Onderdeel voor mijn Hammer N4300 lintzaag

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Sinds ik de machine heb doet de klem van de geleider van mijn lintzaag het niet helemaal lekker
Op een heel klein puntje klemt hij (redelijk) goed maar je drukt de hendel er ook zomaar doorheen

Toen ik onlangs bij Forummer Avos was en daar een zaag stond met precies dezelfde geleider kon ik even kijken
Wat me nooit eerder was opgevallen was, was dat er een klein plaatje ontbrak (van verenstaal of iets ?)

Nu ben ik dus opzoek naar dit plaatje
Geen idee wat het bij Hammer zou kosten, maar dit type geleider is op vele zagen toegepast en zal waarschijnlijk ook wel van andere merken te krijgen zijn, het maakt me niet uit van welk merk het is, maar hoe/waar vind ik het

Daar hoort de boosdoener te zitten
20190125_213341.jpg

Iemand enig idee ?
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Als ik naar de foto kijk dan lijkt het achter de spanhevel van de geleider te zitten en bij de Scheppach Basa3 heeft het onderdeel op de tekening nummer 18 en als bestelnummer 7319 0053 maar ik weet niet of vorm en afmeting het zelfde is. Ik heb foto's bijgesloten, misschien kan dat helderheid verschaffen.
Bij van Spijk kost ie 2,95 incl btw, maar daar kan nog iets bij komen want ik keek laatst op van 16 euro inpak en verzendkosten voor een paar achtergeleiders die qua afmeting best in een envelop door de brievenbus hadden gekund. Ze zitten in Oirschot dus als je daar een rit naartoe hebt kan dat al iets schelen.

Bekijk bijlage 84350
Bekijk bijlage 84351
Bekijk bijlage 84352

De breedte van het onderdeel is 18mm en breder past er ook niet tussen, het lijkt wel precies het zelfde te zijn.
 
Laatst bewerkt:

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Vandaag even op de site van van Spijk geprobeerd wat het onderdeel zou gaan kosten als ik het liet komen.
Eerst staat er nog steeds 2,95 incl. btw, maar als er adresgegevens zijn ingevuld en het daadwerkelijke afrekenen kan beginnen dan zit het stukje verenstaal ineens op 18 euro en een paar centen.
En dan hopen dat het past want het is wel een ander merk, geen Hammer maar Scheppach.
Federstahlwinkel heet het in de onderdelenlijst, misschien kan een simpel stukje bandstaal van de goede breedte de oplossing bieden als daar een gaatje in gemaakt kan worden en in een hoek gebogen.
Als er een dun stukje staal tussen zit is er minder kans op slijtage, waarschijnlijk zijn de andere geleider-onderdelen van het zelfde materiaal.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat zijn nog eens verzendkosten, iig bedankt voor de moeite
ik heb felder/hammer ook een mail gestuurd, maar ik heb nog geen antwoord
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Vandaag heb ik bij de plaatselijke ijzerwarenwinkel een zaaglint besteld, zij doen zaken met VSA, van Spijk dus, en zeggen dat ze als bedrijf geen dure verzendkosten hebben, dus misschien in jouw regio zoeken naar een zaak die dat ook heeft en op die wijze voor minder extreme kosten het benodigde onderdeel aanlopen. In mijn geval was ik bij van Rossum ijzerhandel in Zwolle.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoi Wim,

Bedankt voor de moeite
Ga ik zeker even navragen, hier om de hoek zit probin, eens zien of die het kunnen bestellen ?

Ik heb ook contact gehad met felder maar ook axminster en DB&S die leveren de zelfde zaag in een andere kleur
Even zien wie wat kan leveren
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
En als het niet om precies de zelfde breedte gaat maar vooral de extra dikte die zorgt voor het aanklemmen dan kan het misschien ook van een stukje rolbandmaat gemaakt worden, van het meetlint of de stalen veer die zorgt voor het oprollen. Of eventueel een stukje van een gebroken zaaglint.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat zou inderdaad een optie zijn, het gaat volgens mij vooral om de dikte, te dik dan klemt het niet meer
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Axminster reageert het snelst (daar kan HBM nog wat van leren) ik ben zeer behulpzaam geholpen
Samen met de gene die mij hielp kwamen we tot de conclusie dat dit het goede onderdeel zou moeten zijn (bij axminster dan he)

