Zaagtafel met dubbele of driedubbele zaag

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Ik zag enige tijd geleden een zaagtafel langskomen, youtube ofzo.

die zaag had volgens mij geen enkele zaag maar een driedubbele volgens mij.
dat zou makkelijk zijn om verbindingen te maken, of het echt zo is weet ik uiteraard niet.

alleen vraag ik me af kan je op elke zaagtafel zoiets monteren?
ik zag dat de bosch pts10 voor een redelijk acceptabel bedag tekoop staan en overweeg deze te kopen.

alleen ik zie nergens meer die driedelige zaag.
het kan ook huisvlijt geweest zijn van iemand.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Elders op dit forum heb ik weleens gelezen dat de assen van Europese zaagmachines niet lang genoeg mogen zijn voor een dado-zaagblad. Dus ik denk dat drie zaagbladen dan ook een lastig verhaal wordt. Zal een Amerikaans filmpje geweest zijn?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
In goed Engels wordt dat een dado-stack genoemd. En ‘dado’ is een groef. Bijvoorbeeld een groef om een ladebodem in te schuiven.

Dit soort stacks zijn ook in Europa te koop; bijvoorbeeld van CMT. Ook zijn er diverse zaagtafels waarvan de zaagas lang genoeg is. Bijvoorbeeld mijn DeWalt 7491.

Er is wel een ‘maar’: Europeesche zaagtafels zijn geremd. Door op een geremde as een dik=zwaar zaagblad te monteren, krijgt je motor het zwaar. Ook is de kans iets groter dat het zaagblad daardoor los komt te zitten.

Het is dus wel mogelijk in Europa en bij mijn weten ook niet verboden. Maar je moet je wel bewust zijn van het risico van zulke zaagbladen. Is wellicht gering risico, maar we zijn nu eenmaal een risicomijdend volkje ;)

Groet,
Arjaan
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Sowieso een buitenlands filmpje. En Amerikaans zou best kunnen.
hij gebruikte dit enkel om verbindingen te maken volgens mij noemen ze dat finger joint?
zo kon hij snel werken.

dan zal het anders moeten als de asjes korter zijm.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Kan ook gewoon met een enkel blad......je moet alleen vaker zagen.....

Maar eerlijk is eerlijk......ik hen een DW 7491 en een dado stack staat echt nog op mn lijstje.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Veel van die groeven en verbindingen kan je ook prima frezen
Gaat wat langzamer, maar het kan best
De vraag is dus, hoe vaak heb je het nodig, als dat niet al te vaak is, dan lekker frezen
Een freestafel met een geleider maken en kan van start

Voordeel: een freestafel hoeft niet haaks op de geleider te staan, eigenlijk staat ie altijd haaks op de frees
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.