Isoleren

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Ik heb een ander huis gekocht. Dit moet opgeknapt worden en ik krijg tegengestelde berichten voor het na isoleren van de zolder.
De situatie is als volgt.
Dakbeschot is van spaanplaat en er liggen aan de andere kant betonpannen. Nergens folie of isolatie. De bedoeling is om hier 16cm glaswol tegen aan te brengen en dit afwerken met gipsplaat. Ik wil damp open werken. De ene mening is eerst latten op de spaanplaat dan folie en dan glaswol weer folie en dan gipsplaat.
De ander optie is glaswol tegen het spaanplaat hieroverheen folie en dan gipsplaat.
Graag jullie advies.
 

lemming

Actieve deelnemer
19 jul 2011
28
6
Damptransport moet je aan de wame kant van de isolatie stoppen anders bereikt het de koude zijde. Daar condenseert het wat lijdt tot houtrout, verminderde isolatiewaarde en lekkage. Dus ik stel voor dat je tussen de glaswol en gipsplaat. De koude zijde van de isolatie laat je het beste open.
Wat ze bij nieuwbouwhuizen vaak doen is een damp open folie onder de tengels. Dit kan bij jou niet dus kun je deze weg laten.
 
Aan de warme zijde dus achter de gipsplaat een dampdichte laag aan brengen.
Vochttransport zal altijd van de warme naar de koude zijde plaats vinden.
Dat hou je met die dampdichte laag tegen zodat er geen condensatie plaat vind in de isolatie of dakhout, wat zeker bij spaanplaat belangrijk is.
Controleer wel of aan de buitenzijde van het spaanplaat dus onder de dakpannen) geen waterdichte laag is aan gebracht.
Als dat zo is kan er geen vochttransport van binnen naar buiten plaats vinden, met risico op houtrot en natte isolatie.

M.vr.gr. Jan
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Wel die latten tussen dakschot en isolatie. Daarmee creëer je een spouw, zodat het kan ventileren. Wel goed checken dat het dakschot damlopen is. Anders gaatjes boren onder een hoek met de horizontaal.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Als je dampopen wilt isoleren kun je misschien beter geen glaswol gebruiken? Kijk eens naar isovlas bijvoorbeeld
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Is het niet een soort geperst stroplaat ipv spaanplaat? Van enige cm dik. Is trouwens alleen van belang als je er in wilt schroeven

mvg
Klaas

Nee Klaas hele kleine vezels. En er in schroeven hangt alleen af of ik een loze ruimte tussen moet laten. Dan moet ik er latten op schroeven.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Als je dampopen wilt isoleren kun je misschien beter geen glaswol gebruiken? Kijk eens naar isovlas bijvoorbeeld

Dat ga ik eens nalezen. Ik wil een bepaalde isolatiewaarde halen en heb nu 16cm tot mijn beschikking dat gaat met glaswol. Keuze voor glaswol is een prijsverhaal. Moet ik dikker isoleren dan moet ik opklampen.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Isolatie waarde van vlas is identiek. Het geeft alleen grote voordelen bij het damp open isoleren.
Bij glaswol ben je eigenlijk verplicht om een dampscherm te gebruiken ivm de slechte vochtbestendigheid van de glaswol.

Zie nu dat het voor twee jaar is. Dan zou ik er b-keus pir instoppen met alu cachering. Naden tapen en gips erover. Mits dat een beetje lekker gaat. (gordingen dak, Tussen ronde sporen is dat een drama) dit bv
https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
 
Laatst bewerkt:

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
193
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Ik ben nu ook bezig met mijn dak te isoleren. Voor 50m2 glas van 18cm ben je rond de €350 kwijt. Knauf glaswol met ecose kwaliteit €600-700.(deze verwerkt prettiger). In isovlas rond de €1000.
Voordeel van vlas is ook wel dat het lekker werkt en dat het damp/vocht kan bufferen. Volgens medewerker van isovlas heb je dus ook geen dampschermen nodig
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Kijk voor de zekerheid onder de pannen of er niet een bitumen of PUR laag op de platen ligt. Dat is namelijk wel dampdicht en kan problemen geven. Ik weet niet uit welk bouwjaar het huis komt, dat kan een indicatie geven. Vanaf 1975 werd er in ieder geval een laagje PUR op gelegd, ons huis uit 1971 heeft vlasplaten waar ook al zo'n laag van 1,5cm op ligt.

