Garderobe / schoenenkast

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
De hal van ons huis heeft een onhandige nis, ene kant is dieper dan de andere en de breedte van 1.42m is ook niet bepaald standaard. Perfect dus, want dat betekend dat ik zelf iets mocht maken van de baas :)

Het eindresultaat:
30.jpg

Ik wilde een metalen stang om jassen aan te hangen, en daaronder ruimte voor schoenen, sleutels, boodschappentassen etc., en boven de stang een plank voor mutsen / helmen enzovoorts.
Vanwege de ongelijke diepte gekozen voor een "s-vorm".
Wat ge-experimenteerd met MDF en oplijm voorkanten / strijkrandjes, maar kreeg het niet mooi in de "bochten", wat precies het vooraanzicht is. Dus rustiek eiken besteld. Ik wilde 18mm, het werd 20mm vanwege "wat men nog had liggen", bij de Amsterdamse Fijnhout handel. Uitgetekend wat het moest worden, en hout besteld in overmaat:
01.jpg
Vervolgens de stang laten buigen bij een lokaal bedrijf, en een manier gevonden om die "bijna blind" op te hangen: Het hout zit met twee schroeven in de muur (in de definitieve versie met proppen uiteraard), de stang gaat door het hout heen en aan de achterkant heb ik een metalen plaatje dwars door het hout en het metaal gefreesd wat roteren tegen gaat, anders komt de "bocht" naar beneden te hangen.
02.jpg
Het "verkeerde" gat in het rechter-ophang houtje was ook een experiment; omdat de muur daar dieper is en ik de staander aan beide kanten even breed wil houden, kan je kiezen de staander in te laten springen of de stang verder naar voren in de staander te laten komen. Uiteindelijk hebben we voor de tweede optie gekozen, ook vanwege een lichtknopje wat anders de staander in de weg zou zitten.

De volgende stap is de plank boven de stang; ik heb de S-bocht op de computer getekend met InkScape en bij Snijlab in Rotterdam een plastic mal laten lasersnijden. Die mal op het hout, en dan met de kantfrees het hout in dezelfde vorm freesen. Wijze les: goedkope freezen zijn niet geschikt voor massief eiken. Na twee keer een freesje dat zichzelf losdraaide en ineens dieper het hout in ging, en een afgebroken frees, een behoorlijke CMT frees aangeschaft; dat ging een stuk beter! Desondanks is 20mm te dik in 1x, dus in 2 stappen moeten freezen. Omdat het rustiek eiken is en er dus knoesten inzitten, ging dit een enkele keer mis; ineens een hap uit het hout. Dus de plank werd "smaller en smaller", gelukkig is de onderplaat grotendeels uit het zicht dus dat is geen probleem.
03.jpg

Ondertussen ook geleerd waarom hout geleverd wordt in plastic folie: anders gaat het vocht eruit en trekt de boel krom :( Met een stoomstrijk apparaat en wat klemmen de meeste stukken nog enigszins recht gekregen, enkele smallere delen zijn voorgoed verpest. Gelukkig was er door een design-wijziging (in eerste instantie wilde ik ook een parapluhouder erin verwerken maar dat werd te smal/druk) genoeg "vlak" hout over.
05.jpg

Om verdere calamiteiten tegen te gaan moest er eerst geschuurd en gebeitst worden. Schuren met 80/120/240, beitsen met Rustin walnut. Daarna voor de vlakken die met handjes in contact komen schuren met korrel 320. Uiteindelijk met een doorzichtige lak afgelakt, echter dit maakt dat het geheel minder vlak aanvoelt. Twee verschillende lakken geprobeerd, beide hetzelfde resultaat, ik weet niet goed wat ik daarmee aan moet. Voor dit project niet desastreus, alleen zonde van de hoeveel energie die we in het schuren gestoken hebben.
06.jpg07.jpg

De kast onder de stuk bestaat uit een boven en onder plaat, met 4 verticale staanders. Deze heb ik met deuvels aan elkaar gelijmd. Om de uitlijnen van de gaten in de planken en staanders te vergemakkelijken, heb ik eerst een boormal gemaakt:
10.jpg11.jpg

