vaas van mij, hout van Toxiq

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.223
646
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
vaas1.jpg
vaas2.jpg
vaas3.jpg
vaas4.jpg
vaas5.jpg
vaas6.jpg

Het hout is van Toxiq (nogmaals bedankt)

Taxus, geschuurd tot korrel 320, 3 lagen Steinert Drechsleröl, hoogte 35 cm, grootste breedte 26 cm, wanddikte boven bij de rand 6 mm, bij het gat in de zijkant 8mm, bodem 25 mm.
Opening 78 mm, voet 125 mm.

Ik heb gepoogd een wat kleinere opening te maken. De scheuren in de voet zijn achteraf, toen het hout echt droog en uitgewerkt was, opgevult met zwarte milliput. Dat lukt best aardig, al zeg ik het zelf. Geen geklieder met 2-componentenlijm die overal druipt waarna de hele vaas overnieuw geschuurd en geolied moet worden.
 
Laatst bewerkt:

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Sluit ik me bij aan, weer een prachtig kunstwerk. Hoelang ben je hier nu gemiddeld mee bezig als ik vragen mag.

Mvg Cees
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.223
646
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Prachtige vaas. Hoeveel tijd zat er tussen kap en verwerking?

Ik weet niet hoe 'vers' het hout van Toxiq was - taxus droogt erg langzaam, dus ik vermoed minimaal een maand of 2. En zo lang heeft het bij mij ook wel gestaan voor ik begon. Daarna ook nog een maand of 2 drogen (hoewel 1 ook wel genoeg was geweest, geloof ik).

@Cees: puur houtdraaien duurt niet zo lang, één avond buitenkant, 2 avonden binnenkant, 1 avond schuren? Maar de tussenstappen om eerst de scheuren constructief te vullen (zodat je voet stevig blijft, bijvoorbeeld) en het drogen van de lijm etc. kosten best tijd. Plus de meditatie/het nadenkwerk vooraf: welke vorm moet ik in dit stuk hout maken?

Ik weet zeker dat ik bij het maken van de buitenkant een avond pauze heb genomen om te kijken of het kraagje me zo beviel, en of ik de voet nu wel of niet nog wat kleiner wilde hebben. De overgang van plomp naar wiebelig is niet zo groot....
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.223
646
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Milliput is een soort van 2 componenten kneedbare massa. Wordt verkocht in doosjes met 2 worstjes van de individuele componenten. Van allebei een evengroot stuk afsnijden en 5 minuten goed mengen. Dat gaat gemakkelijk als je eerst van beide een dunne draad rolt en die in elkaar draait.. Daarna is het spul egaal zwart en een beejte als klei qua consistentie. Afwerken kan met vochtige vingers, spatels of doeken. In mijn geval duwde ik dunne stukjes in de vaas, en wiste daarna de overtollige stukjes af met een vochtige doek. Aangezien de vaas al in de olie stond, ging dat prima. 24 uur later is het droog en hard.

Het enige waar ik nog wel over twijfel: als ik 2 componenentenlijm van de Hema met wat zwart pigment meng, dan heb ik al een paar keer gemerkt dat als het hout nog iets werkt, de lijm iets samengeperst kan worden en dus uiteindelijk iets boven het hout uitsteekt. Dat is eigenlijk wel mooi, en het idee dat het iets meegeeft is op zich ook niet verkeerd. Maar dunne lijm, geeft een hoop troep en eigenlijk moet je na het vullen van scheuren alles weer opnieuw schuren en afwerken. En dan maar hopen dat er geen luchtbellen in zitten.

Het lijkt me op zich wel geschikt om lijmnaden in een esdoorn blad te vullen, maar niet de enige keuze. Je hebt ook van die lijmpistolen met gepigmenteerde lijm. Die werken sneller, en op onafgewerkt hout ook schoner dan milliput, denk ik.
En als de scheuren niet door en door zijn en je het blad toch nog moet afwerken, is een gietbare epoxy misschien ook wel te doen?
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.159
348
Etten-Leur
Mooie vaas, ben ook wel verrast dat je met het kernhout erbij zo weinig (niet meer!) defecten hebt.

Met vriendelijke groet, Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.