Iemand ervaring & tips bij het maken van tambour kast?

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Hoi allemaal,

Iemand die ervaring heeft bij het maken van tambour schuifdeuren in een kast zoals je in dit filmpje kan zien : https://www.youtube.com/watch?v=9EICc4bv7fo

Welke frezen hebben jullie hiervoor gebruikt? Ik veronderstel dat er verschillende vormen mogelijk zijn?

Alvast bedankt voor de tips
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hallo Bjorn,

Ik heb ervaring met het maken van lamellendeurtjes (tot 30 cm hoog).
Zie onder andere een bericht van mij hierover op dit Forum.
De deurtjes die ik maakte waren voor nachtkastjes aan een kersenhouten bed-ombouw.
Ik heb de lamellen aan elkaar gezet door ze door te boren (boven en onder) en daar doorheen remkabel (van fiets) te voeren.
Zie bijgaande foto's.
Hopelijk heb je er voldoende aan.
Gelukkig doe ik aan fotobewerken, zie plaat
lamellen01.jpg

Bijbehorende tekst
lamellentekst.jpg

Succes er mee en houd ons op de hoogte,

Tjeerd
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt voor de info, het project is wat op de lange baan geschoven, maar zal uw uitleg zeker terug raadplegen
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Dit project is zeker niet afgelast, heeft alleen een klein beetje vertraging opgelopen ;)

Later dit jaar wordt dit toegepast in een nieuwe kast, maar ondertussen heb ik wel al het een en ander uitgeprobeerd.
Het idee heb ik van deze ontwerper : Poritz & Studio

Ik had enkele stalen fineer toegestuurd gekregen en eens een voorbeeldje gemaakt met noten wortel fineer. Goed gelukt al zeg ik het zelf

20200520_172515.jpg

 
  • Leuk
Waarderingen: rjmulder

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ziet er veelbelovend uit! Ik meen me te herinneren dat ik ook al dun leder heb gezien?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Had ik inderdaad ook gezien, maar ik had de indruk dat Bjorn een strak uitziend geheel wilt als het deurtje dicht is. Zou ook een paar reserve-onderdelen maken in geval van deze oplossing.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Mooi paneel! Ik moet denken aan een filmpje van Michael Alm die onlangs een tamboer maakte met multiplex. Je bent al ver maar wie weet heb je er nog wat aan.

Bedankt voor de tip, die had ik idd reeds gezien.

Ik had nog een vraagje. In de meeste voorbeelden en filmpjes zie je dat in het kast karkas een groef wordt gemaakt en elke tambour lat heeft dan een tand die daar in glijdt.
Ik heb mijn idee hier gehaald : Poritz & Studio . Als je naar de details kijkt dan zie dat de groef in de tambour zelf zit en de "tand" over de ganse kast loopt. Iemand een idee waarom deze designer het eigenlijk omgekeerd doet? Deze lange tand lijkt mij net minder stevig, of heb ik het verkeerd voor?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Eerste wat in mij opkomt is dat je zo wel geen stof/vuilophoping kan krijgen in de groef, wat de tambour stroever kan laten lopen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
De kast is duidelijk een werkje van lange adem ;) Er komt altijd wel iets tussen dat dringender is.
Maar ondertussen ben ik wel aan het ontwerpen/tekenen, dat moet ook gebeuren natuurlijk. En ideaal voor tijdens deze koude avonden.
Maar ik zit een beetje vast momenteel.

Ik zou graag hebben dat de tambour schuift op het onderstel zoals je hieronder op enkele voorbeelden kan zien. Dat lijkt mij wel haalbaar en de bodem van de kast kan dan zwevend tussen het onderstel gemonteerd worden. Maar bovenaan de kast is er geen kader, daar heb je enkel het bovenblad van de kast.
Maar dan dacht ik aan het werken van het hout. Bij het onderstel moet ik daar geen rekening mee houden doordat de liggers in verschillende richtingen lopen. Maar het bovenblad wordt een verlijmd massief stuk dat wel in de breedte (diepte van de kast) kan werken, wat dus helemaal anders is dan het onderstel.

Hopelijk leg ik het wat duidelijk uit wat mijn twijfels zijn? Wat is jullie mening hierover? Ik zal natuurlijk starten van voldoende droog hout, misschien zijn mijn zorgen niet echt nodig?

Tambour+Desk-4.jpgTambour+Desk-6.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.