dikte en bevestiging MDF legplank kledingkast

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Allen,

Dankzij jullie ben ik al een stuk verder met mijn kledingkast idee. Ik speel nog met het volgende.

1) Hoe dik moet de MDF plank zijn voor mijn kledingkast waar ik als breedte max 75cm wil aanhouden (62 diep). Is 18mm voldoende af kan je beter naar 22mm gaan over doorhangen te voorkomen. Het gaat om kleding dus niet heel zwaar.
2) Kan ik de plank gewoon bevestiging met plankdragers (zoals ikea het ook doet) of kan je beter aan de zijkanten + achterkant houten balkjes vastschroeven en plank daarop bevestigen. De laatste lijkt me steviger ivm doorbuigen of is deze "maatregelen" niet nodig en buigt het niet door op deze lengte.

Wat denken jullie.

Dank. Ik kan bijna beginnen met het uitvoeren van mijn tekeningen :)

Groet, Paul
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
het probleem is niet het gewicht maar dat de stapel soms net niet past en dus de plank krom drukt.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
131
17
Haarlemmermeer
Ik zou naar 22mm gaan. Op de zaak rekenen we ook >600mm? Dan is 18mm te dun. Zeker met MDF, wat onder zijn eigen gewicht al flink door kan hangen.
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
:)

Klinkt als een vrouwenprobleem haha

- - - Updated - - -

Bedankt Jan.
Ik ga voor 22mm. Net iets meer garantie tegen doorbuigen.
Tezamen met latjes aan zijkanten en achterkant over lengte waar de plank op kan rusten moet dit doorbuiging toch wel tegengaan bij kleding.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
22mm is zwaarder dan 18, dus tegen het doorhangen gaat dit niet werken denk ik. MDF kruipt, het kan dus al door zijn eigen gewicht gaan doorhangen. En het veert niet terug zoals multiplex of massief hout. Een lat massief hout onder de plank monteren lost het op. Of de plankbreedte verkleinen. Of multiplex gebruiken, wordt de kast ook een stuk lichter van.
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Duidelijk bijtel.
Bedoel je dan in het midden (van de diepte) over de breedte eronder.

Dus stel plank is 60 diep een lat op 30 diep van 60cm over breedte?

Of is een plank helemaal tegen de achterwand aan ook voldoende (die ligt meer uit het zicht).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.