Flinke schaal van kastanje

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Bijgevoegd een spiegelgladde schaal van kastanje, ruim een halve meter in doorsnee en 20 cm hoog. Geschuurd tot korrel 600 en afgewerkt met tungolie.
Ik heb nog zo'n joekel gemaakt in eiken. Zwart gemaakt met azijn en staalwol. werkte bijzonder goed! nog ff afwerken... foto komt binnenkort op het forum.
Wanneer denk je dat de eerste grote schaal van jouw gerestaureerde bank komt Jan?
Morgen krijg ik 2 stammen meidoorn. Heeft iemand daar al eens iets mee gedraaid?

groeten Ronald
http://www.dehoutdraaierij.nl

Attached files
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Het was wel een oude zieke boom Ad... volgens mij is kastanje van dunnere gezonde boompjes een beetje saai wit.
groeten,
Ronald
http://www.dehoutdraaierij.nl
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
dehoutdraaierij zei:
Het was wel een oude zieke boom Ad... volgens mij is kastanje van dunnere gezonde boompjes een beetje saai wit.
groeten,
Ronald
http://www.dehoutdraaierij.nl
Daar heb je wel gelijk in Ronald, maar soms kan het je verrassen, heb veel berk gedraaid ook nogal saai meestal, totdat ik een deel van een berkenstam kreeg die pas was gekapt voor het aanleggen van de rondweg in Hoogerheide. Nog nooit meegemaakt, tijdens het draaien kreeg ik de prachtigste kleuren te zien, een lust voor het oog.
Hier een plaatje.

Groeten, Ad

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ronald,

Da's inderdaad een beste schaal. Ik verbaasde me over hoe mooi het kastanje kleurt. Rare dingen produceert de natuur soms. Ik zag laatst een erg mooi werkstukje van vuurbeuk. Ook erg bijzonder. Zoals ook elders al eens vermeldt is : Het is eeuwig zonde hoeveel "ziek"hout er gewoon vernietigd wordt.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Dat is het werk Ronald. Mooie tekening en robuuste harmonische vorm.
Ik heb gister de machine in onderdelen bij de zandstraler/spuiter opgehaald. Nu nog in elkaar en electrisch aansluiten. Zit nog wel een weekje werk in.
Ben trouwens benieuwd naar die eiken schaal, want eiken reageert soms heel verschillend op staalwol/azijn. Staat soms ook leuk wanneer je een stuk spinthout in het draaiwerk meeneemt en dan gaat kleuren. Krijg je een mooie licjhte vlek.
Hoe land ben je bezig geweest met die schaal?
vr.gr. Jan Pranger.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Meidoorn is qua kleur niet zo interessant (tenzij ziek), maar de stammen hebben vaak diepe inkepingen, waardoor schalen met een randje schors er mooi uitzien.

Verder werkt het nogal bij het drogen, dus draai niet te dik....
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Dat is een beste knots van een schaal, zal ook wel wat wegen! De diversiteit aan kleuren in het kastanjehout verbazen me, heel fraai hoor. Ik ben ook benieuwd naar die eikenschaal en de kleur daarvan. Eik zwarten staat ook nog op mijn to-do lijstje.

Over Meidoorn, zoals Jurriaan zegt is gezond Meidoorn niet heel bijzonder tenzij ziek.
Zo heb ik hier een demonstratie schijf Meidoorn glad geschuurd die een aparte roodbruine vlek in de kern had.
12945_1078515462392_1811444287_158527_7276403_n.jpg
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
jan pranger zei:
Dat is het werk Ronald. Mooie tekening en robuuste harmonische vorm.
Ik heb gister de machine in onderdelen bij de zandstraler/spuiter opgehaald. Nu nog in elkaar en electrisch aansluiten. Zit nog wel een weekje werk in.
Ben trouwens benieuwd naar die eiken schaal, want eiken reageert soms heel verschillend op staalwol/azijn. Staat soms ook leuk wanneer je een stuk spinthout in het draaiwerk meeneemt en dan gaat kleuren. Krijg je een mooie licjhte vlek.
Hoe land ben je bezig geweest met die schaal?
vr.gr. Jan Pranger.
Jan,

Ik hoop dat ik op 12 feb. bij je langs kan komen, dan zal ik m meenemen. Tijd is altijd moeilijk bij dit soort werk, begin je bij het omhalen van de boom of als het eerste stuk op de draaibank zit... En wil ik weten hoe lang ik er mee bezig ben?... Alles bij elkaar duurt het toch een kleine dag denk ik... En hoe bepaal ik dan wat zo'n schaal moet kosten? tsja... hoe doen jullie dat?

Heb je al een frequentieregelaar?

groeten Ronald.
dehoutdraaaierij.nl
groeten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.