Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Hammer C31 vol met zaagsel

P7EC418F4-48FA-47FE-A673-F1B4ADACE90D.jpg
    1A0E1F6A-A087-44E7-BB18-E2DDABAA2A68.jpg

De laatste tijd zat de binnenruimte van mijn 7 jaar oude Hammer Combi steeds sneller vol met zaagsel. Ik dacht een lek in de slang vanwege een splinter hout die er doorgeschoten is, dat heb ik eerder meegemaakt.... Afgelopen week met mijn houtmaat Henk de zaak maar eens aan een nader onderzoek onderworpen. Tot mijn verrassing zaten er aan de onderkant van de afzuigslang er verschillende gaten. Tijd om die te gaan vervangen. De verbinding op de zaagunit is echter zeer knullig, met een 10cm slang die via een slangklem om een rechthoekige uitvoer is geklemd. Ik heb met verschillende verloopstukken maar een 12cm slang genomen en die er weer in geknutseld Geheel in de traditie van Felder/Hammer....

Ik blijf zittenmet de vraag waarom de oude slang in 7 à 8 jaar zo is vergaan. Bijna langs de gehele onderkant is de slang aan het oplossen. Dit in tegenstelling tot de gewone zuigslangen die ik ook al zo lang gebruik. Ligt het aan het feit dat er zaagsel in blijft liggen dat inwerkt op de slang? Of zou er een temperatuurkwestie spelen, relatief dicht bij soms warme motoren? Blijft me wel een raadsel. Hierbij nog wat foto’s van de slang.

Fons

0CA684B8-19B4-4034-BA35-5F160E0E708E.jpg

6856DF77-81FC-46D0-8659-2D69D16E1856.jpg

De nieuwe oplossing:
    C9F021DF-A1C3-4933-96E6-B45468AB508C.jpg
    Laatst gewijzigd door Athanor; 25-01-19 om 16:18.

Die vierkante aansluiting kan toch bijna niet zo horen? Het zaagblad draait dus zonder kap vrij in de machine, mist er niet een onderdeel. Bij Roblad zit het blad ingesloten in een stalen kap van onderen

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door svenskapelsin Bekijk Berichten
    Die vierkante aansluiting kan toch bijna niet zo horen? Het zaagblad draait dus zonder kap vrij in de machine, mist er niet een onderdeel. Bij Roblad zit het blad ingesloten in een stalen kap van onderen
    Volgens mij niet. Op mijn Felder KF 700 is dat hetzelfde systeem, wat mij ook enigszins verwonderde. Daar heb ik mij ook moeten behelpen met duck tape.

Op de nieuwe Felders zit het zaagblad ook ingesloten in een stalen kap en vermoed ik dat de afzuiging beter is.

Met een goede slang er aan is er veel minder zaagsel in de machine, de afzuiging was in het begin ook goed, het grootste probleem was de slang die vergaan was.

Waar die doorzichtige slangen van Felder van gemaakt zijn weet ik niet, maar die dingen verpulveren waar je bij staat. Heb de diverse kwaliteiten van Felder al geprobeerd, maar het eindresultaat is altijd hetzelfde, na een paar jaar kan je dingen weggooien.

Heb ook grijze afzuigslang met spiraal in gebruik en die gaan al dik 30 jaar mee, ze bestaan dus wel, degelijke flexibele buizen.

Hey hallo
    Die gaten in de slang is gewoon slijtage
    Blijkbaar schuurt zaagsel toch behoorlijk
    Mijn 18 jaar oude festool stofzuiger slang had het zelfde euvel
    Mvg Leroy

Wij hebben op werk grijze of rode slangen die van siliconen of PUR zijn gemaakt. Die zijn ook warmtebestendig, bij staal gaan er ook vonken doorheen. Wat Andre zegt, deze gaan zeer lang mee. Niet goedkoop, maar wel een stuk degelijker.

Bijvoorbeeld deze rode slang, glasvezelversterkte siliconen:
    https://webshop.rokoma.com/?p=p&i=650

De slangen van Felder zijn waarschijnlijk van PVC, die zijn met een paar jaar op.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door trilliwilli Bekijk Berichten
    Wij hebben op werk grijze of rode slangen die van siliconen of PUR zijn gemaakt. Die zijn ook warmtebestendig, bij staal gaan er ook vonken doorheen. Wat Andre zegt, deze gaan zeer lang mee. Niet goedkoop, maar wel een stuk degelijker.

Bijvoorbeeld deze rode slang, glasvezelversterkte siliconen:
    https://webshop.rokoma.com/?p=p&i=650

De slangen van Felder zijn waarschijnlijk van PVC, die zijn met een paar jaar op.
    Prijstechnisch bijna gelijk aan Felder, dus een overweging

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarcelG Bekijk Berichten
    Prijstechnisch bijna gelijk aan Felder, dus een overweging
    Buis voor stofafzuiging moet glad zijn aan binnenzijde, getoonde buis heeft zo te zien gewafelde structuur. De buis die tuoh aanhaalde is een buis specifiek voor stof & spanenafvoer, te koop bij o.a.heel wat handelaars in houtbewerkingsmachines.

Even zoeken naar een slang die specifiek voor stof is. Dit is een voorbeeld. Kan niet alles exact voorkauwen!
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Forum Rechten