Het slijpen van vlakbankbeitels met een werkbankslijper of diamantsteen?

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Beste allemaal,

Met volle enthousiasme als startende hobbyist, heb ik afgelopen week een Inca Automatic 343.190.1 vlak vandiktebank gekocht op marktplaats. De verkoper vertelde mij dat de vlakbankbeitels geslepen moesten worden. Aangezien dit geregeld moet gebeuren en ik geen ervaring heb met het zelf slijpen van gereedschap, ben ik mij breed gaan oriënteren op het slijpen van gereedschap. Hiervoor heb ik inmiddels diverse artikelen over het slijpen van gereedschap op dit forum gelezen en ook diverse filmpjes op YouTube bekeken. Na het lezen van enkele onderwerpen op dit forum over diverse werkbankslijpers (Tormek, Creusen of anderen) en het met de hand slijpen, dacht ik er eindelijk uit te zijn: ik ging met een werkbankslijper mijn gereedschap slijpen en kwam uit op een Creusen DS 7500 TS met een Tormek BGM-100 hulpstuk waarmee alle Tormek slijphulpstukken aangesloten kunnen worden. Voor het slijpen van vlakbankbeitels betekent dit de Tormek SVH-320. De keuze voor de Creusen DS 7500 TS is wegens de vele positieve verhalen die ik heb gelezen op dit forum. Het mooie van Tormek vind ik de ruime keus in verschillende hulpstukken en daarmee wordt, dacht ik, een mooie combinatie gemaakt. Ik was blij dat ik eindelijk tot een keuze was gekomen en besloot om alles bij de Baptist aan te schaffen.
Voor mijn aanschaf besloot ik om de mogelijkheid toch voor de zekerheid te checken en heb vandaag met de Baptist gebeld. Ik kreeg een vriendelijke man aan de telefoon en vroeg hem naar de mogelijkheid om deze hulpstukken te gebruiken voor de Creusen werkbankslijper? Hij zei mij dat dit mogelijk werkt maar dat hij mij dit absoluut niet adviseert. Het slijpen van vlakbankbeitels ging volgens hem het beste met een houder die zelf van hout gemaakt kon worden (zie internet) en waar vervolgens met een diamantsteen de beitels scherp geslepen worden. Hij vertelde mij dat het slijpen van beitels met een werkbankslijper wel kan maar dat hier ervaring voor nodig is. Kortom, de twijfel is nu weer bij mij toegeslagen.

Wat adviseren jullie mij? Met de hand slijpen of toch voor een werkbankslijper kiezen? Ik wil nogmaals niet alleen mijn vlakbankbeitels maar al mijn gereedschap zelf gaan slijpen. Ik vind dit een mooie bezigheid die bij een houtbewerker hoort en ik wil de kneepjes graag leren. Als het met een werkbankslijper het beste gaat maar dit enige vaardigheid vereist, is er dan misschien iemand die mij kan laten zien hoe ik dit het beste kan doen? Ik woon in de Haarlemmermeer en leer snel ;-)

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,


Sander
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die creusen is een sneldraaiende machine, de kans dat je beitels te heet worden is groot
Afhankelijk van het soort beitels (gewoon, gehard etc) maakt wel verschil hoe vaak je moet slijpen
Ik was laatst bij iemand die al 1.5 jaar zijn machine gebruikt zonder tussentijds slijpen, maar dat waren wel geharde messen (en hij gebruikt met enige regelmaat)

Zelf heb ik het slijphulpstuk van Tormek, mijn machine is een traagdraaiende machine met een CBN wiel

Als je een tormek clone koopt en een CBN wiel + het hulpstuk ben je al snel 400 euro of meer verder

Wellicht is de beste investering geharde messen, die blijven lang(er) scherp

Dan kan je in de tussentijd uitvinden waar je behoefte liggen
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Creusen is bezig met een langzamere machine (wellicht met toerenregeling, maar zoveel wou men er niet over kwijt), maar die is op zijn vroegst er eind dit jaar.
Dictum (in Duitsland) heeft sinds kort een 'langzame' slijper in het assortiment.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Dank voor de reacties! Toxiq en Bert geven aan dat de Creusen een sneldraaiende machine is, maar als ik het goed begrijp is deze machine er met zijn lage toerental van 1500 min-1 juist voor gemaakt om velerlei hardmetalen gereedschappen te slijpen. Interessant om te lezen dat u, Tuoh, mij afraad om zelf te slijpen, zeker aangezien u in dit onderwerp https://www.woodworking.nl/showthread.php?3971-Creusen-werkbankslijper-DS-7150-TS zegt erg tevreden te zijn over de 7500 TS. Begrijp ik het dan goed dat er voor het slijpen van een vlakbankbeitel toch wat ervaring nodig is? Hoe zou ik kunnen leren om vlakbankmessen zelf te slijpen? Een slijpcursus volgen? Ik werk de laatste tijd veel met tweedhands/gebruikt hout, waarbij ik vermoed dat ik vader mijn vlakbankbeitels moet slijpen. Twee beitels laten slijpen kost snel al 30 euro, dus dan vind ik het de moeite wel waard om het zelf te gaan leren en te investeren in de materialen die daarvoor nodig zijn.
 

