Gevingerlast hout constructief?

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik ben op zoek naar vuren houten balken voor de vervanging van een eenvoudig garage(zadel)dak. Dus hout voor gordingen en spanten. Nu levert Jongeneel balken uit één stuk in de kwaliteit C18 en gevingerlaste balken in de kwaliteit C24, zwaarder dus.

Nu dacht ik eigenlijk dat je gevingerlaste balken niet voor dit soort constructiewerk mag gebruiken, klopt dat?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.754
144
Rotterdam
Geen idee qua wetgeving, maar als ik er over na denk:
Lijm is sterker dan hout. En ze zagen de slechte stukken er tussen uit.
Dan is het eigenlijk logisch dat een gevingerlaste balk sterker is.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Ik ben zeker geeen expert, maar mij lijkt de duiding C24 aan te geven dat het constructiehout betreft. Ik meen zelfs gelezen te hebben dat machinaal gevingerlaste houten balken sterker zijn dan balken uit 1 stuk, maar ben me niet zeker.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Ja glulam is sterker dan gewoon hout. Dankzij glulam is het nu mogelijk hele skyscrapers van hout te bouwen, iets wat normaal hout niet te doen is.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Bij Jongeneel vindt je wel een tabel waar je kunt zien waarvoor constructietief hout C18 of C24 vereist is, bijvoorbeeld in constructieve toepassingen als spanten en gordingen. Over een verschil tussen gevingerlast of niet wordt niet gesproken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.709
695
Enschede, Twente
Ja glulam is sterker dan gewoon hout. Dankzij glulam is het nu mogelijk hele skyscrapers van hout te bouwen, iets wat normaal hout niet te doen is.

Gevingerlast is wat anders dan glulam. Glulam heeft meerdere lagen, itt gevingerlast. Je kunt wel met gevingerlast glulam maken (is ook meestal zo)…

Kijk voor de lol eens bij dit bedrijf: houtconstructie zonder lijm of andere bevestigingsmiddelen:
https://www.kueng-holz.ch/de/Holzpur/System

Video over hun hoofdkantoor in aanbouw:
https://youtu.be/RlplalGNfFM
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Gevingerlast hout wordt zeker wel gebruikt voor dragende constructies. Voor dragende constructie wordt er gevingerlast met smalle lange verbindingen ongeveer 200-800mm. Voor voor niet dragende constructies meestal met kortere vingers van ongeveer 7-15mm.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik denk dat jullie gelijk hebben. Ik kom gevingerlast C18 en C24 als constructief tegen bij meerdere houthandelaren. Bij Pontmeyer zag ik expliciet staan dat men massief C24 heeft. De vingers van een las zijn vaak maar kort 15mm of zo.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
Massief gevingerlast hout mag gebruikt worden.

Of je het net zo zwaar kan belasten als doorlopend hout hangt van de uitvoering af
het soort lijm dat is gebruikt in combinatie met de omstandigheden waar je het toepast
en nog wat ander voorwaarde.

het toegepaste hout zegt feitelijk niets over de verbinding maar het is vanzelfsprekend raar c24 van een kwalitatief minderwaardige las te voorzien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.