Opzet werkbank

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
In de kerstvakantie toch maar eens begonnen aan de opzet werkbank.
Er lag nog een geschikt stuk eiken. Het ligt er meer dan 15 jaar, dus het zal wel geacclimatiseerd zijn
bank-02.jpg
bank-01.jpg
Zagen, schaven en dan was dit het resultaat.
bank-03.jpg
bank-04.jpg
Ik geloof dat ze dit tegenwoordig "rustiek" noemen. ;)
Vandaag gekeken en het hout is goed recht gebleven. Het is alleen te koud om te lijmen

Nu alleen nog op zoek naar een bankschroef, te kiezen uit een
1) traditionele houten bankschroef die aan een meubelmakers werkbank zit.
2) een stalen meubelmakers bankschroef.
3) een variant op 1) met 2 schroefspindels, een moxon vice.
Ik ben er nog niet uit wat de voor- en nadelen van elk type zijn, en ondertussen wordt marktplaats in de gaten gehouden.

Er komen ook T-tracks in, deze zijn aangekomen uit china.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Inmiddels gelijmd, geschuurd, 3 groeven voor de t-tracks erin en twee schuifklampen aan de onderzijde gemaakt.
Nu nog een bankschroef en de juiste werkhoogte bepalen. Vandaag al met met blokken aan het experimenteren geweest.
Plaatjes volgen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Weer een stap verder.
Gelijmd en een paar schuifklampen erin gemaakt
onder-02.jpg
De t-tracks zitten er ook in, de klemmen zijn ook binnen.
klem-02.jpg
Nu de hoogte bepalen:
boven-01.jpg
Inmiddels begonnen aan de bankschroef en het onderstel.
Omdat de moeren aan de achterzijde ingelaten gaan worden in de poot, zal dat eerst in elkaar moeten zitten, voordat de poten eronder gaan.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Weer een stapje verder, poten eronder en de gaten geboord, wel eerst de speedboor teruggebracht naar 19 mm. De klemmen werken ook.
gaten.jpg
Laagje olie erover
boven-02.jpg
De "benchdogs" gezaagd uit een oude bout van 3/4"
zijkant-01.jpg
Onder de poten een anti slip matje geplakt en dat werkt prima. Bij schaven blijft het bankje prima staan.
onder-03.jpg
De spindels zijn nu gemaakt van een draadeind M16x2. Spindels met "vierkante" draad kon ik alleen in de prijsklasse duur vinden, maar dat kan ook aan mijn gebruikte zoektermen liggen. Ik vermoed dat deze ook bedoeld zijn voor aansturing van machines en dergelijke. Een draadeind werkt wel, maar met 2 mm per slag duurt helemaal opendraaien wat langer. De spindels uitwisselen kan altijd nog, één handwiel heb ik al.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hoi Ronald,

Denk dat je deze prijzen meer waardeert (alieexpress) Klik hier grootste is 10mm geloof ik.

Hier nog 1 van bedrijf in NL 16mm Klik hier Moet moet je er los bij kopen (ook kostbaar) maar is 1 meter lengte :)
 
Laatst bewerkt:

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Dat heb je mooi gedaan met dat rustieke hout!

Kun je iets meer laten zien van de constructie van je bankschroef?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Aan de voorkant heb ik aan een moer twee stukjes rondijzer vastgebakken als grote vleugelmoer. Aan de achterzijde heb ik gekozen voor een strip met 2 gaten erin met een moer erachter.
Gaten zijn rond 19 met een 3/4" elektra buis erin als geleiding. Hierin schuift het M16 draadeind.
Ik zal van de week wel wat extra foto's maken.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De overmaatse vleugelmoer.
vooraanzicht.jpg
Moer middels een spantstift geborgd op het draadeind.
spanstift.jpg

- - - Updated - - -

Aan de achterzijde een strip ingelaten waar twee moeren opgehecht zitten.
achterzijde.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
handwiel.jpg
En inmiddels één handwiel gevonden, nu nog één erbij.
Werkt net iets makkelijker als de grote vleugelmoeren verwacht ik.
Het laswerk ziet er niet uit, daarom ook schreef ik ook gebakken, maar het zit vast. Ik heb als test er een stuk buis opgeschoven en goed aangedraaid, ging prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.