Om plaats te maken voor de plinten van de muren, zijn de buitenste staanders aan de onderkant ingefreesd. Daardoor zijn ze te smal voor de deuvels. Dus die heb ik met hoekjes vastgemaakt; dit zit vrijwel niet in het zicht omdat er dingen op staan (schoenen, tassen). Om ervoor te zorgen dat de tassen niet achter de hoeken blijven haken heb ik de hoeken ingefreeds. Daarvoor eerst een freesmal gemaakt. Nu zit het zo strak dat de verticale staander alleen na het plaatsen van de hoek eroverheen geschoven kan worden, achteraf krijg je de hoek er niet in geperst. Een morele overwinning!
12.jpg13.jpg14.jpg

Tijd om de onderkast in elkaar te zetten!
21.jpg22.jpg23.jpg24.jpg

Dat paste best aardig, op wat kleine foutjes na. De schoenrekken zijn van een slaapkamer-kasten fabrikant (Garobe). De middelste staanders stonden een beetje "naar voren" dus die heb ik aan de bovenkant iets af moeten schuren (en daarna weer beitsen etc.). Ook bleek de achterwand niet helemaal recht dus ook de bovenplank moest nog een beetje bijgevormd worden.

Vervolgens de staanders: in de midden- en bovenplank heb ik sleuven gefreesd, en de staanders hebben "uitsteeksels" (daar is vast een beter woord voor).
25.jpg

Dat paste niet in 1 keer, omdat de muur niet recht is, de hoek niet haaks, hout niet vlak etc., maar met geduld, schuurpapier en een ferme rubber hamer is het gelukt. Plaatsen werd bemoeilijkt door de stang, die zit van achteren vast dus beide staanders moesten in 1 beweging geplaatst worden.

We wisten al dat we in de staander nog wat haken wilden, maar het vinden van de juiste haken duurde langer dan gepland. NADAT de hele boel in elkaar zat, de perfecte infreeshaken gevonden. Dat is jammer, de boel losmaken was niet echt een reele optie, dus maar freezen in de staander terwijl die gemonteerd is. Daarvoor ook een freesmal gemaakt:
27.jpg28.jpg29.jpg
Dat ging beter dan verwacht, de haken zijn een klein beetje geroteerd maar de neutrale toeschouwer zal dat niet opmerken. Ook zitten ze normaal van de achterkant geschroeft, omdat dat niet meer kon heb ik de gaten een beetje "krap" gefreesd waardoor de haken erg strak zitten, dat komt het opklap mechanisme niet ten goede maar het "werkt" nog wel.

Vervolgens nog een klein plankje in het "middelste" vak (niet zichtbaar op de fotos), een deurtje en een laatje. De voorkant van de la zit met zwaluwstaarten aan de zijkanten. Staat helaas ook niet op de foto. Grootste moeilijkheid daar was dat de twee verticale staanders niet helemaal parallel staan, eentje staat een klein beetje naar binnen gedraaid (gaten voor de deuvels in de bovenplaat niet goed loodrecht). Dat zorgt ervoor dat als je de la "inschuift", de ruimte smaller wordt. Ik heb de "opgelost" door de geleider niet helemaal vast op de zijkant van de la te schroeven, waardoor bij het uitschuiven van de la er een paar mm ruimte tussen de la en de geleider ontstaat.


Al met al een bijzonder leerzaam project; bloed zweet en tranen maar ik ben zeer tevreden met het resultaat; het staat als een huis en wordt dagelijks gebruikt tot volle tevredenheid!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Al met al een bijzonder leerzaam project; bloed zweet en tranen maar ik ben zeer tevreden met het resultaat; het staat als een huis en wordt dagelijks gebruikt tot volle tevredenheid!

Tijdens het lezen dacht ik al: "Dat is een leerzaam project geweest". Ik zie mijzelf zo weer voor me, toen ik 14 jaar geleden mijn eerste kast ging maken.

Het is in ieder geval een mooie kast geworden, en je kan met trots tegen iedereen zeggen dat je het zelf gemaakt hebt.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Erg fraai resultaat! Mag ik vragen waar je die kledinghaken gekocht hebt? Daar heb ik ook wel een toepassing voor.... ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.