Vrienden van ons hebben jaren zestig huizen met betimmerd dakbeschot, maar ook hier ligt er een laag bitumen overheen.
Kijk voor het isoleren ook eens naar de oplossingen van Kingspan of PIF.

https://www.kingspan.com/nl/nl-nl/p...akelementen/unidek-renovatie/unidek-reno-fast

https://www.pifisolatie.nl/

Ook al is het voor twee jaar, het is wel goed om het gelijk goed te doen, maar je geeft zelf al aan dat je een goede isolatiewaarde wil halen. Glas en steenwol hebben ongeveer de helft van de RD waarde als PIF, Resol of PIR. je kunt met deze materialen dus een veel hogere RC waarde halen. Enige voordeel van de minerale producten is de brandwerendheid als je dat belangrijk vind, en vooral steenwol is een goede geluidsisolator, het wordt het meeste toegepast rond Schiphol, ik hoef dat niet verder uit te leggen denk ik.

De hierboven gegeven links (Pif even downloaden) geven oplossingen die gelijk afwerken. Glaswol is wellicht goedkoper in aanschaf, de uren gaan tellen als je de volledige aftimmering er nog bij telt, plus het sjouwen van de gipsplaten naar zolder. Als je nog een baan hebt, je bent ondernemer toch, dan moet je tijd ook mee rekenen. Anders is het dak klaar als je weer gaat verhuizen:p
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Volgens medewerker van isovlas heb je dus ook geen dampschermen nodig
Er ontstaat altijd een dauwpunt in de constructie. Zonder dampdichte laag aan de warme zijde krijg je dan vochtophoping. De isolatiewaarde van glas- en steenwol loopt ver terug als deze nat is, van isovlas weet ik het niet. Maar dit vocht tast ook het houtwerk aan.
Een goede damprem aanbrengen aan de warme zijden, alle naden in de folie afplakken. Gebruik hiervoor goede tape.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
951
Riemst
Als je twijfelt of het de spaanplaat voldoende dampopen is, kan je ook een dampscherm met variabele dichtheid gebruiken. In de winter dampdicht naar buiten, in de zomer dampopen naar binnen zodat de isolatie naar binnen kan drogen.
https://www.isoproc.be/nl/solutions/producten/detail/intello/167
Indien je deze folie wil toepassen wel eerst goed informeren welke isolatie je mag gebruiken. Deze folie is in de eerste plaats ontwikkeld voor gebruik met cellulose isolatie (zoals vlas) die vocht kunnen bufferen zonder nat te worden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Kijk voor de zekerheid onder de pannen of er niet een bitumen of PUR laag op de platen ligt. Dat is namelijk wel dampdicht en kan problemen geven. Ik weet niet uit welk bouwjaar het huis komt, dat kan een indicatie geven. Vanaf 1975 werd er in ieder geval een laagje PUR op gelegd, ons huis uit 1971 heeft vlasplaten waar ook al zo'n laag van 1,5cm op ligt.

Vrienden van ons hebben jaren zestig huizen met betimmerd dakbeschot, maar ook hier ligt er een laag bitumen overheen.
Kijk voor het isoleren ook eens naar de oplossingen van Kingspan of PIF.

https://www.kingspan.com/nl/nl-nl/p...akelementen/unidek-renovatie/unidek-reno-fast

https://www.pifisolatie.nl/

Ook al is het voor twee jaar, het is wel goed om het gelijk goed te doen, maar je geeft zelf al aan dat je een goede isolatiewaarde wil halen. Glas en steenwol hebben ongeveer de helft van de RD waarde als PIF, Resol of PIR. je kunt met deze materialen dus een veel hogere RC waarde halen. Enige voordeel van de minerale producten is de brandwerendheid als je dat belangrijk vind, en vooral steenwol is een goede geluidsisolator, het wordt het meeste toegepast rond Schiphol, ik hoef dat niet verder uit te leggen denk ik.

De hierboven gegeven links (Pif even downloaden) geven oplossingen die gelijk afwerken. Glaswol is wellicht goedkoper in aanschaf, de uren gaan tellen als je de volledige aftimmering er nog bij telt, plus het sjouwen van de gipsplaten naar zolder. Als je nog een baan hebt, je bent ondernemer toch, dan moet je tijd ook mee rekenen. Anders is het dak klaar als je weer gaat verhuizen:p

Bedankt. Gelukkig heb ik nu de tijd. Vuurwerk verkopen is alleen in december.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Deze week krijg ik de sleutel. Eerst schrootjes slopen. Heel veel grenen en hardhout. Zal is kijken of we een andere bestemming kunnen bedenken voor dit hout dan de kachel. Zodra dit weg is begin ik met een dakraam. Dan heb ik ook 100 % zekerheid over de dakbeplating.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.