansluiting van 35/36mm), maar niet om de 27mm uitgang.

Wat ik me nog afvroeg is of die mof van Festool wel past op de Makita slang, want die heeft een eigen kliksysteem voor hulpstukken -- dat lijkt niet op de Festool systemen te zitten. Zie de foto die Marcel plaatste. Tenzij het adapter-koppelstuk eraf kan, maar ik zie niet hoe dat gaat zonder risico op beschadiging van de slang.

Als dat niet past zal ik waarschijnlijk een slang moeten kopen, maar die van Festool vind ik wel heel erg prijzig voor 'maar' een stofzuigerslang.

EDIT: Zie hieronder de Makita aansluiting (zonder en met adapter):

P1270341.jpg
P1270342.jpg
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Er is natuurlijk wel een groot verschil met erop of erin,het koppelstuk van de Makita is namelijk taps en past daarom in de invalzaag opening.
Maar het afzuigstuk van de domino is recht en smaller en daarom moet het koppelstukvan de slang erop (lees eroverheen).

Niets nieuws hoor, want bij de OF1010 bovenfrees passen ook veelslangen niet of gaan er niet makkelijk op omdat het gat ovaal is

Mvg, :).
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Update: Ik heb vandaag de Domino binnen gekregen, en de aansluiting van de Makita past perfect, zit niet te strak, blijft goed zitten, dus dat is mooi meegenomen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Update: Ik heb vandaag de Domino binnen gekregen, en de aansluiting van de Makita past perfect, zit niet te strak, blijft goed zitten, dus dat is mooi meegenomen.
Dan ben ik benieuwd hoe dat past, heb je daar misschien ook een afbeelding van want bij mij past het in ieder geval niet.
De buitenmaat van mijn domino afzuigpoort is ongeveer 27/28mm en de binnenmaat van het Makita-uiteinde is 24 en met rek 25mm.
Dus vraag ik mij af of jouw domino een andere maat afzuigpoort (buitenmaat) heeft?

Mvg, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.