tuoh

Oud hout
Dat is dan een misverstand, als ik het over schaafbeitels heb bedoel ik die dingen welke in een handschaaf steken;)

In de beitelas van een schaafmachine steken schaafmessen. Om schaafmessen te slijpen heb niet zozeer kennis nodig, maar wel een goede ( = precies in te stellen) slijpmal en dito machine.
Er zijn bankslijpers die standaard uitgerust zijn met zo een mal of slede om schaafmessen te slijpen. Je kan het ding ook zelf bouwen trouwens.
Maar bij beide moet er best een fijn regelbare voeding opzitten die het te slijpen mes op een gecontroleerde en parallelle wijze naar de steen brengt.
Slijpen met teveel afname per pas levert gegarandeerd bolle messen op, dat is geen pretje om mee te schaven.
Schaafmessen worden trouwens best geslepen op een komsteen, NIET op een vlakke steen. Een komsteen mag gerust 2800tr/m draaien, omdat de diameter van deze laatste een stuk kleiner is.( 80 à 120mm)
De warmteafgifte is zo een stuk kleiner, koelen is dan niet nodig, ook al omdat quasi alle messen uit HSS+ bestaan.
 

tuoh

Oud hout
Zo iets heb je nodig, of kan je in hout (proberen) nabouwen. Past op elke slijpmachine, of is er passend op te bouwen.
Bij de klassieke bankslijper met vlakke stenen laat je de slijpmal een hoek maken van een 30° met het vlak van de steen, je slijpt dan op één hoek van de steen. Dit benaderd de werking van een komsteen.

Onder meer te verkrijgen bij Toolnation.
Schermafbeelding 2019-01-23 om 14.34.37.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Twee beitels laten slijpen kost snel al 30 euro, dus dan vind ik het de moeite wel waard om het zelf te gaan leren en te investeren in de materialen die daarvoor nodig zijn.

Ik zou toch ook nog even verder informeren naar slijpkosten ik betaal 3 euro per mes van 260mm dus die 30 euro voor 2 lijkt me wat aan de hoge kant.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Dank maar weer voor de geboden hulp! Interessant Tuoh! De afbeelding die u stuurde heb ik gevonden op toolnation en kost daar ruim 200 euro. De Tormek SVH-320, die ik in mijn eerste post noemde, is een vergelijkbaar stuk maar dan (iets) goedkoper (zie link). Die kan aan iedere werkbankslijper gekoppeld worden via de Tormek BGM-100.

Nu blijft alleen de vraag nog over: welke machine?
1. Een klassieke werkbankslijpmachine, bijv. de Creusen DS 7150 TS (2800 touren/min) maar dan met een ronde steen? En welke steen dan? Ik heb even gekeken op internet naar ronde slijpstenen maar kan ze niet vinden. Ik begrijp dat ik ook een platte steen kan gebruiken (de witte steen neem ik dan aan) maar dan onder een hoek van 30 graden. Ik zie nog niet zo goed voor me hoe ik dan het slijphulpstuk onder een hoek van 30 graden aan de werkbankslijper monteer om alleen aan één zijde van een platte steen te slijpen. Zou je hier iets meer uitleg over kunnen geven (mits optie 1 uiteraard de beste is).
2. Een Creusen DS 7500 TS (1500 touren/min)?
3. Of toch een Tormek? Deze is preciezer in te stellen, zelfs op de tiende millimeter wat er afgeslepen moet worden (als ik het goed begrepen heb).

Belangrijke toevoeging is dat ik behalve mijn vlakbankmessen ook mijn handbeitels e.d. wil kunnen slijpen. Wellicht geen overbodige aanvulling.

Bij voorbaat dank maar weer voor de reacties.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Ik zou toch ook nog even verder informeren naar slijpkosten ik betaal 3 euro per mes van 260mm dus die 30 euro voor 2 lijkt me wat aan de hoge kant.

Dank voor de reactie. Ik heb inmiddels al een aantal slijperijen in de buurt gebeld en ik kwam ong. bij iedereen op hetzelfde uit. Daarnaast vind ik het ook een uitdaging en leuk om mijn messen en beitels zelf te gaan slijpen ;-)
 

tuoh

Oud hout
De eerste hit op google was al raak:p https://www.bol.com/nl/p/flexovit-komstenen-voor-creusen-slijpmachines-ekw80-05/9200000009971588/?country=BE&Referrer=ADVNLGOO002042-G-59689810244-S-294357559827-9200000009971588&gclid=EAIaIQobChMIh4a8_b6E4AIVAcKyCh2WowuTEAQYBSABEgLgtvD_BwE

Die koppeling voor de Tormek mal is bij een bankslijper niet nodig, een houten blok op de werkbank is steviger en goedkoper.
Schaafmessen worden nooit op het volledige vlak van de steen geslepen, dat geeft geen mooi slijpbeeld, en het is moeilijk om de vouw mooi strak te houden.
Wat Tormek toont is in feite een kl... oplossing. Ook al door de éénzijdige ophanging of overhang van de geleidestang. Je moet een heel gevoelig handje hebben om het schaafmes overal evenveel te laten afnemen, dit doordat er altijd enige flexibiliteit in de geleidestang gaat zitten.

