MDF Schuifdeur kledingkast- hoe dik moet de plaat zijn

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het uittekenen van een kledingkast die ik wil maken. De afmetingen worden 260 (b) x 233 (h) x 62 (d).
Ik ben nog aan het twijfelen of ik twee schuifdeuren maak (ongeveer 130 breed) of 3 (ongeveer 87 breed).
Vanwege het gewicht van MDF neig ik naar 3. Wellicht kan het schuifsysteem (boven en onder geleiding) 2 deuren wel aan, maar ik ben bang dat het dan zwaar wordt om zo'n grote deur te verschuiven.

Vraag:
Hoe dik MDF moet ik gebruiken voor de schuifdeur. Ik wil aan de voorzijde van de deur een soort van geraamte maken om het grote vlak wat te breken (zie bijgevoegd plaatje als voorbeeld). Dit verstevigd de boel natuurlijk ook al. Om de deur dan niet te zwaar te maken gebruik ik het liefst zo dun mogelijk materiaal, maar het moet wel stevig zijn (niet dat de plaat gaat buigen / bewegen). Is 10mm te dun?

Untitled.jpg

Bedankt voor het meedenken!

Groet, Paul
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Zou eerst het schuifrail systeem kopen.... aangezien je waarschijnlijk een wat zwaardere deur krijgt heb je ook een zwaarder systeem nodig. Hierop staat dan ook op vermeld welke dikte je nodig hebt. Meestal tussen de 18 en 40 mm voor zware deuren. Mocht je mdf gebruiken altijd aan twee kanten schilderen ivm krom trekken en denk aan de fijnstof van mdf. Succes.

Mvg Cees.
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Bedankt voor de reactie.

Is 1 deurrechter per deur van 85 breed dan voldoende?

Ik heb meer gelezen over kromtrekken van MDF platen van die grote. Ik moet zeggen dat de deurrechters behoorlijk prijzig zijn als je er 6 moet kopen a €40,- per stuk (3 deuren, 2 per deur).
Het voordeel van een deurrechter is natuurlijk dat je kromming kan bijstellen, maar is het niet mogelijk om kromtrekken geheel te voorkomen door een vierkante stalen stang (b.v. van 12 bij 12mm a €5,- per stuk) in een deur van 18mm te frezen / vast te maken. Dus een soort ingebouwd frame aan de achterkant te maken? Dat is een stuk goedkopere oplossing en wellicht ook voldoende om kromtrekking gewoon te voorkomen.

Ik ben benieuwd of dit een oplossing is.

Ik heb een schuifdeur systeem op IronWare gevonden.
Twijfel nu ook over het system van StoreMax met grijprand. Daar wordt dus een frame mee geleverd wat kromtrekking ook voorkomt en met een plaatdikte van 8mm gewerkt moet worden. Dus ook weer meteen een stuk lichter. Enige nadeel vind ik dat die lijst een stuk minder fraai is.

Wederom dank voor het meedenken.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als je deurrechters googelt, kan je ze vast goedkoper vinden als het te duur is.
Stalen koker 12mm moet je dik genoeg nemen, wil het op die lengte niet buigen.
Zo'n frame heeft Ikea ook. Moet je van houden.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Is 2 x 6 of 9 mm met DAARTUSSEN latten in dikte naar wens niet iets? Principe van de opdekdeur! Zit je qua gewicht op 12 of 18 mm plaat. Je kunt gewoon platen van 244 aanhouden als je de horizontale naad op bijvoorbeeld op 160 cm achter je 'sier' profiel verwerkt. 9 mm heb je ook al gegrond te koop? Gr, Hendrick
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Dat is natuurlijk ook een optie. Helemaal als je het plaatmateriaal zo dun mogelijk houdt. Kromming is minder en je hoeft niet te frezen. Wel wat meer gepuzzel.
Ik heb genoeg om over na te denken en om mee door te gaan.

Dank!!
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Even terugkomend op dit topic.

Stel ik wil de deur verstevigen (en kromtrekken voorkomen) door een tweetal stalen buizen van 12mm (zoals hierboven geopperd) in de deur te frezen over de lengte.
Kan ik deze verlijmen door middel van alles in 1 lijm? Of helpt dat niet en wordt de buis dan losgedrukt als het MDF gaat kruipen / verzakken.

Bedankt.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Jaar of 10 geleden ,deze 3 schuifdeuren gemaakt in 1 van de slaapkamers als vaste kast
Gewoon 18 mm MDF gebruikt, met ik dacht 9 mm MDF er gewoon op gelijmd
Niks geen extra ijzer erachter en gewoon kaarsrecht gebleven ondanks ont tochtige oude huis
Wel beide zijden geschilderd

20190131_204827523_iOS.jpg 20190131_204932488_iOS.jpg
Hoe draai je die foto's :confused:
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Bedankt J v Veldhuizen,

Super mooi! en dit is echt precies wat ik wil maken. Fijn om te horen dat je niet perse zo'n constructie moet maken ter versteviging! Ik ga het ook zo doen!

Mag ik vragen:
- welk rail systeem je hebt gebruikt voor de MDF schuifdeuren
- of je ook 18mm voor je leg planken hebt gebruikt en hoe je deze bevestigd hebt.

Erg bedankt!

Groet, Paul
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Bedankt J v Veldhuizen,

Super mooi! en dit is echt precies wat ik wil maken. Fijn om te horen dat je niet perse zo'n constructie moet maken ter versteviging! Ik ga het ook zo doen!

Mag ik vragen:
- welk rail systeem je hebt gebruikt voor de MDF schuifdeuren
- of je ook 18mm voor je leg planken hebt gebruikt en hoe je deze bevestigd hebt.

Erg bedankt!

Groet, Paul


Goeie vraag
Is al tijdje geleden ,maar het is een aluminium profiel ooit eens gekocht bij de Bouwmaat
Legplanken inderdaad ook 18 mm .maar gewoon met een afval strookje mdf met schuine kant en ronde kantjes gefreesd
Denk dat dat wel mooier kan ,maar toen dacht ik als de deur dicht zit ziet dochterlief er niets van

20190201_160431882_iOS.jpg20190201_160507529_iOS.jpg
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Top.

Ik heb het systeem via de website gevonden.
Ik twijfel wat tussen deze en storemax (die ook ondergeleider heeft).
In ieder geval erg bedankt J v Veldhuizen voor beide reacties!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.