198006 SPRING FOR FENCE ON SBW53003


Als het goed is dan is het onderdeel inmiddels onderweg

Ik laat het weten als het binnen is en gemonteerd
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Inmiddels ook antwoord van Felder, zei kunnen het niet (meer) leveren
Ik ga toch eens kijken van welk jaar die zaag is, ik vind het wel een beetje vreemd/slechte service
Van incra is nog alles te krijgen (ouder dan....) en van een Hammer niet
Dat zou voor mij echt een punt zijn als ik ooit wat nieuws/groter wil komen om zeker niet van dat merk te kopen
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Inmiddels ook antwoord van Felder, zei kunnen het niet (meer) leveren
Ik ga toch eens kijken van welk jaar die zaag is, ik vind het wel een beetje vreemd/slechte service
Van incra is nog alles te krijgen (ouder dan....) en van een Hammer niet
Dat zou voor mij echt een punt zijn als ik ooit wat nieuws/groter wil komen om zeker niet van dat merk te kopen


Misschien een out-of-the-box oplossing: 3D printen. Dan weet je zeker dat het precies gaat passen...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klopt maar hoe lang zou dat heel blijven
Ik heb geen ervaring daarmee....
Als het goed is, is één stuks onderweg vanaf axminster, als die past is het al goed
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Klopt maar hoe lang zou dat heel blijven
Ik heb geen ervaring daarmee....
Als het goed is, is één stuks onderweg vanaf axminster, als die past is het al goed

Dat is uiteraard afhankelijk van kwaliteit printer en materiaal dat geprint wordt.
Ken het onderdeel niet precies maar zou een harde kunststof volstaan dan is het een goed alternatief voor dit soort vraagstukken.
Just something to keep in mind. :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tanx

Ken wel iemand die goed thuis is in 3d printen
eerst maar even zien of het toegezonden onderdeel past (als het binnen is)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Inmiddels ook antwoord van Felder, zei kunnen het niet (meer) leveren
Ik ga toch eens kijken van welk jaar die zaag is, ik vind het wel een beetje vreemd/slechte service

Volgens EU-wetgeving moet een fabrikant tot tien jaar na beëindiging productie onderdelen kunnen leveren (afaik). De 4300 is zeker al een decennium uit productie?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb geen idee, daar zat ik ook aan te denken, ik ga het nog even nazien....ik vermoed van wel
Maar dan nog, een fabrikant van dit caliber en een onderdeel dat ook op vele andere merken geleverd word.... dat is toch een slechte zaak of ben ik nou zo een zeurpiet
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb soms het idee dat Felder/Hammer al lang geen producent meer is maar gewoon een private label van een Italiaanse of Chinese fabrikant. En veel van die Italianen halen de boel ook uit China.
Zeker de lintzagen zie je terug onder diverse andere merken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik heb soms het idee dat Felder/Hammer al lang geen producent meer is maar gewoon een private label van een Italiaanse of Chinese fabrikant. En veel van die Italianen halen de boel ook uit China.
Zeker de lintzagen zie je terug onder diverse andere merken.

Heel veel van de 'namen' in houtbewerkingsmachines kopen Italiaanse frames om die verder zelf aan te kleden. Dan gaat het wel om de midden– en hogere klasse. Zowat alles daaronder komt min of meer compleet uit China (en als je geluk hebt uit Taiwan — zie de spullen die Carbatec in Australië en New Zealand verkoopt — een stuk beter van kwaliteit).

Trouwens, uit kostenoogpunt laat Felder (Hammer) de tafels van de vlak– en vandiktebanken (en misschien ook wel de zaagmachines?) in Tsjechië gieten. Het afwerken doen ze dan wel weer in eigen huis (afslijpen etc.).

Het doet mij altijd denken aan bakkers. Broodbakkers zijn slecht in gebak (patisserie), banketbakkers kunnen geen brood bakken. Dan ga je dus elkaars producten verkopen. Ieder zijn stiel, moet je maar denken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.