Scheidingswand - verlijmen?

Shrubbn

Nieuw lid
21 jan 2019
2
0
Hallo iedereen,

Ik heb me gelanceerd in een leuk projectje waarbij ik een scheidingswand wil maken in hout, met name massief eiken. (dewelke moet dienen als afscheiding voor het trapgat)

Ik heb me geïnspireerd op dit model
http://lifestyle.inspireblog.com.br/divisoria-com-ripas-de-madeira/

Nu heb ik 3 verticale balken geplaatst van 4 cm dik op 6 cm breed, en hierop worden een 23 tal horizontale latten geplaatst van 4 cm dik op 2,5 cm breed.

Ik heb dus getracht deze te lijmen. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de Pattex Contact (neoprene) lijm. Instructies gevolgd, alles verliep prima. Ik heb zelfs de klemmen er een aantal uren laten opstaan. Echter, bij het testen van de stevigheid kwamen de latten er zeer gemakkelijk af.

Voor onze veiligheid, en vooral die van de kinderen zoek ik een alternatief (zonder te spijkeren of te schroeven) op deze lijm.
Ik heb een andere lijm gevonden van "Pattex zonder schroeven zonder spijkeren", maar ik heb er geen vertrouwen in.
Wat zijn jullie bevindingen?

(het te verlijmen vlak is 4 cm op 4 cm)

Waarvoor dank.
 

Shrubbn

Nieuw lid
21 jan 2019
2
0
Zou die stevig genoeg zijn denk je? De latten worden bevestigd op 3 punten (de 3 verticale balken) op een oppervlakte van 4 x 4 cm.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Houtlijm is de sterkste lijm voor hout. De enige voorwaarde is dat de lijm vlakken maximaal contact maken. Als er ruimte is die opgevuld moet worden, van een halve millimeter tot een paar millimeter, dan is PU bruislijm beter.

Waarom wil je niet schroeven of spijkeren? Je zou de balkjes ook blind kunnen deuvelen. Enige extra gereedschap is dan een 9mm boortje voor 8mm deuvels. Als ik het goed begrijp heb je geen ingewikkelde jigs nodig om precies te werken omdat je redelijk wat speling hebt.
 
Laatst bewerkt:

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
zou idd ook gewone houtlijm nemen

maar persoonlijk - aangezien het toch voor het afsluiten van een trapgat is - zou ik toch een schroef per verbinding plaatsen en afwerken met een eiken prop...
of volstaat enkel lijm? (nu maar ook nog binnen 50 jaar...)
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Hallo iedereen,

Ik heb me gelanceerd in een leuk projectje waarbij ik een scheidingswand wil maken in hout, met name massief eiken. (dewelke moet dienen als afscheiding voor het trapgat)

Ik heb me geïnspireerd op dit model
http://lifestyle.inspireblog.com.br/divisoria-com-ripas-de-madeira/

Nu heb ik 3 verticale balken geplaatst van 4 cm dik op 6 cm breed, en hierop worden een 23 tal horizontale latten geplaatst van 4 cm dik op 2,5 cm breed.

Ik heb dus getracht deze te lijmen. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de Pattex Contact (neoprene) lijm. Instructies gevolgd, alles verliep prima. Ik heb zelfs de klemmen er een aantal uren laten opstaan. Echter, bij het testen van de stevigheid kwamen de latten er zeer gemakkelijk af.

Voor onze veiligheid, en vooral die van de kinderen zoek ik een alternatief (zonder te spijkeren of te schroeven) op deze lijm.
Ik heb een andere lijm gevonden van "Pattex zonder schroeven zonder spijkeren", maar ik heb er geen vertrouwen in.
Wat zijn jullie bevindingen?

(het te verlijmen vlak is 4 cm op 4 cm)

Waarvoor dank.

Hout op hout zou je met houtlijm moeten bevestigen. Wat is de lengte van de dwarslatten?
Gevoelsmatig zijn de dwarslatten te zwaar om slechts met 3 contactpunten te dragen, zeker als het vergelijkbaar is met het voorbeeld uit jouw link.
Wat is de reden om niet te spijkeren? Met een aantal koploze spijkers die nauwelijks zichtbaar zijn kan je dit eventueel realiseren voor wat extra draagkracht?
Anders alternatief is een verbinding waarbij er sleuven in de verticale balken wordt gemaakt zodat de dwarslatten een klein stukje verzonken kunnen worden.
Hiermee vergroot je het lijmoppervlak en verleg je een stuk draagkracht naar de verticale balken.

Verbinding.jpg

P.S.: Ik heb zelf een heel hoop tijdens de verbouwing verlijmt met polymax, een lijmkit, maar dit is wellicht voor iets wat er ook mooi uit moet zien niet ideaal.

Edit 2: Kan je misschien vanaf de achterkant schroeven zodat de schroeven niet in het zicht blijven? Klein beetje houtlijm en daarna schroeven.
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Wat voor hout gebruik je? Niet elke houtsoort is goed te verlijmen bij sommige moet je de lijmvlakken eerst ontvetten. Verder zou ik gewoon witte houtlijm gebruiken, goedkoop en sterk.
 

tuoh

Oud hout
Enkel lijmen gaat nooit sterk genoeg zijn in deze toepassing. Het hout word namelijk kruiselings op elkaar gelijmd zonder enige mechanische verbinding. Bij het minste dat het hout gaat werken knapt de lijmverbinding.
Een veel betere oplossing is om de latten vast te schroeven op de staanders ZONDER lijm ertussen. Je kan de schroefkoppen verzinken en afdoppen met een houten tap.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Bij deze constructie zou ik deuvels gebruiken. Ik denk zelf aan 6 mm deuvels, eventueel 8mm.
Boren met 6 mm (of met 8 mm).
Dit geeft al veel mechanische stevigheid. Afgevraagd kan zelfs worden of lijmen dan nog nodig is.
Voordeel van deuvels is dat de plaats op beide latten eenvoudig en goed is uit te meten. In alle rust, op de werkbank.
Een malletje is ook zo gemaakt, werkt wel zo snel. Het opbouwen ter plaatse bestaat uit niet meer dan per keer een rij deuvels plaatsen en de latten tegen elkaar duwen.

Met houtlijm, witte houtlijm, wordt het allemaal erg sterk Zeker de deuvel houdt dan heel veel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als het een trapgat moet afschermen, moet het voldoende sterk zijn. Vroeger gebruikten ze daar een zandzakslingerproef voor. Hou dat in gedachte als je nog steeds denkt alleen aan lijm ;)
 

La Torre

Actieve deelnemer
3 okt 2014
43
1
Nederland en Spanje
Als je praat over veiligheid voor kinderen dan zou je, in verband met overklimbaarheid, geen horizontaal lattenwerk moeten maken.
In mijn tijd was dat zelfs verboden.

Als ik dan toch zoiets zou maken, dan zou ik houten deuvels nemen en die gewoon doorboren door de latten. Komt altijd mooi uit. Daarna kort afzagen en afschaven. Maak de deuvels wel zelf, want anders krijg je de groeven van de deuvels in 't zicht.
Uiteraard leent niet elke combinatie van houtsoorten en afwerkingen zich hiervoor. Het is een kwestie van smaak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.