lijm met lange verwerkingstijd. epoxy lijm?

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
hallo, ik ben een hobby houtbewerker met een tiental jaar ervaring op de telller en ik heb jullie hulp eens nodig.
ik werk reeds geruime tijd met alllerhande materialen en houtsoorten. mdf, multiplex, spaan, melamine, fineer, padoek, naaldhout, eik beuk, es, afzelia, afromosia, bankirai, movingue,...

ik gebruik nu rectavit 230 super (D3) (meubel en binnenschrijnwerk) en rectavit 250 superfix (D4)((hard)hout nat of droog voor onbehandeld buiten en soms binnen) dit zijn voor mij top lijmen waar ik bijna alles mee kan.
nu ben ik op zoek naar een houtlijm liefst D3 of hoger. met een open tijd (of verwerkingstijd) van meer dan 30 min.
dit om complexe verlijmingen mogelijk te maken, vooral voor pen en gat, lamello en domino.

ik volg verschillende online houtbewerkers en deze maken gebruik van 2 component epoxy lijmen.

heeft iemand hier ervaring mee? sterkte, duurzaamheid, merk,... (wel specifiek voor houtverbindingen en niet voor coaten)
of zijn er andere goede alternatieven?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Langste tijd bij Maiburg is 20 minuten, maar dat is een D2 lijm. Frencken lijmen (oa Nova Col) hebben wel langere open tijden voor D3 en D4 lijmen, maar ook niet meer als 12 minuten volgens mij. Nog altijd meer als de standaard 6 tot 8 minuten. 30 Minuten is wel erg lang, wat voor complexe constructies hebben dat nodig, en kun je dan niet in gedeeltes in elkaar lijmen.

Ik werk zelf veel met epoxy lijmen, vooral Araldite, maar dan op metaal. Zijn overigens geen goedkope lijmen, dus bij veel lijmoppervlak gaat dat knap in de papieren lopen. Ze zullen wel goed lijmen, wellicht nog sterker als een PVAC lijm, maar dat is meestal niet nodig en dus onnodig duur. Epoxy lijmen zijn vrijwel altijd twee componenten, vragen een speciaal lijmpistool en je hebt mengkamers nodig die na elke lijmbeurt worden weg gegooid, inclusief de lijm die erin zit.
 

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
Ik heb pas een festool domino aangeschaft en dit is een losse pen verbinding, waardoor ik dubbel moet verlijmen 2 gaten per verbinding. Als ik dan een werkbank in elkaar lijm met onderaan ook een verbinding tussen de poten. Kom ik tijd te kort. ( 2 dominos per verbinding maal 16 verbindingen zijn 32 dominos en 64 gaten) dit is voor mij een complexe verlijming.Als ik dan in stukken in elkaar lijm of de pennen al langs 1 kant verlijm moet ik lang wachten en heb ik veel opkuiswerk. Als ik dit kan monteren in 1 keer heb ik 1 keer lijm en opkuiswerk en niet 3 of 4 keer vandaar deze vraag.

Ik maak er geen probleem van eventueel handmatig te mengen en alles aan te brengen met een borstel of kwast.
Ik wil ook zeker zijn van een kwalitatieve duurzame verbinding.



alvast hartelijk bedankt voor de info
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
950
Riemst
Complexe verbindingen met Domino doe ik in verschillende stappen. Eerst Domino in regel verlijmen en dan samenstellen. Opkuiswerk valt best mee als je de lijm goed doseert. Ik wacht ook niet tot de lijm droog is om aan de volgende stap te beginnen.
Het kleine beetje extra werk weegt niet op tegen de stress van niet alles tijdig gemonteerd krijgen.
 

tuoh

Oud hout
Anders eens kijken naar een resorcinollijm 2K (D4), bij sommige types een open tijd van 90 min, je zit dan wel met een hoge persdruk 12 à 15 kg/cm2 opgezadeld!!!!
De snellere types (open tijd 10min.) komen toe met een druk van 2 à 4kg/cm2.
Als je dan weet dat een gemiddelde Bessey lijmtang ongeveer 5500N / cm2 aankan! Reken maar uit hoeveel klemmen je nodig hebt om het boeltje bijeen te houden tijdens het drogen:p
Keuzes maken hé, dan werkt trapsgewijs samenbouwen een stuk simpeler.
 
Laatst bewerkt:

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
Complexe verbindingen met Domino doe ik in verschillende stappen. Eerst Domino in regel verlijmen en dan samenstellen. Opkuiswerk valt best mee als je de lijm goed doseert. Ik wacht ook niet tot de lijm droog is om aan de volgende stap te beginnen.
Het kleine beetje extra werk weegt niet op tegen de stress van niet alles tijdig gemonteerd krijgen.

welke lijm gebruik je dan?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
950
Riemst
Gewone D3 PVAC van Bison of Pattex.
Maar wat ook nog heel wat zorgen kan voorkomen is een paar extra handen. Het aanbrengen van de lijm gaat dubbel zo snel en met twee monteren is ook veel gemakkelijker.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.095
234
Goeree-Overflakkee
Ik heb ook wel eens iets complex te lijmen, maar problemen met de standtijd heb ik eigenlijk alleen als ik te lui ben om het in meerdere keren te lijmen. Ik gebruik in zulke gevallen een overdaad aan lijm, en smeer het snel uit met een lijmkam. Op youtube zie je ze vaak een verfroller gebruiken.

Dus in plaats van de standtijd van de lijm te verlengen kan je ook sneller werken of de batch verkleinen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.