Wat dat schuimstellen van de slede betreft, als de bankslijper mooi evenwijdig met de rand van de werkbank staat, dan gaat de slijpslede daar een hoek van 30° mee maken. Het ding staat dus enigszins zijdelings van de machine opgesteld. Als de originele slijpsteun verwijderd is is er plaats zat om dat ding te plaatsen. Plaats op de machine twee identieke stenen, of op de ene kant een komsteen, de ene hou je voor de schaafmessen, de andere voor al het andere spul.

Beide snelheden gaan werken, 1400tr/m of 2800tr/m. Ga je voor de ene bewerking (slijpen van schaafmessen) iets trager moeten bewegen met de slede.
 
Laatst bewerkt:

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
De eerste hit op google was al raak:p https://www.bol.com/nl/p/flexovit-k...MIh4a8_b6E4AIVAcKyCh2WowuTEAQYBSABEgLgtvD_BwE

Die koppeling voor de Tormek mal is bij een bankslijper niet nodig, een houten blok op de werkbank is steviger en goedkoper.
Schaafmessen worden nooit op het volledige vlak van de steen geslepen, dat geeft geen mooi slijpbeeld, en het is moeilijk om de vouw mooi strak te houden.
Wat Tormek toont is in feite een kl... oplossing. Ook al door de éénzijdige ophanging of overhang van de geleidestang. Je moet een heel gevoelig handje hebben om het schaafmes overal evenveel te laten afnemen, dit doordat er altijd enige flexibiliteit in de geleidestang gaat zitten.

Wat dat schuimstellen van de slede betreft, als de bankslijper mooi evenwijdig met de rand van de werkbank staat, dan gaat de slijpslede daar een hoek van 30° mee maken. Het ding staat dus enigszins zijdelings van de machine opgesteld. Als de originele slijpsteun verwijderd is is er plaats zat om dat ding te plaatsen. Plaats op de machine twee identieke stenen, of op de ene kant een komsteen, de ene hou je voor de schaafmessen, de andere voor al het andere spul.

Beide snelheden gaan werken, 1400tr/m of 2800tr/m. Ga je voor de ene bewerking (slijpen van schaafmessen) iets trager moeten bewegen met de slede.


Hartelijk dank maar weer. Ik heb de kromsteen en de Creusen 7150 ts (2800 tr/m) direct besteld. Ik ga denk ik de 'donkere' slijpsteen verwijderen en daar de kromme op zetten. Dan kan ik de witte slijpsteen nog gebruiken voor bijv. mijn beitels.

Wat betreft het slijp hulpstuk ga ik nog over nadenken. Ik heb bijv. https://www.woodworking.nl/showthread.php?2693-Vlakbank-beitels-slijpen gelezen, maar die van mans vind ik wel mooier. Mijn complimenten! Kost uiteraard ook weer wat tijd om te maken, maar dan heb je wel wat. Ik vind de slijphulpen die aangeboden worden inderdaad belachelijk duur (ruim 200 euro!).



Hoe heeft u de metalen staven in het hout vastgezet? Waarschijnlijk met de metalen "doppen" (geen idee hoe die heten)? Kunt u wat meer uitleg geven over hoe u deze bevestiging gemaakt heeft?
 

tuoh

Oud hout
Hangt af van de korrelgrootte, een witte steen K60, K80, of K100, werken gewoon goed. Hoe fijner de korrel hoe minder er afgenomen gaat worden, beter iets grover dan te fijn.

Ps, bij het gebruik van en komsteen mag de slede een hoek maken van 45° met het kopse vlak van de steen. Komstenen zijn bedoeld om op de kopse kant af te nemen; NIET op de brede voorkant.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
ik zou de messen echt bij een messenslijperij laten slijpen. zijn ze ook gelijk qua gewicht gelijk , is ook niet geheel onbelangrijk als je geen vibraties wil denk ik?
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Hartelijk dank voor alle hulp!

Ik heb de komsteen binnen en ga morgen alles monteren. Ik heb uiteindelijk op marktplaats een kant en klare slede kunnen kopen en die zal ik 45 graden t.o.v. de kopse kant monteren. Ik laat nog even weten wat de ervaringen zijn en of het mij lukt om de vlakbankmessen goed te slijpen. Ik zal beide messen ook met een gevoelige balans meten of ze even zwaar zijn. Dat kan geen kwaad en met als doel om evt. vibraties te voorkomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.