Afkortzaag Festool Kapex of alternatief?

Bas G

Nieuw lid
21 dec 2015
9
0
Hoi,

Ik ben aan het rondkijken voor een afkortzaag. Ik heb al wat Festool gereedschap (TS55, frees, stofzuiger) dus mijn eerste ingeving was uiteraard de Kapex 60. Hier heb ik al vaker mee gewerkt, en dat is goed bevallen. Nu is dit nogal een investering voor een hobbyist, en ik vraag me af of ik ook iets vergelijkbaars kan krijgen voor een iets lagere prijs.

Het moet geen troep zijn, maar iets in de trend van de Metabo KGS, of iets dergelijks.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Wat zijn jouw eisen, want vergelijkbaar is een relatief begrip? Denk bv aan zaagbereik (diep, lengte), glijstangen die wel of niet achter de afkortzaag uitsteken, laser- of schaduwsysteem, etc.

Volgens mij wordt op FOG vaker over de Makita LS1219L en LS1019L gesproken als alternatief voor de Kapex. Andere opties zijn de Metabo KGSV 72 Xact, Metabo KGSV 72 Xact SYM of de Dewalt DWS778, DWS774 of DWS777.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Op dit forum is de Ryobi EMS254 EL afkortzaag wel vaker als een goed alternatief naar voren gekomen. Voordeel is de compacte uitvoering. Het was mijn voorkeurmachine toen de Kapex 60 er nog niet was.... vlak voor mijn beslissing kwam deze op de markt en heb ik toch maar wat dieper in de beurs gekeken. Er is zelfs een forumlid die deze naast een grotere Kapex gebruikt.

Fons
 

Bas G

Nieuw lid
21 dec 2015
9
0
Ik had inderdaad de search functie wat beter moeten benutten. Mijn excuses hiervoor.

Als het gaat om mijn eisen/wensen voor deze zaag:
1. Nauwkeurig, inclusief afstel mogelijkheden.
2. Zaagbreedte minimaal 300 recht / 200 op 45 graden
3. Idealiter passend op Festool stofzuiger (al dan niet met verloop)
4. Prijs lager dan de Festool. Bij gelijke of hogere kosten koop ik liever de Kapex die ik al ken.
5. Licht en/of mobiel is geen topic. Komt in de garage te staan.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Heb vroeger lang getwijfeld tussen Dewalt & Festool, beiden hebben zeer goede afkortzagen.
Uiteindelijk toch de portefeuille gemolesteerd en voor de Kapex gegaan, daar heb ik nog geen moment spijt van gehad!
Ben zelf ook maar een hobbyist, maar zou ze zo opnieuw kopen :)
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Makita ls 1019. Fijne zaag met geleiders aan voorzijde en nauwkeurig. En stuk voordeliger als festool. 739 incl onderstel voor betaald
 

Bas G

Nieuw lid
21 dec 2015
9
0
Behalve dan de combi met onderstel is de prijs gelijk aan de de Festool. Heeft wel een iets groter zaagblad, dus dikker materiaal mogelijk.
 

NielsvdB

Nieuw lid
23 mei 2018
9
0
Hendrik-Ido-Ambacht
Ik heb al een aantal jaar de Makita LS1018L met onderstel. Fantastische zaag, zeer nauwkeurig, enorm zaagbereik en met een prijs van ~ €375 (ex onderstel) is de zaag fors goedkoper dan de Kapex 60. Overkapping mee gezet, huis mee verbouwd, laminaat mee gelegd en ga zo maar door... Zowel grote grote als kleine werkzaamheden gaan prima en de zaag ziet er nog steeds als nieuw uit. Diameter van het blad is wel iets groter dan de Kapex (260mm).
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Deze heb ik ook. Helemaal eens met bovenstaande, enige nadeel geleiders aan achterzijde in mijn beperkte ruimte.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hier ook de makita 1019, prima zaag, groot bereik en dicht tegen achterwand te plaatsen. Voor de helft van een kapex. En goed stofafzuiging.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.